ویرگول
ورودثبت نام
شهاب تیماری
شهاب تیماری
خواندن ۹ دقیقه·۲ سال پیش

آموزش ابزار Dodge and Burn در فتوشاپ برای روتوش

شاید باور این روزها سخت باشد، اما زمانی نه چندان دور بود که دوربین ها دیجیتال نبودند و توسعه عکس در استودیو انجام می شد، نه در رایانه شما. دوربین‌های دیجیتال و فتوشاپ ممکن است دنیای ویرایش عکس را از اتاق تاریک بیرون آورده و به اتاق نشیمن شما (یا هر جایی که کامپیوتر شما باشد) آورده باشند، اما بسیاری از ابزارها و ویژگی‌های فتوشاپ ریشه در ساخت فیلم سنتی دارند. دو نمونه عالی از ابزارها ابزارهای Dodge و Burn فتوشاپ هستند که هر دو در پالت Tools یافت می شوند. اصطلاحات «Dodge» و «Burn» به تکنیک‌هایی اشاره دارند که برای روشن کردن (Dodge) یا تیره کردن (Burn) نواحی خاصی از عکس با افزایش یا محدود کردن نوردهی در آن نواحی استفاده می‌شوند. ابزارهای Dodge و Burn در فتوشاپ نسخه دیجیتالی این تکنیک ها هستند و اغلب برای روشن کردن نواحی کم نور عکس یا تیره کردن مناطق با نوردهی بیش از حد استفاده می شوند. ابزارهای Dodge و Burn همانطور که مفید هستند، هر دو از یک مشکل جدی رنج می برند. هر دوی آنها باعث آسیب دائمی به تصویر شما می شوند و این هرگز چیز خوبی نیست. برای آموزش کامل و عملی ابزار داج و برن و روتوش حرفه ای بایستی از دوره های آموزشی استفاده کنید که دوره آموزش روتوش بیوتی ریتاچ را توصیه می کنم که بسیار کامل و عملی و حرفه ای آموزش می دهد و در سایت Acelearn موجود است.

آموزش Dodge and burn

بهترین راه برای کار در فتوشاپ این است که اطلاعات پیکسل اصلی خود را دست نخورده نگه دارید تا همیشه عکس اصلی را داشته باشید تا دوباره روی آن کار کنید. معمولاً در فتوشاپ از این کار به عنوان "غیر مخرب" یاد می شود، و این روشی است که باید در هر زمان و هر کجا که ممکن است کار کنید. خوشبختانه، ادوبی راه های متعددی را برای کار غیر مخرب روی تصاویر به ما ارائه کرده است و در این آموزش ویرایش عکس، یکی از آنها را بررسی می کنیم. ما به یک تکنیک عالی برای کنترل انتخابی نوردهی در یک عکس با روشن کردن و تاریک کردن نواحی خاص نگاه خواهیم کرد، که نتایج بسیار شبیه به آنچه می‌توانیم با ابزارهای Dodge و Burn به دست آوریم، اما بدون آسیب رساندن به یک پیکسل در تصویر، به ما می‌دهد.

مرحله ۱: یک لایه جدید اضافه کنید

  • تصویری را که باید روی آن کار کنید در فتوشاپ باز کنید، سپس کلید Alt (Win) / Option (Mac) خود را نگه دارید و روی نماد لایه جدید در پایین پالت لایه‌ها کلیک کنید:
    به طور معمول، این یک لایه خالی جدید بالای لایه انتخاب شده فعلی اضافه می کند، اما با نگه داشتن کلید Alt/Option همانطور که روی نماد لایه جدید کلیک می کنیم، به فتوشاپ می گوییم قبل از اضافه شدن لایه، کادر محاوره ای New Layer را برای ما باز کند. . این به ما فرصتی می دهد تا لایه را نامگذاری کنیم و همچنین به ما امکان می دهد چند گزینه مهم را تغییر دهیم. ابتدا از آنجایی که از این لایه برای داج دادن و برن مناطق مختلف عکس استفاده خواهم کرد، نام لایه را "Dodge and Burn" می گذارم. اگر نمی خواهید لازم نیست لایه را نام ببرید، اما نامگذاری لایه ها عادت بسیار خوبی است که باید وارد آن شوید:

    دلیل واقعی اینکه ما کادر محاوره‌ای لایه جدید را آورده‌ایم، گزینه‌ای است که در پایین آن قرار دارد، Mode. «Mode» مخفف Layer Blend Mode است و به طور پیش‌فرض روی Normal تنظیم شده است. حالت ترکیبی را به Overlay تغییر دهید:

    حالت ترکیبی لایه جدید را روی Overlay قرار دهید.

    من حالت ترکیبی Overlay را با جزئیات بیشتری در آموزش پنج حالت ترکیبی ضروری برای ویرایش عکس پوشش می‌دهم، اما به طور خلاصه، حالت ترکیبی Overlay بخشی از گروه Contrast از حالت‌های ترکیبی است و اغلب برای تقویت سریع کنتراست کلی در یک تصویر استفاده می‌شود. . هر قسمت روی لایه که روشن تر از 50 درصد خاکستری باشد (به معنی سایه خاکستری مستقیماً بین سیاه و سفید) برای روشن کردن تصویر استفاده می شود، در حالی که مناطق تیره تر از 50 درصد خاکستری تصویر را تیره می کند. هر ناحیه ای که دقیقاً 50 درصد خاکستری باشد توسط فتوشاپ به طور کامل نادیده گرفته می شود، و وقتی می گویم "نادیده گرفته شده"، منظورم این است که در واقع شفاف می شوند. در واقع، ما می خواهیم ببینیم که این یک عمل است.

    وقتی حالت ترکیبی اکنون در کادر گفتگو روی Overlay تنظیم شده است، گزینه جدیدی را مستقیماً در زیر آن خواهید دید، پر کردن با رنگ خنثی Overlay (50٪ خاکستری). برای انتخاب این گزینه در داخل چک باکس کلیک کنید:

این گزینه به فتوشاپ می گوید که لایه جدید ما را با 50% خاکستری پر کند. پس از اتمام کار برای خروج از کادر محاوره ای روی OK کلیک کنید. اگر اکنون به پالت لایه های خود نگاه کنیم، می بینیم که یک لایه جدید به نام "Dodge and Burn" داریم که بالای عکس در لایه پس زمینه قرار دارد. این لایه برای ما روی حالت ترکیبی Overlay تنظیم شده است، و اگر به تصویر کوچک پیش‌نمایش لایه در سمت چپ نام لایه نگاه کنیم، می‌بینیم که در واقع با خاکستری پر شده است:

چند لحظه پیش گفتم که وقتی یک لایه روی حالت ترکیبی Overlay تنظیم می شود، هر قسمتی از لایه که 50% خاکستری است شفاف می شود و اگر به تصویر خود در پنجره سند نگاه کنیم، حتی اگر "Dodge and Burn" باشد. لایه با خاکستری پر شده است، که معمولاً به این معنی است که پنجره سند ما با خاکستری پر شده است، تنها چیزی که می بینیم عکس اصلی ما است. خاکستری روی لایه "Dodge and Burn" کاملاً شفاف است:

مرحله 2: ابزار Brush را انتخاب کنید

ما مناطق مختلف تصویر را به سادگی با رنگ آمیزی سیاه یا سفید روی آنها روشن و تیره می کنیم. مناطقی که روی آن ها با رنگ سفید رنگ می کنیم روشن می شوند، در حالی که مناطقی که با رنگ مشکی رنگ می کنیم تیره می شوند. باز هم، این به این دلیل است که ما روی لایه ای نقاشی می کنیم که روی حالت ترکیبی Overlay تنظیم شده است. قبل از اینکه بتوانیم روی هر چیزی نقاشی کنیم، باید ابزار Brush Tool را بگیریم، بنابراین یا ابزار Brush را از پالت Tools انتخاب کنید یا حرف B را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا با میانبر به آن دسترسی پیدا کنید:

مرحله 3: رنگ پیش زمینه خود را سفید کنید

من می خواهم با روشن کردن شروع کنم، به این معنی که باید روی آنها را با رنگ سفید رنگ کنم، یعنی باید رنگ پیش زمینه خود را روی سفید تنظیم کنم، زیرا ابزار Brush با هر رنگی که رنگ پیش زمینه در حال حاضر تنظیم شده است رنگ می کند. اگر همراه تصویرتان را دنبال می‌کنید، حرف D را روی صفحه‌کلید فشار دهید که رنگ‌های پیش‌زمینه و پس‌زمینه را به پیش‌فرض بازنشانی می‌کند. این باعث می شود رنگ سیاه به رنگ پیش زمینه و سفید رنگ پس زمینه شود. برای تعویض آن‌ها به گونه‌ای که سفید به رنگ پیش‌زمینه تبدیل شود، حرف X را روی صفحه‌کلید فشار دهید. اگر به نمونه‌های رنگی پیش‌زمینه و پس‌زمینه نزدیک به پایین پالت ابزارها نگاه کنیم، می‌بینیم که رنگ سفید اکنون رنگ پیش‌زمینه است.

مرحله 4: تیرگی قلم مو را بین 10 تا 20 درصد کاهش دهید

بهترین راه برای کار با این تکنیک این است که به تدریج میزان روشن شدن و تیرگی اعمال شده را افزایش دهید، زیرا گاهی اوقات حتی مقدار کمی نیز می تواند کافی باشد. برای انجام این کار، باید با یک براش کم شفافیت کار کنیم. مطمئن شوید که ابزار Brush را انتخاب کرده اید، سپس به نوار گزینه ها در بالای صفحه بروید و گزینه Opacity را بین 10 تا 20 درصد کاهش دهید. من قصد دارم مقدار خود را روی 10٪ تنظیم کنم. به این ترتیب، هر بار که روی یک منطقه نقاشی می‌کنم، میزان روشن شدن یا تیرگی را با افزایش 10 درصدی افزایش می‌دهم و فضای زیادی برای کار به من می‌دهد:

مرحله 5: روی مناطقی که نیاز به روشن شدن دارند رنگ کنید

با انتخاب ابزار قلم مو، رنگ سفید به عنوان رنگ پیش زمینه و کم شدن شفافیت قلم مو، به سادگی روی هر قسمت از عکس خود که باید روشن شود، رنگ کنید. این جلوه در ابتدا به دلیل تیرگی کم قلم مو ظریف خواهد بود، اما اگر در قسمت‌های خاصی به روشن‌تر شدن بیشتر نیاز دارید، کافی است چند بار روی آن‌ها رنگ بزنید تا جلوه ایجاد شود، و مطمئن شوید که دکمه ماوس خود را در بین ضربه‌های رنگ رها کنید. می توانید اندازه براش خود را با فشار دادن کلید براکت چپ برای کوچکتر کردن براش یا کلید براکت سمت راست برای بزرگتر کردن آن تغییر دهید. می‌خواهید از یک براش لبه‌های نرم استفاده کنید، و می‌توانید با نگه داشتن کلید Shift و چند بار فشار دادن کلید براکت سمت چپ، لبه‌های براش را نرم‌تر کنید. نگه داشتن Shift و فشار دادن کلید براکت سمت راست لبه ها را سخت تر می کند.

میخوام بخش هایی از عکسم را روشن تر کنم. بنابراین می‌خواهم روی آنها را با یک قلم موی سایز متوسط ​​و لبه‌های نرم رنگ کنم. هر بار که روی آنها نقاشی می کنم، روشنایی را 10٪ افزایش می دهم. نقاشی روی آنها 3 یا 4 بار باید این کار را انجام دهد.

مرحله 6: رنگ پیش زمینه خود را روی سیاه قرار دهید

وقتی کارتان با قسمت‌هایی که باید روشن می‌شد تمام شد، حرف X را روی صفحه‌کلید فشار دهید تا رنگ‌های پیش‌زمینه و پس‌زمینه خود را عوض کنید تا سیاهی به رنگ پیش‌زمینه شما تبدیل شود.

مرحله 7: روی مناطقی که نیاز به تیره شدن دارند رنگ کنید

در حالی که رنگ پیش زمینه شما اکنون روی مشکی تنظیم شده است، روی هر قسمتی از عکس که باید تیره شود، براش کنید. باز هم، هر بار که روی همان ناحیه رنگ می‌کنید، میزان تیرگی اعمال شده را افزایش می‌دهید.

اگر به تصویر بندانگشتی پیش‌نمایش لایه «Dodge and Burn» در پالت لایه‌ها نگاه کنیم، می‌توانیم تمام قسمت‌هایی را که با سفید یا سیاه رنگ‌آمیزی کرده‌ایم ببینیم:

اگر به‌طور تصادفی روی قسمت‌هایی که نمی‌خواستید نقاشی کنید و می‌خواهید آن قسمت‌ها را به 50% خاکستری برگردانید، به سادگی روی نمونه رنگ پیش‌زمینه در پالت ابزارها کلیک کنید، که انتخابگر رنگ فتوشاپ ظاهر می‌شود. مقدار 128 را برای گزینه‌های R، G و B در Color Picker وارد کنید که 50% رنگ خاکستری را به شما می‌دهد:

روی OK کلیک کنید تا از Color Picker خارج شوید، سپس به سادگی روی آن قسمت‌ها در تصویر نقاشی کنید تا آنها را به حالت خاکستری 50% برگردانید.

و با آن، کار ما تمام شد! ما سطوح نوردهی را در نواحی مختلف عکس با رنگ آمیزی دستی روی آنها با رنگ سیاه یا سفید با موفقیت تنظیم کرده ایم و نتایجی بسیار شبیه به آنچه می توانستیم با ابزارهای Dodge و Burn فتوشاپ به دست آوریم، بدون دست زدن به یک پیکسل در عکس اصلی به دست آوریم.

dodge burndodge and burnروتوشفتوشاپروتوش عکس
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید