ویرگول
ورودثبت نام
شاهین اسکندری
شاهین اسکندری
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

من همینم که هستم! اگه این شعارته، بهتر منو نخونی!

اگه آدمی هستی که میگی من همینم که هستم، یا از تغییر کردن، ریسک کردن، مهاجرت کردن دوری میکنی و یا اعتقادی بهشون نداری، همین الان صفحه رو ببند و این نوشته رو نخون.

میخوام قبلش با چندتا سوال ساده شروع کنم، با خودت صادق باش و بهش جواب بده :

  1. واقعا اهل تغییر کردن هستی؟
  2. اگه همین الان بهت بگن، به احتمال 10 درصد اگه شما از شهر و استان فعلیت دست بکشی و بری به فلان شهر و استان دیگه، موفق میشی. حاضری قبول کنی و کوچ کنی؟

تو آمریکا اومدن یک پژوهشی انجام دادن، اومدن به یک محله فقیر نشین آمریکا بهشون گفتن شما دو تا انتخاب بیشتر ندارید :

  1. هر ماه 500 دلار یارانه نقدی به حسابتون واریز میکنیم و خودتون با اختیار خودتون میتونید خرج کنید.
  2. باید برید به محله بالاتر و ما تا 500 دلار کمک هزینه اجاره منزل و مدرسه و... پرداخت میکنیم.

حالا اگه شما بودی 500 دلار نقد رو میگرفتی و با اختیار خودت خرجش میکردی؟

یا نه، میذاشتی دولت مابه التفاوت این هزینه رو بابت اجاره و... پرداخت کنه؟

حالا برگردیم سر داستان، بعد 10 سال مطالعه پژوهشگران روی این دو گروه، یک اتفاق عجیبی رخ داد. دیدن گروه دوم نسبت به گروه اول به میزان چشم گیری نرخ، رفتن به دانشگاه افزایش، میزان موفقیت افزایش، میزان جرم و جنایت کاهش، میزان اعتیاد و زندان رفتن کاهش پیدا کرده!

واقعا چرا؟! هر دو گروه به صورت مساوی 500 دلار دریافت میکردن و فقط محله هاشون تغییر کرده بود، پس چرا گروه دوم اوضاع خیلی عالی تر و بهتری نسبت به گروه اول داشتن؟

این پژوهش به اسم MTO (Moving To Opportunities) معروف شد، پژوهشگر ها متوجه شدن اگه میخوای موفق بشی، باید خودت رو بندازی تو جمع موفق تر ها ( بری محله بهتر، دانشگاه بهتر، محل کار بهتر و....).

چرا؟ برای اینکه فهمیدن عوامل پنهان برای پیشرفت و موفقیت اونجاست (محله، دانشگاه و...) بخاطر اینکه اون روحیه جمعی دور اطراف، تورو میکشه بالا، حتی مدرسه ای که بچه ها میرن روی زندگی و آیندشون تاثیر داره.

پس فهمیدیم، هر چی پول گیرمون میاد بهتر روی تغییر خودمون و اطرافمون سرمایه گذاری کنیم.

اگه خاطره ای، اتفاق مشابه ای برای خودت یا کسایی که میشناسی رخ داده که این MOVE کردن باعث این اتفاق شده، برام بنویس. و بعدش بیا به این فکر کن کجا میتونستی MOVE کنی، ولی نکردی؟ و اگه اینکارو میکردی فکر میکردی جایگاهت بدتر بود یا بهتر از این؟

این مقاله، اولین مقاله من در ویرگول هست، ممنونم مطالعه کردید و با نقد های سازندتون به من کمک میکنید تا داستان سرایی خودم رو هر روز قوی تر و بهتر کنم.

moving to opportunity
مدرس، مشاور و تحلیلگر کسب و کار در حوزه برندینگ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید