ویرگول
ورودثبت نام
روزنامه شریف
روزنامه شریف
خواندن ۲ دقیقه·۲ ماه پیش

الماسی از دل چوب...

اگر بخواهم مسیری که این چند وقت طی کردم را مرور کنم بخلاصه ماجرا این است که در وب‌گردی‌هایم به این رسیدم که در غرب آسیا (مدل ۵ضلعی) و انگلیس (مدل لوزی)، تقویم‌هایی حجمی با چوب درست کرده‌اند که ما در کشورمان مشابه شمسی‌اش را نداریم؛ حال آن که ما نخستین تقویم دقیق و حساب‌شده را به جهانیان معرفی کرده بودیم!

به نظرم آمد که درست‌کردن چنین تقویمی می‌تواند چالش جالبی برایم باشد. از خود پرسیدم آیا می‌توانم بعد از این همه هندسه‌خواندن، زوایای یک چندوجهی که تا حالا ندیده‌ام را خودم روی کاغذ محاسبه کنم و روشی کارا و به صرفه (از نظر زمان، دور ریز و امکانات موجود) برای ساخت آن پیدا کنم؟ آیا می‌توانم در این سن یک طراح گرافیک، یک کارگاه نجاری، یک دستگاه لیزر، یک رنگ‌کار، یک جعبه‌ساز و یک... پیدا کنم و با همه آن‌ها تعامل داشته باشم؟
خداراشکر نتیجه رضایت‌بخش بود و خیلی خوشحالم که اصطلاحا «کردیم و شد!» و توانستم برای خودم و اطرافیانم یک ارزش‌افزوده‌ خلق کنم!
شوق و هیجانم موقع برش‌‌های آخر و آماده‌شدن اولین نمونه موفق، آنقدر زیاد بود که فکر کنم مثل بهزاد غلامپور دستیار استقلال خوشحالی می‌کردم!

یکی از چالش‌های این مسیر، پیداکردن شعاری تبلیغاتی‌ برای محصول جدید بود، آن‌هم برای من که اصلا استعدادی در این زمینه نداشته و ندارم :) عبارت «الماسی از دل چوب» را نخستین بار مادرم پیشنهاد داد و حقیقتا بامسما هم بود؛ چراکه برای ساخت مدل پنج‌ضلعی، یک مکعب ۱۲ بار از جهات و زوایای مختلف برش می‌خورد و هیچ سطحی از مکعب اول باقی نمی‌مانَد و درنتیجه، حجم باقی‌مانده، واقعا از دل چوب است! نامش را هم «بلوط» گذاشتم چراکه در کودکی، بلوط صدایم می‌کردند :)
بعد از تمام‌شدن کار بود که من به صورت اتفاقی با سایت‌های داخلی مواجه شدم که حدود ۶-۷ سال پیش، از تولیدشدن چنین تقویم‌هایی در خارج از کشور‌ خبرهایی منتشر کرده بودند. چنان هم با آب و تاب نوشته‌ بودند که فلان ریاضی‌دان و دانشمند با تیمی از متخصصان ویژه چنین طرحی را به واقعیت تبدیل کرده‌ که واقعا خنده‌دار بود!

شانس آوردم که حین کار فقط انگلیسی و ژاپنی(!) سرچ می‌کردم و آن مطالب را ندیدم چون ممکن بود ناامید شوم و انگیزه‌ام را از دست بدهم!
از نگرانی‌های فعلی‌ام حق ‌کپی‌رایتی‌ست که نداریم. به نظرم بعید نیست که شرکت‌های بزرگ‌تر برای تهیه چنین محصولی در آینده‌ای نزدیک اقدام کنند. به هر حال چنین تقویمی برای پک‌های عیدانه شرکت‌های معروفی مثل دیجی‌کالا، بازار و... می‌تواند جالب باشد.
ایده‌های دیگری هم دارم که نمی‌دانم چه‌قدر در عمل شدنی هستند و دوست دارم امتحانشان کنم. اما فعلاً تا تابستان این کارها را کنار می‌گذارم تا به درس‌ها برسم...
امیدوارم شما هم این تقویم های چندوجهی را بپسندید و خوشحال خواهم شد اگر حضوری یا مجازی (@Baloot03) هرگونه نظر، انتقاد یا پیشنهاد را به من برسانید در هر بخشی (مثل بالاآوردن سایت، کمک در تبلیغ، سرمایه‌گذاری یا...) که مایلید، کمکم کنید!


روزنامه شریف/ اخبار راستکی دانشگاه صنعتی شریف را از روزنامه دنبال کنید.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید