سرویس استریم بازی گوگل که استدیا نام دارد پلتفرمیست برای اجرای سنگینترین بازیهای دنیا روی سختافزارهای متوسط و ساده. در حال حاضر برای بازی کردن بازیهای روز دنیا با کیفیت بالا یا باید یک کنسول بازی داشته باشید و یا یک سیستم گیمینگ که هر دو قیمت بالا و سرسامآوری دارند. حال فرض کنید بخواهید این بازیها را با بالاترین کیفیت ممکن و با بالاترین نرخ فریم تجربه کنید. در این صورت هزینهای که باید بکنید سر به فلک میکشد.
بازیخوری روی ابرها
گوگلاستدیا برای این به میدان آمده تا این هزینههای سرسامآور را برای شما به حداقل کاهش دهد و شما را از خریدن انواع سختافزار و کنسول و بازی بینیاز کند. این سرویس گیمینگ که بر پایه پردازش ابری راهاندازی شده، قرار است که بازیهای روز دنیا را بر روی مرورگر کامپیوتر شما و بدون نیاز به سختافزار قوی، با بالاترین کیفیت ممکن رندر کند، یعنی شما مرورگرتان را باز میکنید و چند ثانیه بعد در حال بازی کردن عنوان مورد علاقه خود بدون داشتن سختافزاری قوی هستید.
گوگل وعده داده که قدرت پردازش واحد گرافیکی این سرویس برای هر شخص 10.7 ترافلاپس باشد؛ عددی بالاتر از قدرت واحد گرافیکی هر دو کنسول پرچمدار نسل هشتم در کنار هم: PS4 Pro و XBOX ONE X .
گوگل قرار است بار پردازشی را در سرورهای خودش برعهده گیرد و نتیجه رندرشده را در کسری از ثانیه روی مانیتور شما به نمایش در بیاورد. تفاوتی هم نمیکند که این مانیتور صفحه کامپیوتر شما باشد یا موبایلتان یا تلویزیون؛ در هر جا و هر زمانی میتوانید با استدیا بازی کنید.
گوگل اولین بار استدیا را در سال ۲۰۱۸ و با نام پروژه استریم معرفی کرد ولی بعدتر آن را استدیا نامید. به طور خلاصه استدیا همان آینده گیمینگ در فضای ابری است.
اینترنتت را خوب کن!
برای استفاده از استدیا شما به یک اتصال اینترنت سریع و پایدار و آخرین نسخه مرورگر گوگلکروم نیاز دارید. اجرای بازی بر روی استدیا همانند باز کردن یک سربرگ جدید در مرورگرتان است. اتصال اینترنت شما باید حداقل ۱۵ مگابایت بر ثانیه سرعت داشته باشد و دارای پینگ یا تأخیر کمتر از ۴۰ میلیثانیه و اتلاف دادهای کمتر از ۵ درصد. در این صورت میتوانید تجربهای روان و بدون ایراد داشته باشید.
در روند اجرای بازی تمامی ورودیها که از سمت کامپیوتر شما به سرورهای گوگل ارسال شده در محیط بازی پردازش شده و هر واکنش مطابق با آن ورودی به صورت محتوای استریم و در آن واحد به سمت خروجی نمایشگر شما بازمیگردد، به همین دلیل میزان تأخیر در این فرایند اهمیت زیادی دارد، چرا که اگر میان دستور ورودی شما و مشاهده نتیجه آن روی نمایشگر تأخیر زیادی وجود داشته باشد، تجربه گیمینگ خوشایندی نخواهید داشت؛ مثلا فرض کنید شما یک تیر را شلیک میکنید اما در صفحه مانیتور تیر شما سه ثانیه بعد شلیک میشود.
یک انتظار شیرین
گوگل عنوان کرده که وقتی استدیا کاملا عملیاتی بشود قادر خواهد بود تا بازیها را با ScaleUp تا رزولوشن 8K و نرخ فریم ۱۲۰ رندر کند اما در شروع کار این ارقام 4K و ۶۰ فریم خواهد بود. این سرویس با کرومکست گوگل نیز همخوانی دارد تا کاربران بتوانند محتوای گیم خود را به صورت مستقیم روی تلویزیون مشاهده کنند.
گوگل همراه با این سرویس یک کنترلر نیز ارائه کرده که استفاده از آن مزیتهای خاص خودش را دارد. این کنترلر قابلیت اتصال جداگانه و مستقیم به سرورهای گوگل را دارد که باعث میشود سرعت رفتوآمد دستورهای وارده شما بالاتر رفته و تجربه بهتری داشته باشید. البته گوگل تأیید کرده که سرویس استدیا از کنترلرهای معمول و موس و کیبورد نیز پشتیبانی خواهد کرد.
اجرای بازیهای آنلاین اما در این سرویس بحثی جداگانه دارد. در بازی های آنلاین ضربآهنگ بازی بسیار بالاست و بازی کنندگان مسلما نیاز به واکنش های بسیار سریع دارند و اگر این سرویس نتواند همانگونه که در پلتفرمهای دیگر محتوا با تأخیر کم به آنها میرسید، عمل کند جایگاهی در میان آنلاینبازان نخواهد داشت.
برای از ما بهتران
استدیا برای اجرای بازیها با بالاترین کیفیت به چه سرعت اینترنتی نیاز دارد و چه مقدار حجم مصرف میکند؟
کمپانی گوگل ادعا کرده که برای تجربه روان عناوین با رزولوشن 4K و نرخ فریم ۶۰ شما نیاز به اینترنتی با سرعت حداقلی ۳۵ مگابایت بر ثانیه خواهید داشت. این اعداد و ارقام بسیار بالا هستند و شما را مجبور به داشتن سرویس اینترنت بسیار قوی میکنند. سرعت اینترنت مورد نیاز برای رزولوشن ۱۰۸۰ حدودا ۲۰ مگابایت بر ثانیه است. اما نکته نگرانکنندهتر این اعداد مصرف حجم اینترنت است. در حالت 4K مصرف شما در هر ساعت چیزی بالغ بر ۱۵ گیگابایت میشود. در حالت ۱۰۸۰ و ۷۲۰ این اعداد به ترتیب ۹ و ۴.۵ گیگابایت میشود. حتی اگر شما در ماه یک ترابایت حجم هم داشته باشید در حالت 4K فقط میتوانید ۶۵ ساعت با سرویس استدیا بازی کنید. در حالت ۱۰۸۰ هم حدود ۱۱۳ ساعت میتوانید به این سرویس متصل باشید.
این را هم باید در نظر گرفت که اگر میخواهید با رزولوشن 4K بازی کنید باید مانیتور مخصوص این رزولوشن را هم داشته باشید وگرنه هیچ لذتی از بازی با این رزولوشن بر روی یک مانیتور ۱۰۸۰ نخواهید برد.
بنابراین با توجه به سرعت اینترنت در کشور ما و قیمت بستههای حجمی و پینگ نامناسب آن، شاید از همین الان بتوان گفت که پرونده گوگل استدیا برای ما با این شرایط بسته است. شاید روزی زیرساختها بهتر شود و بتوان از این سرویس استفاده کرد.
در ایران در بهترین حالت میتوان استدیا را در رزولوشن ۷۲۰ و فریم ۶۰ استفاده کرد. البته برای ۱۰۰ ساعت بازی با این رزولوشن ۴۵۰ گیگابایت باید اینترنت مصرف کنید. با یک محاسبه ساده برای ۱۰۰ ساعت بازی کردن در ماه (۳ ساعت در روز) حدودا باید ۱۵۰تا ۲۰۰ هزارتومان هزینه اینترنت بدهید و هزینههای دیگر مثل خرید اکانت مخصوص خود استدیا و چیزهای دیگر پیشکش! در واقع شما برای هر ماه بازی با استدیا آن هم با رزولوشن پایین باید چیزی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید که از نظر اقتصادی فعلا صرفهای ندارد.