ویرگول
ورودثبت نام
mohammad sharifi
mohammad sharifi
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

مجازات دسترسی غیرقانونی سایبری به اطلاعات یک نفر تا یک سال حبس و 20 میلیون ریال جریمه نقدی !!!

تا حالا ممکنه فکر کرده باشین اگه من فقط برای تفریح به سیستم یک نفر نفوذ کنم یا به اصطلاح اونو هک کنم بعدشم بگم هاهاها شوخی کردم :) ؟؟

خب منم به همچین چیزی زیاد فکر کردم ولی بعدش به فکر جنبه های حقوقیش افتادم که حتی اگه من به شوخی یکی از همکلاسی هامو هک کنم و بعدش بهش بگم هاهاها هک شدی ممکنه اون بی جنبه بازی دربیاره و بره شکایت کنه !! برا همین رفتم ببینم جریان از چه قراره ؟ اصلا چقدر مگه مجازات داره ؟ یا اینکه اصلا تارگت(هدف) یا ویکتیم(قربانی) من (اینجا منظورم همون همکلاسیمه) چجوری قراره شکایت کنه از من و ثابت کنه که من همچین کاری کردم !!؟؟


خب قبل از هر چیزی باید بدونیم که هکر ها سه دسته هستن : black hat یا کلاه سیاه(تقریبا کارشون دزدی و باج گرفتنه) ، white hat یا کلاه سفید(تلاش میکنن تا با کشف باگ های امنیتی قبل از هکر های کلاه سیاه همه جا رو امن کنن و کار کلاه سیاه ها رو سخت تر میکنن) و دسته اخر کلاه خاکستری ها هستن که بدون هیچ دلیل و هدف خاصی یه جایی رو یا یه شخص رو هک میکنن (فقط برای تفریح خودشون و یا خودنمایی کار میکنن)

به قول یه بنده خدایی : به طور خلاصه کلاه سیاه ها تلاش دارن تا دنیا رو به جایی ناامن تر تبدیل کنن ولی کلاه سفید ها تلاش میکنن تا دنیا رو برای مردم به جای امن تری تبدیل کنن


خب حالا که یاد گرفتیم که هر هکری بد نیست و خیلی هکر ها هستن که دارن نهایت تلاششون رو میکنن تا افراد عادی پشت سیستم شخصیشون احساس امنیت کنن؛ بریم ببینیم اگه یه جوجه برنامه نویسی مثل من بخاد یه مقدار شیطنت کنه، چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود.


در مبحث جرایم علیه محرمانگی داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی؛ در ماده ۷۲۹ بخش یکم تعزیرات قانون مجازات اسلامی، به طور خاص به مجازات دسترسی غیر مجاز پرداخته است.

در ماده 729 این موضوع به طور کامل بیان شده که دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده؛ جزای حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات در نظر گرفته شده است.

و از اون بد تر کسایی که از هر طریقی مکالمات شخصی بقیه رو شنود میکنن ۶ ماه تا ۲ سال حبس یا ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی و یا هر دو مجازات در انتظارشونه

کسایی هم که برن سراغ اطلاعات سری و محرمانۀ در حال انتقال هم به یک تا سه سال حبس یا ۲۰ تا ۶۰ میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم میشن :)

البته این 20 تا 60 میلیون و 1 تا 3 سال فقط برای دزدیدن این اطلاعاته و اگر اونا رو در اختیار کسایی قرار بدین که نباید ... 2 تا 10 سال حبس براتون به نظر منصفانه میاد :)

و از همۀ اونا بدتر اگر این اطلاعات رو در اختیار دولت، سازمان، یا شرکت ها و گروه های بیگانه قرار بدین بین 5 تا 15 ساللللللل اب خنک میخورین :(

و ممکنه بگین که « یارو رو 5 سال میندازن زندون، ککش هم نمیگزه، پس خیلی نباید سخت باشه 91 روز حبس » ولی باید خدمتتون عرض کنم برای یک برنامه نویس که کل زندگیش رو پشت یه لپ تاپ تبلت یا... میگذرونه پشت میله های زندون هر یک روزش 10 سال میگذره


حالا منکه میرم مثل آدم می چسبم به درس و مشقم شما رو نمیدونم

ولی اگه جدا قصد دارین از اینجور کارا بکنین میتونین برین به استخدام شرکت های امنیت سایبری خودمون در بیاین تا بدون دردسر های قانونی به کاری که بهش علاقه دارین مشغول بشین :)

هکهک و امنیتقانونمجازاتشنود
برنامه نویس پایتون، طراح وب، تست نفوذ و هرچیزی که با پایتون امکان پذیر باشه :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید