shatranjiran
shatranjiran
خواندن ۴ دقیقه·۲ روز پیش

آیا یک ملکه می تواند مانند یک اسب در شطرنج حرکت کند یا بپرد؟

یک مهره شطرنج وجود دارد که اگر یک اسب در موقعیت داشته باشید به راحتی می توانید آن را بگیرید، اما در عوض ملکه خود را در آنجا دارید. ملکه‌ها می‌توانند مانند سایر مهره ها روی صفحه شطرنج حرکت کنند، اما شوالیه (یا اسب) یک مهره خاص با قوانین منحصر به فرد است. حتی اگر مهره ها متفاوت حرکت می کنند، ما به راحتی می توانیم به شما کمک کنیم تا نحوه حرکت مهره های شطرنج را در اطراف صفحه به یاد بیاورید. در این مقاله یاد میگیرید که چگونه تمام مهره های یک صفحه شطرنج حرکت می کنند تا بتوانید بازی بعدی خود را با اطمینان انجام دهید!

چیزهایی که باید بدانید

ملکه ها مجاز به پریدن از روی مهره ها یا حرکت در همان الگوی اسب ها نیستند.

ملکه ها می توانند هر تعداد فاصله را در یک خط مستقیم به صورت افقی، عمودی یا مورب حرکت دهند تا زمانی که مسیر باز شده باشد.

اسب ها می توانند به شکل L حرکت کنند و 2 فاصله در یک جهت و 1 فاصله در یک زاویه راست حرکت کنند.

آیا ملکه می تواند مانند یک اسب حرکت کند؟

نه، ملکه نمی تواند مانند یک اسب حرکت کند یا بپرد.

ملکه ها فقط می توانند در یک خط مستقیم حرکت کنند، اما اسب ها 3 فاصله را به شکل L حرکت می دهند. اسب ها می توانند از روی مهره های دیگری بپرند که راه آنها را مسدود می کند، اما یک ملکه نمی تواند.

ملکه ها و اسب ها هر دو می توانند 2 مهره یا بیشتر را "چنگال" کنند، به این معنی که آنها پتانسیل حمله به حریف شما را در 2 یا بیشتر مربع به طور همزمان دارند.

چگونه یک ملکه در شطرنج حرکت می کند؟

ملکه ها می توانند هر تعداد مربع را جابجا کنند.
ملکه شما می تواند در یک خط مستقیم به صورت افقی، عمودی یا مورب حرکت کند تا زمانی که فضاها خالی باشد. اگر ملکه با مهره دشمن بر میدانی فرود آید، آن مهره اسیر می شود.
ملکه شما قدرتمندترین مهره بازی است، بنابراین باید تا جایی که می توانید از آن در برابر اسیر شدن محافظت کنید.
اگر یکی از مهره های حریف در میدانی وجود دارد که در آن حرکت خود را پایان می دهید، آن را گرفته و از تخته بردارید.

یک اسب چگونه در شطرنج حرکت می کند؟

اسب ها در 3 مربع روی صفحه شطرنج حرکت می کنند.

شوالیه ها (یا اسب ها) حرکت L شکل منحصر به فردی دارند. ابتدا اسب را 2 مربع در یک جهت حرکت دهید و سپس یک چرخش راست زاویه ایجاد کنید تا 1 فضای دیگر جابجا شود. اسب ها می توانند از روی مهره ها دوست و دشمن بپرند که راه را بین مربع شروع و پایان آنها مسدود می کند.

یک اسب همیشه روی مربعی فرود می آید که رنگ مخالف مربعی است که از آن شروع کرده است.

اگر یک مهره دشمن در میدانی باشد که یک اسب به حرکت خود پایان می دهد، آن مهره دستگیر شده و از مهره خارج می شود.

اسب تنها مهره‌ای است که می‌تواند در شطرنج بپرد، بنابراین سعی کنید تا زمانی که می‌توانید آنها را روی صفحه نگه دارید.

رخ های متحرک، فیل ها، پیاده‌ها و پادشاهان

رخ ها

تا زمانی که مسیر مسدود نشده باشد، رخ ها (یا قلعه ها) هر تعداد فضا را در خطوط مستقیم عمودی یا افقی حرکت می دهند. هر رخ می تواند روی تخته به جلو یا عقب حرکت کند.

فیل ها

فیل ها هر تعداد فضاهای مسدود نشده را در یک خط مورب مستقیم، به جلو یا عقب حرکت می دهند. هر فیل فقط می تواند در فضاهایی حرکت کند که همرنگ مربع ابتدایی آن باشد.

پیاده ها

اولین باری که یک پیاده را حرکت می دهید، می توانید آن را 1 یا 2 مربع به جلو ببرید تا زمانی که مسیر صاف باشد. پس از آن، پیاده‌ها فقط 1 فاصله مستقیم به جلو حرکت می‌کنند تا زمانی که خالی باشد.

اگر پیاده ها مهره ای را بگیرند، می توانند 1 فاصله به صورت مورب به جلو حرکت دهند.

پادشاه

پادشاهان می توانند به صورت عمودی، افقی و مورب حرکت کنند، اما تنها با 1 فاصله در هر بار. شما می توانید پادشاه خود را به جلو یا عقب ببرید تا زمانی که آنها مسدود نشده باشند یا شما را در مات قرار ندهند.

مهره شطرنجصفحه شطرنجحرکت مهره های شطرنجباشگاه شطرنج ایرانحرکت وزیر در شطرنج
سابقه فعالیت باشگاه شطرنج ایران به سال ١٣٨٧ باز می گردد. باشگاه شطرنج ایران توانست در زمینه آموزش شطرنج خود را به عنوان اولین ها و بهترین ها در عرصه باشگاه ، خانه و مدرسه تخصصی شطرنج معرفی کند.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید