shatranjiran
shatranjiran
خواندن ۱۱ دقیقه·۱ ماه پیش

چگونه شروع بازی در شطرنج را انجام دهیم؟

بازی های شروع بازی در شطرنج برای تنظیم استراتژی شما برای ادامه بازی بسیار مهم است. اگر ضربات بیشتری را زودتر از حریف خود قرار دهید، کنترل بهتری بر آخر بازی خواهید داشت و احتمال برنده شدن بیشتر است. تا زمانی که چند شروع بازی را به خاطر بسپارید و به حرکات حریف خود توجه کافی داشته باشید، می توانید دست بالا را بدست آورید!

توجه: این مقاله بازی های حریف شما را بر اساس استراتژی های شناخته شده شطرنج فرض می کند. حریف شما ممکن است متفاوت از حرکاتی که در اینجا لیست شده است بازی کند.

بهترین حرکات شروع بازی شطرنج

از شروع بازی روی لوپز برای آزاد کردن اسب و فیل خود استفاده کنید. پیاده پادشاه خود را 2 فاصله به سمت مربع e4 جلو ببرید تا کنترل مرکز را در دست بگیرید. اسب پادشاه خود را به فضای f3 ببرید تا به پیاده حریف خود فشار بیاورید، سپس فیل پادشاه خود را به صورت مورب به b5 ببرید تا بتوانید نوبت بعدی به اسب حمله کنید.

بازی به عنوان سفید

  1. از شروع بازی روی لوپز برای آزاد کردن فیل و اسب خود استفاده کنید. با جلو بردن پیاده پادشاه خود 2 فاصله به جلو تا مربع e4 شروع کنید تا کنترل مرکز را در دست بگیرید. در نوع اصلی، حریف شما بازی شما را منعکس می کند و به سمت e5 حرکت می کند. اسب پادشاه خود را در فضای f3 توسعه دهید تا به پیاده حریف خود فشار بیاورید. حریف شما معمولاً در پاسخ اسب ملکه خود را به c6 می برد. سپس، فیل پادشاه خود را به صورت مورب به b5 ببرید تا بتوانید نوبت بعدی به اسب حمله کنید.
  • پیاده ها در اولین حرکت فقط 2 فاصله می توانند پیشروی کنند.
  • توسعه به حرکت دادن مهره ها قدرتمندتر شما از ردیف عقب و به سمت مرکز صفحه اشاره دارد.
  • این شروع بازی به شما این امکان را می دهد که به راحتی روی صفحه مانور دهید و در عین حال فضای بین رخ و پادشاه خود را آزاد کنید تا بتوانید قلعه بگیرید، این زمانی است که پادشاه خود را در کنار رخ خود حرکت دهید و سپس رخ را در سمت مخالف قرار دهید. این به محافظت از پادشاه شما کمک می کند.

2. با خط حمله کبد سرخ شده بازی کنید تا پادشاه حریف خود را بیرون بکشید. با حرکت دادن پیاده خود به سمت e4 شروع کنید و به حریف خود اجازه دهید تا پیاده خود را به e5 برساند. اسب خود را روی f3 قرار دهید تا حریف اسب خود را به c6 منتقل کند. سپس، فیل خود را به c4 ارتقا دهید تا به طرف پادشاه حریف خود فشار بیاورید. حریف شما معمولاً اسب دیگر خود را به f6 می آورد تا بتوانید اسب خود را به g5 منتقل کنید. حریف شما معمولاً پیاده ملکه خود را به d5 می رساند تا بتوانید آن را با پیاده خود بگیرید. بعد، حریف شما پیاده شما را با اسب خود می گیرد، اما شما می توانید f7 را با اسب خود دستگیر کنید.

پس از آن، حریف شما باید پادشاه خود را به f7 منتقل کند تا اسب شما را دستگیر کند، که مانع از ایجاد یک دفاع قوی می شود. با این حال، در اوایل بازی 1 اسب را از دست خواهید داد.

3. شروع بازی سیستم لندن را امتحان کنید تا بازیکن سیاه‌ را به موقعیت‌های دفاعی وادار کنید. اگر نمی‌خواهید فوراً مهره‌های خود را گم کنید، در اولین نوبت به d4، پیاده‌سازی ملکه‌تان را توسعه دهید. حریف شما معمولاً حرکت شما را منعکس می کند و پیاده خود را به d5 می رساند. برای محافظت از پیاده خود و کنترل مربع e5، اسب پادشاه خود را به f3 بیاورید. حریف شما حرکت شما را منعکس می کند و اسب خود را به f6 تبدیل می کند. سپس، فیل ملکه خود را به f4 ببرید تا کنترل بیشتری بر روی صفحه داشته باشید.

4. پیاده‌هایی را در سمت ملکه ایجاد کنید تا با بازی گامبی وزیر Queen's Gambit حمله کنید. با جلو بردن پیاده ملکه خود 2 فاصله به جلو تا مربع d4 برای کنترل مرکز شروع کنید. حریف شما معمولاً در پاسخ، پیاده ملکه خود را به d5 می برد. سپس پیاده خود را به c4 ببرید تا به پیاده فشار وارد شود. حریف شما معمولاً پیاده روی c4 را می گیرد، اما این اشکالی ندارد. پیاده پادشاه خود را به سمت e3 پیش ببرید تا فیل خود را آزاد کنید. حریف شما معمولاً اسب خود را به f6 ارتقا می دهد تا بتوانید پیاده او را با فیل خود بگیرید.

گامبی وزیر به قربانی کردن یک پیاده در سمت ملکه اشاره دارد که بر بازیکن سیاه فشار وارد می کند تا در ادامه بازی به حالت دفاعی بیشتری پاسخ دهد.

واریانت: حریف شما همچنین ممکن است پیاده خود را به b5 منتقل کند تا از یکی در c4 محافظت کند. اگر چنین کردند، پیاده خود را به a4 پیش ببرید. این کار باعث می شود که حریف برای محافظت، پیاده خود را به c6 منتقل کند. پیاده روی b5 را بگیرید و اجازه دهید حریف شما را بگیرد. سپس، می توانید ملکه خود را به f3 منتقل کنید تا رخ را در a8 به دام بیندازید.

5. بازی گامبی شاه King's Gambit را برای آزاد کردن ملکه و فیل پادشاه بازی کنید. با جلو بردن پیاده پادشاه خود 2 فاصله به سمت مربع e4 شروع کنید تا بر مرکز کنترل داشته باشید. اگر حریف شما یک پیاده را به سمت e5 می برد، سپس یک پیاده دیگر را به f4 توسعه دهید تا به حریف خود فشار بیاورید. به طور معمول، حریف شما پیاده روی f4 را می گیرد تا گامبیت را بپذیرد.

حتی اگر یک پیاده را از دست دادید، هیچ مهره ای وجود ندارد که راه ملکه یا فیل شما را برای حرکت مورب در سراسر صفحه مسدود کند.

دفاع به عنوان سیاه

1. از دفاع سیسیلی برای حمله به اوایل بازی استفاده کنید. اگر بازیکن سفید با حرکت دادن پیاده پادشاه خود به مربع e4 باز شد، یک پیاده را به سمت c5 ببرید تا فضای d4 را کنترل کنید. حریف شما معمولا با توسعه اسب خود به f3 پاسخ می دهد. برای کنترل فضای e5، پیاده ملکه خود را 1 فاصله به سمت d6 حرکت دهید. اگر بازیکن سفید پیاده خود را به d4 رساند، آن را با پیاده از c5 دستگیر کنید. حتی اگر حریف شما احتمالاً پیاده شما را با اسب خود دستگیر خواهد کرد، شما همچنان کنترل خوبی بر روی مهره دارید.

در صورت نیاز به استفاده از آنها می توانید ملکه و فیل خود را به راحتی جابجا کنید.

2 . با دفاع نیمزو هندی باز کنید تا دیواری از پیاده ها در اطراف پادشاه خود بسازید. سفید ممکن است با حرکت دادن پیاده ملکه خود به d4 باز شود تا آنها بتوانند مرکز را کنترل کنند. به جای انعکاس بازی آنها، اسب خود را به f6 توسعه دهید تا بتوانید در d5 و e4 عکس بگیرید. اگر حریف شما را با انتقال یک پیاده به c4 دنبال کرد، پیاده پادشاه خود را به سمت e6 پیش ببرید تا فیل خود را آزاد کنید. هنگامی که حریف شما اسب خود را به c3 تبدیل کرد، فیل پادشاه خود را به b4 ببرید تا بر مهره های حریف خود فشار بیاورید.

تخت پادشاه و شاه خود را در میدان های ابتدایی خود بگذارید تا بتوانید قلعه کنید.

اگر حریف شما با یک پیاده به فیل شما در a3 حمله کرد، اسب آنها را در c3 دستگیر کنید تا آنها را کنترل کنید، به این معنی که می توانید پادشاه آنها را در نوبت بعدی دستگیر کنید. آنها فیل شما را در نوبت خود با یک پیاده دستگیر می کنند، اما پیاده پشت یکی دیگر از پیاده های آنها گیر می کند و نمی تواند آزادانه حرکت کند.

3 . دفاع فرانسوی را بازی کنید تا به سمت ملکه در صفحه شطرنج فشار بیاورید. اگر حریف شما با حرکت دادن پیاده پادشاه خود به سمت e4 باز شد، پیاده پادشاه خود را با فاصله 1 به سمت e6 پیش ببرید تا بلافاصله فیل خود را آزاد کنید. حریف شما معمولاً با پیشبرد پیاده ملکه خود به d4 پاسخ می دهد تا کنترل بیشتری بر مرکز داشته باشد. بازی آنها را آینه کنید و پیاده خود را به مربع d5 ببرید. در حالی که حریف شما ممکن است وسوسه شود که پیاده شما را بگیرد، شما می توانید بلافاصله آن را دوباره بگیرید.

در دفاع فرانسه، به نظر می رسد که شما کنترل بیشتری از مرکز را به بازیکن سفید می دهید، اما می توانید دیوار محکمی از پیاده ها بسازید که از مهره های شما دفاع می کنند.

هشدار: بسیاری از اوقات، فیل ملکه شما به دام می افتد و تا مدت ها بعد در بازی محدودیت حرکتی دارد.

4. دفاع کاروکان را امتحان کنید تا یک ساختار پیاده قوی برای بازی آخر ایجاد کنید. بسیار شبیه دفاع سیسیلی، اگر حریف شما با حرکت دادن یک پیاده به سمت e4 باز می شود، یکی از پیاده های خود را در c6 قرار دهید تا کمی به فضای d5 فشار بیاورید. اگر حریف شما را با انتقال یک پیاده به d4 پیگیری کرد، با پیشبرد یک پیاده به d5 پاسخ دهید. بازیکن سفید معمولاً برای دفاع بیشتر، اسب خود را به c3 منتقل می کند. شما می توانید با گرفتن پیاده روی e4 پاسخ دهید تا کنترل مرکز را دوباره به دست آورید.

دیوار مورب پیاده ها در سمت ملکه به محافظت از شما در ادامه بازی کمک می کند و فیل شما را آزاد می کند تا به سمت پادشاه حمله کند.

یادگیری استراتژی عمومی

1. هدف کنترل مربع های مرکزی صفحه است. اگر مهره هایی در مرکز 4 مربع دارید (d4، d5، e4، و e5)، حریف شما برای مانور دادن مهره های خود بدون اینکه آنها را در معرض خطر قرار دهد، مشکل خواهد داشت. سعی کنید پیاده پادشاه یا ملکه خود را به مرکز حرکت دهید و مهره های دیگر خود را طوری تنظیم کنید که بتوانند در آن مربع ها عکس بگیرند. هر چه مدت طولانی تری بتوانید کنترل مرکز را حفظ کنید، احتمال برنده شدن در کل بازی بیشتر می شود.

برای مثال، اگر بازیکن سفید پوست هستید و اسب خود را به f3 منتقل می‌کنید، می‌توانید از مهره های d4 و e5 عکس بگیرید.

2. اسب ها و فیل های خود را به جلو توسعه دهید تا آنها را آزاد کنید. به جای اینکه بخواهید فوراً همه پیاده‌های خود را حرکت دهید، حداقل 1 فیل و اسب را از ردیف عقب بیرون بیاورید تا به وسط صفحه نزدیک‌تر شوند. این به شما کمک می کند تا در اطراف صفحه تحرک داشته باشید و فشار بیشتری بر مهره های حریف وارد کنید.

به یاد داشته باشید، اسب ها می‌توانند از روی مهره های دیگر بپرند تا بتوانید آنها را بدون حرکت دادن یک پیاده از سر راه، پیش ببرید.

نکته: در چند نوبت اول، رخ های خود را در گوشه‌ها نگه دارید، زیرا از اسب ها و فیل ها قدرتمندتر هستند.

3. سعی کنید با هر نوبت تکه های مختلف را جابجا کنید. در حالی که شما همان مهره را حرکت می دهید، حریف شما ممکن است تعداد بیشتری از مهره های خود را به سمت مرکز توسعه دهد و کنترل صفحه را در دست بگیرد. همانطور که بازی خود را شروع می کنید، بین مهره هایی که حرکت می کنید تغییر دهید تا زمانی که در صفحه حضور قوی داشته باشید. تا جایی که می توانید تکه های زیادی را از مربع های ابتدایی آنها جدا کنید تا دور زدن تخته برای شما آسان تر شود.

اگر می توانید یک مهره دشمن غیر از پیاده را بگیرید، اشکالی ندارد که از مهره ای که قبلا جابجا کرده اید استفاده کنید. در غیر این صورت، می توانید به توسعه مهره های دیگر ادامه دهید.

4. ملکه خود را برای بازی های بزرگ بعداً در بازی ذخیره کنید. حرکت دادن ملکه در اوایل بازی می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد زیرا بسیار قدرتمند است اما هنوز خطر از دست دادن آن را نداشته باشید. ملکه خود را نزدیک ردیف عقب نگه دارید و توسط سایر مهره های خود محافظت کنید تا بلافاصله مورد حمله قرار نگیرد. به این ترتیب، می توانید از آن در طول بازی آخر برای مانور دادن سریع در اطراف صفحه استفاده کنید و بر تعداد زیادی مربع فشار وارد کنید.

5. برای محافظت از پادشاه خود هر چه زودتر قلعه را ببندید. سعی کنید در چند نوبت اول بازی، تمام مهره های بین یکی از رخ ها و پادشاه خود را پاک کنید. تا زمانی که شاه یا رخ خود را حرکت نداده اید، می توانید شاه را بلغزانید تا در مربع کنار صفحه شما قرار گیرد. سپس قلاب خود را بلند کنید و آن را در طرف مقابل شاه قرار دهید تا پادشاه شما در گوشه ای محافظت شود. این کار حمله حریف را دشوارتر می کند.

  • شما می توانید با رخ پادشاه یا ملکه قلعه بسازید.
  • با وجود اینکه شما ۲ مهره را جابه‌جا می‌کنید، باز هم فقط یک چرخش به حساب می‌آید.

6. فضاهای بین رخ های خود را پاک کنید تا بتوانند از یکدیگر محافظت کنند. بعد از قلعه رفتن، کار کنید تا تمام مهره ها را از ردیف عقب بین صفحه های خود حرکت دهید. به این ترتیب، رخ های شما به هم متصل می شوند و از یکدیگر محافظت می کنند.

اگر می توانید، سعی کنید یکی از رخ های خود را با ملکه حریف خود در سراسر صفحه ردیف کنید تا به او فشار بیاورید.





شروع بازی شطرنجدفاع کاروکاندفاع فرانسهشروع بازی روی لوپزدفاع نیمزوهندی
سابقه فعالیت باشگاه شطرنج ایران به سال ١٣٨٧ باز می گردد. باشگاه شطرنج ایران توانست در زمینه آموزش شطرنج خود را به عنوان اولین ها و بهترین ها در عرصه باشگاه ، خانه و مدرسه تخصصی شطرنج معرفی کند.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید