ویرگول
ورودثبت نام
Sheida Asgharzadeh
Sheida Asgharzadeh
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

چگونه متن ها را درست بخوانیم؟

سلام..

برای کاربران محترمی که درباره دکلمه و دکلمه خـوانی سوال هایی مطرح کرده اند..

و سایر علاقه مندان عزیز...

چگونه متن ها را درست بخوانیم؟

ببینید چه ما دکلماتور ( دکلمه خوان) باشیم یا نه، به هر حال در موقعیتی، قرار خواهیم گرفت که متنی را بخوانیم..درسته؟

اما دلائل فراوانی وجود دارد که کار خود را  به درستی انجام ندهیم..

به بیان دیگر، از چه مراحلی باید عبور کنیم که به فاز صحیح خوانی برسیم؟

با فرض رعایت مقدمات فن بیان، گرفتن حس مناسب هر متن از ضرورت های این کار است..

چگونه متن ها را درست بخوانیم؟
چگونه متن ها را درست بخوانیم؟

یه چیز بگم ناراحت نمی شید؟

من در تایید حسیِ دکلمه هایی که می شنوم خیلی حساس و سختگیر هستم..

و معمولا نظر خودم رو در همون 20 ثانیه اول اعلام می کنم..که در بیشتر وقت ها، قابل تغییر هم نیست.

یعنی اگر از همان دکلمه 3 دقیقه دیگر هم بشنوم و بعد نظرم را بگم، معمولا همانی است که اگر 20 ثانیه اول می گفتم..

معنی جملات بالا = تجربه به من می گه بیشتر دکلماتورها ( و نه همه) با همون حسی که شروع می کنند تا آخر می روند..

و خیلی دغدغه پاشیدنِ حس مناسب  روی کلمات و واژه ها رو ندارند.

در صورتی که اگر قرار باشه اثری که توسط ما خوانده می شه دلنشین باشه باااااید از « لحن » مناسب بهره بگیریم..

به این متن که از سایت« نمناک » گرفتم دقت کنید و یک مرتبه آن را بخوانید:

می توان با این خدا پرواز کردسفره دل را برایش باز کردمی توان درباره گل حرف زدصاف وساده مثل بلبل حرف زدچکه چکه مثل باران راز گفتمی توان با او صمیمی حرف زد

من پیشگو نیستم ولی می گویم به احتمال زیاد این شعر را بدون حسِ مناسب خواندید!?.اما چرا؟

1/ متن نشانه گذاری و علامت گذاری نشده بود..

2/ شما تصمیم جدی برای اینکه بر روی لحن خود کارکنید نگرفته اید.

من متن را علامت گذاری می کنم:

می توان/ با این خدا / پرواز کرد

سفرهٔ دل را / برایش باز کرد

سفرهٔ دل را/ برایش/ باز کرد

سفرهٔ/ دل را/ برایش / باز کرد

می توان/ دربارهٔ /گل /حرف زد

می توان / دربارهٔ گل / حرف زد

صافُ ساده/ مثلِ/ بلبل حرف زد

صافُ ساده/مثلِ بلبل / حرف زد

چِکّه چکّه /مثلِ/ باران/ راز گفت

چکه چکه/مثلِ باران/ راز.... گفت

ببینید هم کلمات را جدا جدا نوشتم، هم علامت های کمک کننده را به کلمات اضافه کردم..

و تـوضیح اینکه ما تا جایی که به قصد و معنی اصلی جمله لطمه وارد نشود می توانیم آنرا به شکل های مختلف بخوانیم. می بینید که من چند جمله را تکرار کرده ام. یعنی مجازیم آن را به چند شکل بخوانیم..

دیگر اینکه، لحن مناسب شعر بالا تقریبا ساده و خبری است..یعنی از پرسش، تعجب، اندوه و شادی خبری نیست.

این بیت ها حسْ لازم دارند..یعنی از عمق دل و وجود بخوانید..

خلاصه طوری بخوانید که انگار قراره همین چند بیت ماندگارترین اثرتان شود..

این داستان ادامه دارد....

شاد باشید..

فن بیانمتن خوانیحال خوبتو با من تقسیم کنشیدا اصغرزاده
گوینده، مدرس مهارت های ارتباطی... راستی؛ دنیا بدون «دکلمه» چه شکلیه؟
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید