
خیلی از ماها واقعا استفاده درست از پیام رسان ها رو بلد نیستیم. یکی مثل نامه ازشون استفاده میکنه. یکی فکر میکنه یاهو مسنجر هست و خلاصه یه وضعیتی.
همه پیام رسان ها با توجه به امکانات مختلفی که دارن کاربرد های خاص خودشون رو هم دارن. مثلا تلگرام بیشتر به درد سرگرمی و بازی میخوره. مخصوصا با این آخرین امکاناتی که اضافه کرده و شما میتونید هر چی پیام فرستادید و دریافت کردید رو پاک کنید و هیچ اثری از اون پیام ها نمیمونه.
در ادامه میخوام بگم که چه کارهایی رو تو شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها انجام بدید اشتباه هست و راه درست اون چیه
عکس پروفایل و نام درست و مناسب داشته باشید
این چیزی که میگم بیشتر برای اکانتی هست که شما از اون برای ارتباط های کار هم استفاده میکنید. فکر کنید تو یه گروه کاری اضافه شدید و کسی دنبال شما میگرده، یا شما دنبال کسی هستید. که عکس رو دیدید، یا اسمش رو میشناسید.
چه اتفاقی میافته اگه اسم و عکستون واقعی نباشه؟ این کارها رو نکنید.
خوب آدم از کجا باید پیدا کنه کی به کی هست؟
واقعا توی یه اکانت که برای ارتباط های کاری هم ازش استفاده میکنید. خیل دقت کنید که اسم و عکس پروفایل تون درست و واقعی باشه. این مدل واقعا حرفه ای تره. راه درست یا بهتر چیه :
>>> این ویدیو رو هم در اینستاگرام من اگه دوست دارید ببینید
پیام صوتی بیشتر از یک دقیقه نفرستید کسی حال نداره گوش بده
برای خیلی از ماها راحت تر هست که توی پیام رسان ها، برای طرف مقابل پیام صوتی بفرستیم. حالا این پیام صوتی یه سری اداب و رسوم داره. بهترین حالت این هست که پیام خیلی کوتاه باشه. و حتما موارد پایین رو هم در پیان صوتی که ارسال میکنید رعایت کنید.
دفعه اول به کسی ندیده و نشناخته پیام صوتی ندید
شاید همه این رو قبول نداشته باشن ولی من نظرم این هست که دفعه اول ندیده و نشناخته به کسی نباید پیام صوتی داد
پیام ها رو ببینید و جواب ندید خیلی کار غیرحرفهای و زشتی هست
دیدن پیام و جواب ندادن به نظر نه تنها من بلکه خیلی های دیگه مثل این هست که کسی به شما سلام کنه و شما جواب سلام اون رو ندید یا با شما حرف بزنه و شما در جواب هیچی بهش نگید و حتی نگاهش هم نکنید. چند تا روش وجوود داره وقتی که وقتی کسی به شما پیام میده چطوری واکنش نشون بدید
یوهو ۵۰ تا پیام نفرستید
تو دوستی و ارتباط های شخصی رو نمیدونم ولی مثلا خودم با چند نفر بیشتر این مدلی ارتباط ندارم که بگم. الو، الو، الو، الو، الو، الو. معمولا به طرف پیام میدم. پیام رو کامل میدم و خودم رو معرفی میکنم. و دقیقا میگم که چه کاری داریم. اگر کسی معرفی کرده باشه توی متن میگم که چه کسی معرفی کرده و منتظر پاسخ میمونم . بعد از ۷ یا ۸ ساعت یا بعد از ۱ یا ۲ روز دوباره پیام رو تکرار میکنم ولی اینکه توی ۱۰ دقیقه بگم . سلام سلام، خوبین، چرا جواب من رو نمیدید، الو من پیام دادم ، پیام من رو ندیدید و ... اصلا روش درستی برای ارتباط گرفتن با آدم ها و پیام دادن نیست.

گفتیم حالا ۵۰ تا پیام ندید. ولی لطفا به این موضوع هم دقت کنید. اگه وقتی دنبال جواب هستید. پیام ندید، سلام، ۲ ساعت بعد چطوری؟ و دوباره دو ساعت بعد، چرا جواب من رو نمیدی. و در نهایت بعد از ۲ ساعت بگی چرا جواب من رو ندادی و ناراحت بشید. سعی کنید پیام رو کامل و درست بنویسید. خودتون رو معرفی کنید، دقیقا بگید که چه کاری دارید، اسمتون چیه و کارتون چیه.
حتی اگه احساس میکنید طرف مقابل شما رو میشناسه هم بازم خودتون رو معرفی کنید. اصلا زشت نیست بلکه حرفه ای تر هم هست.
اگه با کسی کار مهم دارید از هزار تا روش برای ارتباط گرفتن استفاده نکنید
دیدی مثلا یه کاری مهمی داریم و میخوایم برای دفعه اول، به کسی پیام بدیم. ایمیل میزنیم. توییتر دایرکت میدیم. اینستاگرام هم پیام میدیم و توی تلگرام و واتساپ هم طرف رو پیدا میکنیم و بهش پیام میدیم.
واقعا این کار اشتباهی هست. مخصوصا توی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر، و مخصوصا وقتی که احساس میکنیم حساب کاری اون شخص خصوصی هست. اگه دنبال کسی هستید لطفا تو لینکدین بهش پیام بدید. و یا در تلگرام و واتساپ ...
توی پیامی که ارسال میکنید هم دقت کنید که هم خودتون رو کامل معرفی کرده باشید، هم خیلی کوتاه و خلاصه باشه.
من خودم اگر کسی جای اشتباهی به من پیام بده، شماره واتسآپ و جیمیل خودم رو براش میفرستم که از اون طریق با من در ارتباط باشه. چون این طوری آدم ها یادمیگیرن چطوری کارهاشون رو به شما بگن. از طرفی هم بهتر هست که شما هم به همه دوستان و آشنایان و همکاران تون بگید که اگه کاری دارن از چه راهی با شما تماس بگیرین؟
لطفا پیام فرستاده شده رو پاک نکنید یا حداقل توضیح بدید که چرا پاک شده
وقتی به یکی پیام میفرستید لطفا پیام رو پاک نکنید یا خیلی دقت کنید در ارسال پیام. یا حداقل وقتی که پاک کردید. یه پیام به گیرنده بدید که ببخشید دستم خورد و اشتباه فرستادم. این برخورد حرفه ای تری هست. چون یوهو گیرنده اون پیام صبح پا میشه و میبینه ۴ تا پیام حذف شده از شما داره و کاملا گیج میشه.

پیام های بیخودی و نامربوط در گروه های کاری نفرستید
یکی از اشتباه ترین کارهایی که خیلی از ماها انجام میدیم، این هست که تو گره های کاری حرف های غیرکاری بزنیم. مثلا یوهو پست میزاریم که فیلم و سریال چی دوست دارید؟ این فیلم جدید رو دیدید؟ یا مثلا تبریک روز جهانی همبرگر و ...
توی گروه های کاری واقعا سعی کنید هیچ پیام اضافه ای رو نفرستید. چون باعث میشه توجه آدم ها نسبت به اون گروه کم بشه. یا اینکه گروه رو mute کنن. برای اینکه چنین اتفاقی نیفته. همه باید دقت کنیم که هیچ مطلب نامرتبط توی گروه های کاری نفرستیم
اگه حتی با هم تیمی های خودتون میخواین این دست صحبت ها رو داشته باشید، بهتر هست که یه گروه بزنید که همه بدونن اون گروه سرگرمی هست.