شایان شیرازی
شایان شیرازی
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

معرفی بازی های آنلاین(قسمت اول: کدنیمز)

کدنیمز
کدنیمز


نام بازی: کدنیمز

دسته بندی: فکری، خانوادگی

سن پیشنهادی: +۱۴

تعداد بازیکنان: ۲ - ۸

زمان حدودی بازی: ۲۰ - ۴۵ دقیقه


خب امروز میخوام یه بازیِ آنلاینِ تیمیِ خانوادگیِ فکری رو بهتون معرفی کنم! کدنیمز(codenames) یک بازی فکری نیازمند خلاقیت، هوش و خیالبافی است! نسخه آفلاین این بازی هم در بازار موجوده ولی من امروز میخوام نسخه آنلاینشو معرفی کنم!

نسخه آفلاین کدنیمز
نسخه آفلاین کدنیمز


مقدمه بازی

خب دیگه تعریف بسه، بریم که شروع کنیم! داستان بازی از این قراره:

دو جاسوسِ رقیب، تنها کسانی هستند که از هویت ۲۵مأمور احتمالی اطلاع دارند. این دو تنها با استفاده از کلمات رمز می‌توانند هم‌تیمی‌هایشان را از هویت مأمورهای خودی باخبر کنند.

خدایی چقدر داستانش جذابه! بریم سراغ چگونگی بازی کردنش. گفتیم که کدنیمز یه بازی گروهیه پس برای شروع بازی باید به دو تا تیم تقسیم بشید! اگه میخواید بیشترین لذت رو از بازی ببرید، تیم های 3 نفره یا 4 نفره بهترین انتخاب هستند؛ ولی با تعداد کمتر و بیشتر هم میشه بازی کرد. توی هر تیم، یک نفر(اگر تعداد هر تیم خیلی زیاد بود دو نفر) باید اسپایمستر(spymaster یا رئیس جاسوس ها) بشن(یکم جلو تر میگم چیه) و بقیه هم باید مامور عملیاتی(operative) بشن. برای شروع به اینجا برید. برای خودتون یه اسم انتخاب کنید، زبان رو انگلیسی قرار بدید و مانند شکل روی دکمه ی "Create room" کلیک کنید تا یک اتاق براتون ساخته بشه.

ساخت اتاق
ساخت اتاق

خب حالا که اتاق رو ساختید، باید لینک اتاق رو به بقیه هم بدید تا بیان تو بازی!

بالا سمت چپ می‌تونید تعداد کسانی که توی اتاق هستن رو ببینید، وقتی همه تو بازی اومدن، دکمه "randomize teams" رو بزنید تا تیم ها به صورت رندوم چیده بشن. توی هر تیم کسی که میخواد رئیس جاسوس ها بشه، باید دکمه‌ی زرد "join as spymaster" رو بزنه. وقتی تیم ها چیده شد، مثل شکل از توی زبان ها فارسی رو انتخاب کنید(شاید هم بخواید انگلیسی بازی کنید!)

انتخاب زبان فارسی
انتخاب زبان فارسی

وقتی همه‌ی این کارها رو کردید، دکمه ی شروع بازی رو بزنید. یکسری کارت کلمه برای شما نمایش داده میشه؛ برای کسایی که رئیس جاسوس شدن، کلمه ها مثل شکل زیر رنگی هستند.

ولی برای بقیه، این کلمه ها بدون رنگ هستند.

خب، بازی شما شروع شد! بریم ببینیم چجوری باید برنده شد!

نحوه بازی

شما به دو تیم آبی و قرمز تقسیم شدید، هدف این بازی اینه که کارت های رنگ تیمتون رو جمع کنید. هر تیمی که زودتر همه ی کارت های خودشو جمع کنه برنده ی بازیه! کار spymaster ها اینه که با راهنمایی هایی که به اعضای تیمشون میدن، کاری کنن اعضای تیم کلمه های خودشون رو حدس بزنن! اینقدر این کار انجام میشه تا بالاخره یه تیمی همه کارتاشو جمع کنه و برنده بازی بشه. تیمی که شروع میکنه، باید نُه کارت و تیم دوم باید هشت کارت رو حدس بزنه. برای مثال، توی کارت های بالا، کسی که spymaster تیم آبی شده، شده چنین سرنخی میده:

که به اعضای تیمش میگه سه تا کلمه مرتبط با "خوردنی" برای تیم ما هست و باید بزنید(توی این کارت ها منظورش "جوجه"، "سیر" و "بادمجان" بوده). اعضای تیم آبی باید کارت هایی که فکر میکنن مرتبط تر هست رو بزنن. اگه مثلا یکی از اعضای تیم آبی، اشتباه برداشت کنه و کلمه ی "شام" رو بزنه(که مال تیم حریف هست)، نوبت تیم آبی تموم میشه(حتی اگه اولین کلمه ای باشه که میزنن!)، یکی از کارت های تیم قرمز هم کم میشه و کار تیم حریف راحت تر میشه! اسپایمستر باید حواسش رو جمع کنه و با هر سرنخی که میده، چند بار کلمات رو مرور کنه که به ضرر تیمش نشه!!



اگه دقت کرده باشید ما بجز کارت های آبی و قرمز کارت های سفید و سیاه هم توی رنگ ها داریم. کارت سفید خنثی است؛ یعنی مال هیچ تیمی نیست و اگر تیمی به اشتباه انتخابش بکنه، نوبتش تموم میشه ولی چیزی از ارزش هاش کم(یا به ارزش های حریف اضافه) نمیشه! و اما کارت سیاه! توی همه ی کارت‌های هر دست فقط یک عدد کارت سیاه وجود داره. هر تیمی که کارت سیاه رو انتخاب بکنه، درجا باخته! کارت سیاه مثل بمبی هست که هر لحظه ممکنه منفجر بشه و همه ی زحمات تیم رو بر باد بده! وقتی کارت سیاه رو انتخاب می‌کنید، فرقی نداره یک دونه کارت تا برنده شدن فاصله دارید یا هشت تا! کارت سیاه همچنین امیدی هست برای تیمی که خیلی عقبه و ترسی هست برای اسپایمستر ها!

این ها قوانین کلی بازی بود، چند تا قانون جزئی دیگه هم وجود داره.

کارت سیاه
کارت سیاه


قوانین دادن سرنخ:

  • سرنخ نباید بیشتر از یک کلمه باشد(توافقی)
  • سرنخ نباید اشاره به مکان و یا نگارش کارت داشته باشه. برای مثلا سرنخ نمیتونه "یدونه ر داره" باشه! همین طور نمیتونه به جای کارت ها اشاره کنه؛ مثلا "ردیف وسط" یک سرنخ باطل هست که هیجان بازی رو کم میکنه!
  • سرنخ میتونه یک نماد باشه، برای مثال "بوگاتی" میتونه سرنخ باشه و اشاره به "ماشین" و "گران" و "فرمون" و ... داشته باشه.

یک پیشنهاد برای هیجان بیشتر!

یه چیزی که خیلی به جذاب شدن بازی کمک میکنه، دور هم جمع شدن بازیکنان توی یه محیطی مثل گوگل میته!

گوگل میت
گوگل میت


خب بالاخره معرفی این بازی هم تموم شد! اگه خوشتون اومد حتما لایک کنید! و حتما نظرتون رو درباره‌ی این معرفی توی کامنت ها بگید و بگید دوست دارید معرفی بازی آنلاین بعدی تو چه دسته ای باشه(شوتر، فکری، شانسی و ...)! ممنون که تا اینجا این معرفی رو خوندید، تا معرفی بازی آنلاین بعدی، خدانگهدار!


https://virgool.io/@shayansh/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%A8%D9%84-gwb3kwec1w9p
https://virgool.io/@shayansh/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%B1-bcaynxok6x6q
بازی آنلاینبازی فکریبازی گروهیکد نیمزخانوادگی
کاوشگر جهانی تقریبا بی‌انتها ...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید