ویرگول
ورودثبت نام
شلدون
شلدون
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

استفاده از فضای ابری در لینوکس - قسمت دوم

خب در قسمت قبلی این آموزش مختصر، با خود rclone و دستورات لازم برای نصبش بر روی لینوکس آشنا شدیم. در قسمت دوم آموزش استفاده از فضای ابری در لینوکس به سراغ شیوه تنظیم rclone به عنوان یه کلاینت اتصال به گوگل درایور میریم. با من همراه باشید.


آخرین دستوری که در آموزش قبل وارد کردیم، مارو به اینجا می‌رسونه که پیامی مشابه پیام زیر در ترمینال لینوکس نمایش داده میشه:

No remotes found, make a new one? n) New remote r) Rename remote c) Copy remote s) Set configuration password q) Quit config n/r/c/s/q>

در این مرحله از ما پرسیده میشه تمایل دارید چه کاری انجام بدید؟ چون ما از قبل هیچ سرویس‌دهنده‌ای رو به rclone متصل نکردیم، باید گزینه‌ی n یعنی ایجاد یک ریموت جدید رو وارد کنیم. در این مرحله از ما یک نام برای این سرویس‌دهنده می‌خواد که من از اسم remote استفاده می‌کنم. از این به بعد هر زمان که remote رو صدا کنم، در واقع دارم به روت فضای ابری گوگل درایو اشاره می‌کنم.

name> remote

در مرحله‌ی بعد، rclone از ما درخواست می‌کنه که مشخص کنیم به چه سرویسی قصد اتصال داریم. هر سرویس‌دهنده، یک کلمه کلیدی مختص خودش رو داره که برای گوگل درایو باید از کلمه‌ی drive استفاده کنیم:

Type of storage to configure. Storage> drive

در دو مرحله‌ی بعد باید به ترتیب اطلاعات مربوط به Client Id و Client Secret اپلیکیشن گوگل رو وارد کنیم. می‌تونید برای این دو مرحله اینتر بزنید تا مقادیر پیشفرض خود rclone استفاده بشه. سپس باید اسکوپ پیشفرض برای اتصال رو انتخاب کنیم که من گزینه‌ی ۱ رو انتخاب کردم.

Scope that rclone should use when requesting access from drive. scope> 1

اسکوپ، تعیین‌کننده‌ی میزان و نحوه‌ی دسترسی به محتوای فضای ابری شماست. با وارد کردن ۱ دسترسی کامل به نرم‌افزار داده میشه. با انتخاب گزینه‌های دیگه می‌تونید دسترسی محدودتری برای rclone تعریف کنید.

دو سوال بعدی یعنی شناسه فولدر روت و مسیر ذخیره‌سازی فایل json اعتبارنامه‌ی کاربری رو هم به صورت خالی رها کنید تا rclone خودش از مقادیر پیشفرض استفاده کنه. در پاسخ به سوالات زیر هم به ترتیب y و n وارد کردم. اگر تمایل داشتید به صورت یک درایو اشتراکی بین چند کاربر (استفاده تیمی) استفاده کنید، سوال دوم رو y وارد کنید.

Use auto config? y/n> y Configure this as a Shared Drive (Team Drive)? y/n> n

با انجام این مراحل، یک پنجره‌ی مرورگر برای شما باز میشه و از شما می‌خواد به rclone دسترسی اتصال و خواندن اطلاعات گوگل درایو خودتون رو بدید (در صورتی که به جیمیل خودتون وارد نشدید، اول باید وارد حساب کاربری جیمیل‌تون بشید).

در پایان مراحل تنظیمات، rclone یک خلاصه از تنظیمات انتخابی شما نشون میده که اگر اطلاعات نمایش داده شده درست بود، می‌تونید با وارد کردن y تأیید کنید که فرآیند اتصال تکمیل بشه.

y) Yes this is OK e) Edit this remote d) Delete this remote y/e/d> y

به این ترتیب اتصال ما به سرویس‌دهنده‌ی گوگل درایو برقرار شده و می‌تونیم با دستوراتی که در قسمت سوم آموزش یاد خواهیم گرفت، از امکانات مختلف برای انتقال فایل بین فضای لوکال و ریموت استفاده کنیم.

فضای ابریگوگل درایولینوکسمانجاروآموزش
یک شیمیست علاقمند به برنامه‌نویسی و یادگیری :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید