ویرگول
ورودثبت نام
sherkhaani100
sherkhaani100
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

مشاعره الفبایی| شعر با ن| شعر عاشقانه از حافظ، مولانا، سعدی| مشاعره با ن

مشاعره با ن
مشاعره با ن

اشعار و تک بیت هایی از حافظ و مولانا و سعدی و ... که شروع آن‌ها با ن است، را در این مطلب برای شما آماده کرده‌ایم. شعرخوانی و حفظ شعر علاوه بر تاثیر در تقویت حافظه، تاثیر به سزایی در آرامش و نشاط روحی افراد می‌گذارد.

حافظ
حافظ

اشعار حافظ و تک بیت هایی که با حرف ن آغاز می شوند:

  • نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد
    عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد
  • نسیم زلف تو چون بگذرد بر تربت حافظ
    ز خـــــاک کالبــدش هزار لاله برآیــد
  • ناصحم گفت که جز غم چه هنر دارد عشق
    برو ای خواجه ی عاقل  هنری بهتر از این؟
  • نغز گفت آن بت ترسا بچه باده فروش
    شادی روی کسی خور که صفایی دارد
  • نه هر که چهره برافروخت دلبری دارد
    نه هر که آینه سازد سکندری داند
  • نرگس که نظر باز بود در صف گلها
    چون روی تورا دید نظر سوی تو دارد
  • نام من روزی رفتست بر لب جانان به سهو
    اهل دل را بوی جان می آید از نامم هنوز
  • نالم و ترسم که او باور کند
    وز کرم آن جور را کمتر کند
  • نه من از پرده تقوی به در افتادم و بس
    پدرم نیز بهشت ابد از دست بهشت
  • نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد
    عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد
  • نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار
    چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم
  • نظربه سوره نور است و دل به آیه فتح
    به فال روی تو چون واکنند قرآن را
  • نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس
    ملالت علما هم ز علم بی عمل است
  • نه به هفت آب که رنگش به صد آتش نرود
    آنچه با خرقه زاهد می انگوری کرد
  • نا امیدم مکن از سابقه لطف ازل
    تو پس پرده چه دانی که خوب است و که زشت
  • ندارم دستت از دامن بجز در خاک و آن دم هم
    که بر خاکم روان گردی بگیرد دامنت گردم
  • نظر کردن به درویشان منافی بزرگی نیست
    سلیمان با چنان حشمت نظرها بود با مورش
  • نیست در شهر نگاری که دل ما ببرد
    بختم ار یار شود رختم از این جا ببرد
  • نرگس ساقی بخواند آیت افسونگری
    حلقه ی اوراد ما مجلس افسانه شد



مولوی
مولوی

اشعار مولوی و تک بیت هایی که با حرف ن آغاز می شوند:

  • نقش بند جان که جان​ها جانب او مایلست
    عاقلان را بر زبان و عاشقان را در دلست
  • نیست در عالم ز هجران تلخ تر
    هر چه خواهی کن و لیک آن نکن
  • نی حدیث راه پرخون میکند
    قصه های عشق مجنون میکند
سعدی
سعدی

اشعار سعدی و تک بیت هایی که با حرف ن آغاز می شوند:

  • نشاط جوانی ز پیران مجوی
    که آب رفته باز نیاید به جوی
  • نابرده رنج گنج میسر نمی شود
    مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
  • نبايد بستن اندر چيز و کس دل
    که دل برداشتن کاريست مشکل
  • نظر با نیکوان رسمیست معهود
    نه این بدعت من آودرم به عالم
شهریار
شهریار

اشعار شهریار و تک بیت هایی که با حرف ن آغاز می شوند:

  • نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم
    این زمان با جوانان ناز کن با ما چرا
  • نصیب کوردلان است نعمت دنیا
    تو چشم رشد و تمیزی همین گناهت بس
  • نمانده چشمه آب بقا به ظلمت دهر
    به جز جمال چراغ بقیة الله
  • ناز میکرد به پیراهن نازک تن تو
    نازنینا چه خبر شد که کفن پوش شدی
  • نرگس دریده چشم به دیدار او ولی
    دیدار آفتاب به چشم دریده نیست
  • ندار عشقم و با دل سر قمارم نیست
    که تاب و طاقت آن مستی و خمارم نیست
  • نه آتش هم به چندین سرکشی خاکستری گردد
    پس از افتادگی سر وام گیر ای نفس کز خاکی
  • نکند بی خبر از ما به در خانه پیشین
    به سراغ غزل و زمزمه یار آمده باشد
  • نسیم زلف تو پیچیده بود در سر و مغزم
    خمار و مست ولی سخت بی قرار تو بودم
  • نوجوانان وطن بستر به خاک و خون گرفتند
    تا که در بر شاهد آزادی و قانون گرفتند
  • ناله نای دلم گوش سیه چشمان نوازد
    کاین پریشان مو غزالان را بسی کردم شبانی
  • نفسی داشتم و ناله و شیون کردم
    بی تو با مرگ عجب کشمکشی من کردم
  • نالدم پای که چند از پی یارم بدوانی
    من بدو میرسم اما تو که دیدن نتوانی
  • نوجوانی که غم دوری او پیرم کرد
    باز پیرانه سرم بخت جوان بازآورد
  • نوای ساز تو خواند ترانه توحید
    حقیقتی به زبان مجاز می گویی
  • نالد به حال من امشب سه تار من
    این مایه تسلی شب های تار من
  • نه وصلت دیده بودم کاشکی ای گل نه هجرانت
    که جانم در جوانی سوخت ای جانم به قربانت

اگر شعری از اشعار حافظ، سعدی، مولانا و سایر شاعران فارسی‌زبان در حافظ دارید زیر این پست بنویسید تا این مجموعه کامل شود.



شعر با نمولاناسعدیحافظیک بیت شعر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید