ویرگول
ورودثبت نام
شروین مشایخ
شروین مشایخ
خواندن ۸ دقیقه·۳ سال پیش

استفاده از فونت دلخواه فارسی و RTL کردن Notion

قبل از هر چیزی باید بگم که خود من هم این کار رو به تازگی انجام دادم و در هین انجام اون با بگ‌های بسیار زیادی برخورد کردم!
علاوه بر اون الان که دارم از این روش استفاده می‌کنم خود Notion Desktop من باگ‌هایی رو داره که در حال حل کردن اون‌ها هستم و اگر راه‌حلی براش پیدا کردم حتما به این مطلب اضافه می‌کنم.
سه مورد از باگ‌هایی که الان من با اون‌ها رو‌به‌رو هستم

  • یک این هستش که اگر مدتی روی پنجره دیگه باشم و بخوام برم روی Notion یک نسخه دیگه از اون باز میشه ( البته که این موضوع فقط یکبار اتفاق میفته و من از سیستم Mac استفاده می‌کنم و نمی‌دونم در بقیه سیستم‌ عامل‌های دیگه هم این مشکل باشه یا نه )
  • دومین مشکل هم این هستش که زمانی کهNotion من فعال هستش و ازش استفاده می‌کردم و می‌خوام Notion-Enhancer رو باز می‌کنم ( ابزاری که برای اضافه کردن این قابلیت‌ها و قابلیت‌های جذاب بیشتری به Notion از اون استفاده می‌کنیم ) بعضی اوقات هنگ می‌کنه و نیاز هست که اپ رو یکبار باز و بسته کنم
  • سومین مشکل هم این بوده که گاهی لگ‌های کوچیکی در برنامه به وجود اومده که بسیار نا چیز و قابل چشم پوشی بوده و میشه اون رو گردن پر بودن RAM و چیزهای دیگه هم انداخت

[ بعد از نوشتن این مطلب کاربر محترمی در تویتر با هندل alixop مطلبی رو با ما به اشتراک گذاشت که برای افرادی که مشکل RAM دارند و مشکلی ندارن از نسخه روی وب Notion استفاده کنن می‌تونن از این روش استفاده کنن و RTL رو به Notion وب‌بیس خودشون اضافه کنن ( که با اکستنشن کروم صورت می‌گیره ) لینک ویدو کامل اون اینجا قرار گرفته ( لینک ویدئو ) ] - این آپدیت در نوشته در تاریخ 1400/2/24 صورت گرفته


حالا بعد از این مقدمه طولانی بریم ببینیم چطور می‌تونیم این کار رو انجام بدیم

نصب ابزار Notion Enhancer

خوب اولین کاری که باید انجام بدید این هستش که در گوگل اسم این ابزار رو سرچ کنید و در نتیجه اول جست‌وجو صفحه گیت‌هاب Notion Enhancer میادش و می‌تونید وارد اون بشین ( من لینکش رو اینجا گذاشتم که راحت باشید Notion-Enhancer )

خوبی دونستن گیت‌هابش برای کسایی که زیاد آشنایی ندارن این هستش که همیشه می‌تونید با برنامه‌نویس این ابزار مستقیما در ارتباط باشید و مشکلات دیگران با این ابزار رو ببینید و اگر به موردی خوردید در تب Issues می‌تونید اون رو سرچ کنید

تب Issues
تب Issues

در تب Code اسکرول کنید و به پایین برید تا به قسمت Install برسید و بر اساس دستور و عملی که اومده Notion-Enhancer رو نصب کنید ( اگر مشکل زبان دارید من سعی کردم اینجا مراحل اون رو دقیق براتون بیارم )

  • اولین کاری که باید بکنید این است که اگر Notion باز هستش اون رو پروسه‌های اون رو از طریق Task Manager ببندید که در ویندوز و لینوکس می‌تونید از CTRL + SHIFT + ESC و در مک از
    CMD + ALT + ESC استفاده کنید تا Task Manager شما باز شود و از روی آن Notion را ببندید

بعد از اون باید Node.js را بر روی سیستم خودتان نصب کنید - پشنهاد می‌کنم بعد از اینکه نصب کردید یک بار سیستم خودتان را Restart کنید

حالا وقت این رسیده که ترمینال سیستم خودتون رو باز کنید

  • اگر ویندوزی هستید: در Start Menu عبارت CMD یا command prompt را سرچ کنید و آن را باز کنید
  • اگر مک هستید از Spotlight یا ذره‌بین بالا سمت راست استفاده کنید و عبارت Terminal را سرچ کنید و آن را باز کنید

کدهای زیر رو بر اساس سیستم‌عاملتون در ترمینالتون تایپ کنید

  • اگر ویندوزی هستید
npm i -g notion-enhancer
  • اگر از مک استفاده می‌کننین ( بعد وارد کردن کدها و زدن اینتر از شما پسورد سیستمتون رو می‌خواد که باید وارد کنید و با *** شروع می‌کنه اون‌ها رو نشون دادن و بعد از وارد کردن پسوردتون اینتر رو بزنید )
sudo chmod -R a+wr /usr/local/lib/node_modules sudo chmod -R a+wr /usr/local/bin sudo chmod -R a+wr /Applications/Notion.app/Contents/Resources npm i -g notion-enhancer
  • اگر از debian/ubuntu, chromeOS, wsl استفاده می‌کنید
bash curl -sL https://deb.nodesource.com setup_current.x | sudo -E bash - sudo apt-get install -y nodejs npm i -g notion-enhancer
  • اگر از arch linux, manjaro استفاده می‌کنید
yay -S notion-enhancer

مبارک باشه شما Notion-Enhancer رو نصب کردید و می‌تونید از امکانات خفن اون که در زیر براتون چند نمونه باحالش رو می‌گم استفاده کنید ( اما یک مشکل بسیار بزرگ خواهید داشت اونم اینه که دیگه Notion تون باز نمی‌شه، اما نگران نباشین بعد از این که امکانات رو گفتم راه‌حل این مشکل رو هم براتون می‌گم )

امکان اضافه کردن تب به Notion

امکان تغییر فونت Notion به هر فونت دلخواهی که در سیستمتون دارید

امکان اضافه کردن قابلیت RTL به Notion

امکان اضافه کردن دید هفته‌ای به تقویم‌های Notion و همچنین اضافه کردن دکمه‌ای که بپره سر هفته‌ای که هستیم

امکان Scroll to Top یا همون رفتن به اول صفحه‌های طولانی

و کلی امکانات جذاب دیگه از تم‌های رنگی مختلف گرفته تا Emojiهای جدید و Autohide کردن منو کناری و شمارش تعداد حروف صفحه‌ و ... ( که لیست کامل اون‌ها رو در گیت‌هاب می‌تونید ببینید )

اما بریم سر حل کردن مشکل اصلی یعنی باز شدن خود Notion بعد از نصب Notion Enhancer

برطرف کردن باگ باز نشدن Notion بعد از نصب Notion Enhancer

دستور العمل برطرف کردن این باگ به صورت کامل در این [[ لینک ]] اومده و همچنین یک فیلم در
[[ یوتوب ]] هم از اون هستش، اما به هر دلیلی اگر نمی‌تونید از این منابع استفاده کنید، من توضیح کاملش رو این زیر براتون آوردم.

اولین کاری که باید بکنید این هستش که Notion رو توسط Task Manager ببندید، اگر نمیدونید چطوری بالاتر توضیح کامل دادم

بعد می‌ریم داخل Terminal و کدهای زیر رو وارد می‌کنین

  • اگر ویندوزی هستید
npm i -g notion-enhancer
  • اگر مک هستید
notion-enhancer apply -y

کار بعدی که باید انجام بدید این هستش که این فولدر ( notion-enhancer ) را بر روی کامپوتر خودتون پیدا کنید

  • در ویندوز معمولا در این مسیر هستش ( درایوی که ویندوز روی اون نصب هست > Users > اسم کاربری شما > notion-enhancer < node-modules < npm < Roaming < AppData )
  • و در مک ( هارد شما > notion-enhancer > node-modules > Lib > Local > User ) - یک راه خیلی ساده تر هم این هست که در Finder خودتون اسم فولدر رو سرچ کنید و براتون میاره

بعد از این که این فولدر رو پیدا کردید به این مسیر برید

notion-enhancer > mods > Core

اینجا ما با دوتا فایل کار داریم و باید داخل اون‌ها تغییرات بدیم تا Notion ما باز بشه

فایل اول - Client.js

  • اولیش client.js هستش که باید اون رو باز کنید و خط ۱۰۸ رو با کد زیر جایگزین کنید و فایل رو ذخیره کنید
!document.querySelector('.notion-topbar > div[style*=&quotdisplay: flex&quot]')

اگر برنامه‌نویس باشید که می‌دونید باید چیکار کنید و این قسمت رو رد کنید و به سراغ فایل دوم برید، اما اگر کاربر عادی هستید روی فایل راست کلید کنید

  • برای ویندوز از گزینه Edit استفاده کنید و باید فایل شما با نرم‌افزار Notepad باز شده باشد، حالا مشکل این هست که کنار خط‌ها شماره نداره که بخواید خط ۱۰۸ رو پیدا کنید، اما اگر دقت کنید پایین گوشه سمت راست شماره خطی که بر روی اون قرار دارید مشخص شده، به خط ۱۰۸ برید و کد بالا را جایگزین کنید و فایل رو ذخیره کنید

برای مک روی فایل راست کلید کنید از Open With نرم‌افزار Textedit را انتخاب کنید، بعد از این که نرم‌افزار باز شد شما هم مثل ویندوزی‌ها با این مشکل برخورد می‌کنید که کنار کدها شماره نداره تا ۱۰۸ رو پیدا کنید، شما کافی هستش که به منو Edit بعد Find و بعد Select Line برید ( یا از کلید میانبر Command+L استفاده کنید ) حالا کافیه شماره خط که ۱۰۸ بود رو بزنید تا نرم افزار شما رو به سر اون خط ببره و کد موجود رو با کد بالا جایگزین کنید و فایل رو ذخیره کنید

فایل دوم - createWindow.js

  • فایل دومی که باید تغییر بدید در همون پوشه هستش و اسم اون createWindow.js هستش بعد از این که اون رو باز کردید به هر کدوم از روش‌های بالا که گفته شد به خط ۱۹ برید و کد زیر رو به اون اضافه کنید و فایل رو ذخیره کنید
__exports.getIndexUrl = require(`${helpers .getNotionResources() .replace(/\\/g, '/')}/app/helpers/urlHelpers.js`).getIndexUrl;


اگر ویندوزی هستید که به شما تبریک می‌گم دیگه Notion درست کار می‌کنه و می‌تونید با قابلیت‌های جدیدش حال کنید ( فقط قبل از رفتن بخش نکات آخر رو بخونید )، اما گر از مک استفاده می‌کنید یک مرحله کوچیک دیگه هم مونده

اگر شما در نسخه‌های جدیدتر macOS هستید اینجا Permission Error ( خطای دسترسی ) می‌گیرید که با وارد کردن کد زیر در ترمینالتون این مشکل هم حل می‌شه

codesign --force --deep --sign - /Applications/Notion.app


نکات آخر

حالا Notion رو که باز می‌کنید به همراه اون Notion Enhancer هم باز میشه

  • در ویندوز آیکون اون رو می‌تونید پایین سمت راست ببینید
  • در مک هم بالا سمت راست

برای این که از Notion Enhancer استفاده کنید باید روی آیکون آن کلیک کنید و گزینه Enhancements را بزنید، بعد با لیستی از بهبودهایی که می‌توانید به Notion اضافه کنید مواجه می‌شوید و می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید

هر گاه بهبودی رو اضافه کردید حتما حتما برنامه را یک بار باز و بسته کنید، چون در اکثر موارد اگر این کار را نکنید یا برنامه هنگ می‌کند و یا دچار لگ و باگ می‌شید

و نکته آخر هم بهترین زمان برای تغییر در Enhancmentها زمانی هست که Notion رو تازه باز کردید و هیچ‌کاری هنوز با اون نکردید ( یعنی اگر می‌خواهید تغییری بدید اپ رو ببندید و باز کنید تغییرات رو اعمال کنید، دوباره ببندید و باز کنید و از تغییراتتون لذت ببرید )


در آخر امیدوارم که مورد استفادتون باشه و کلی استفاده‌های خوب از این اپلیکیشن خفن بکنید، من که خیلی ذوق دارم براش!

notionافزودن rtlافزودن فونت فارسی
من شروین مشایخ هستم، مشاور استراتژی محصول. دوست دارم بخشی از دنیای خودم رو با شما به اشتراک بگذارم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید