ویرگول
ورودثبت نام
arefeh sheta
arefeh sheta
خواندن ۷ دقیقه·۲ سال پیش

تجربه ای که شما را عاشق زبان خوندن میکنه!

توی این مقاله قصد ندارم دلیل های کلیشه ای ردیف کنم تا شما مجاب شوید یادگیری زبان انگلیسی رو شروع کنید. من فقط میخوام با شما به عنوان کسی که سالها از زبان متنفر بود و فراری، از تجربه ای حرف بزنم که من روعاشق زبان خوندن کرد. شاید حس خوبی که من در این کلاس تجربه کردم رو شما هم دوست داشتید تجربه کنید.

چرا از کلاس رفتن فرار می کردم؟

تا سن 26 سالگی من از کلاس زبان رفتن فرار میکردم. فکر میکنم به خاطرتجربه تلخ بچگی از کلاس زبانی که فضا و معلمش رو دوست نداشتم، بود. به علاوه ی این عادت غلط ‌‌‌در من، که وقتی یک باردر کاری شکست میخورم یا حس بدی رو تجربه میکنم، فکر میکنم دیگه به درد این کار نمی خورم و قرار نیست یاد بگیرم و به اصطلاح سریع پا پس میکشم. حتی فرصت تجربه دوباره به خودم نمی دادم. جذاب نبودن درس زبان انگلیسی مدرسه و تاثیر منفی ش توی کنکورم هم باعث شد این فرار به دلزدگی و حتی شرم تبدیل بشه.

از طرفی ناراحت و شرمنده بودم که تا این سن و در حالی که دانشجو ام زبان بلد نیستم و از طرفی تصور میکردم شروع کردن الان دیره و قراره با توجه به سطح زبانم با بچه ها همکلاس بشم که این خودش حس خجالت از کلاس رفتن رو بیشتر میکرد. در حالی که بعد ها فهمیدم تصورغلطی بوده و آموزشگاه ها سطح مبتدی جداگانه ای برای بزرگسال ها داره و اتفاقا افراد بزرگسال زیادی هم وجود داره که مثل من به هر دلیلی هنوز زبان رو شروع نکردن، پس فقط من نبودم.

چیشد کلاس زبان رفتم؟

سال 99 وقتی تو شرایط کرونا خونه نشین شده بودم کم کم با پدیده ی کلاس آنلاین آشنا شدم. برای منِ درون گرا که قرار گرفتن در جمع جدید همیشه چالش بوده، شرکت در کلاس آنلاین در حالی که در فضای امن خونه پشت لپ تاپ نشستم خیلی جذاب بود. از جذابیت های دیگرش این بود که میتونستم کلاس هایی که به واسطه بعد مسافت نمی تونستم قبلا شرکت کنم، به راحتی و با هزینه ای کمتر ثبت نام کنم. حتی بعضی از کلاس ها رو اگر از دست میدادم می تونستم بعدا در فضا و پلتفرم مخصوصش تماشا کنم.

از طرفی اون سال به وضوح احساس نیاز به دونستن زبان رو درک کردم چرا که برای ارتقا در کاری که تقریبا خودآموز شروعش کرده بودم نیاز داشتم به مقاله ها و منابع زبان اصلی دسترسی داشته باشم.

پس این احساس نیاز در کنار مزایای کلاس آنلاین و شانس خوبم در آشنا یی به موقع با استاد مغفوری و کلاس زبان آنلاین جذابش، باعث شد از فرار کردن دست بردارم و بلاخره شروع کنم.

تجربه کلاس زبان آنلاین چطور بود؟

در یک کلمه فوق العاده بود. تجربه ی من از کلاس آنلاین دیگه به دو بخش قبل از کلاس استاد مغفوری و بعد از اون تقسیم میشه.

درسته که گفتم کلاس آنلاین پر از مزیته اما ایراداتی هم داشت. مثل اینکه؛ انرژی ای که در فضای کلاس حضوری بین استاد و شاگردان جریان داره در کلاس آنلاین وجود نداشت، تعامل اکثرا یک طرفه بود و فقط استاد متکلم وحده در کلاس بود و شاگردها نهایتا با تایپ کردن در کلاس مشارکت داشتن.

امااا، تو کلاس استاد مغفوری انگار نه انگار هر کدوم از ما کیلومتر ها از هم دوریم، فضا مشابه فضای کلاس حضوری، اونم از نوع پر شور و جذاب بود.

همه ما در طول کلاس باید وب کم یا دوربین گوشیمون رو روشن میکردیم. میکروفون هم به وقت نیاز فعال میشد ودر کلاس بحث و سوال میکردیم. خلاصه این عادت رایج کلاس آنلاین که پشت لپ تاپ دراز بکشی و فقط گوش بدی اینجا معنی نداشت و ما سر کلاس یک لحظه هم بیکار و ساکت نبودیم.

همین جو با نشاط باعث میشد روزهایی که حتی حالم خوب نبود و انرژی کمی داشتم، وقتی وارد کلاس میشدم و خودم رو مجبور میکردم حداقل حضور داشته باشم و گوش بدم بدون هیچ فعالیتی، به ۱۵ دقیقه نمیکشید که از انرژی زیاد استاد و بقیه بچه ها انرژی میگرفتم و مثل روزای دیگه مشارکت میکردم. جذابیت ماجرا اینجا بود که بعد از کلاس انقدر شارژ میشدم و انرژی و حال خوبی داشتم که انگار روزم تازه شروع شده و دلم میخواست هر کاری که دارم همون لحظه انجام بدم، اما خب بعد به ساعت نگاه میکردم که هشت شبه? و باید خودم رو کنترل کنم.

از روش درس دادن و برنامه ریزی که واقعا هر چقدر بگم کم گفتم.

شما قبل از ثبت نام تعیین سطح میشید. اگر از مقدمات شروع کنید، تمرکز روی یادگیری اصولی گرامر هاست؛ اما اصلا فکر نکنید مثل دوران مدرسه قراره با گرامر ها مواجه بشید. استاد مغفوری با بیانی روان گرامر ها رو کاربردی درس میدن و همزمان روی استفاده از اونها از طریق صحبت کردن، نوشتن، گوش دادن با تکالیف مختلف با ما کار میکنن. یعنی شما به جای حفظ کردن گرامر ها انقدر از اونها استفاده میکنید که دیگه بخشی از ناخودآگاهتون میشه و یک بار برای همیشه پرونده گرامر رو اصولی و خوب می بندید.?

با وجود شاگردهای زیاد، استاد مغفوری شخصا سوالات و اشکالات رو در اسرع وقت، کامل و با حوصله جواب میدن، علاوه بر اون هر شاگرد گروهی خصوصی داره با استاد و دستیاری که تکالیف رو پیگیری و بررسی میکنن و بازخورد میدن. انگار که معلم خصوصی داری. همین پیگیری و توجه باعث میشه به روند درس خوندن متعهد بمونیم.

نکته دیگه ی کلاس بعد روانشناسی ایه که داره. استاد مغفوری انسانی بسیار با دانش، مهربان، کمالگرا و سخت کوشه که همه ی راه های نا امید شدن از یادگیری رو به روی شما میبنده.

مثلا اولین تغییر مثبت من در این کلاس این بود که ترسم از حرف زدن، حتی غلط حرف زدن در جمع از بین رفت. استاد ما رو مجبور میکنه در کلاس مقدماتی حتی به غلط هم که شده با هر سطح دانش زبان، فقط حرف بزنیم و جذاب تر نحوه ی بازخورد شون به ماست. فرض کنید شما یه خط حرف زدی با کلی غلط، ولی با یه چهره ی خندان و تحسین آمیز مواجه میشی که تلاشت برای صحبت کردن رو تحسین میکنه، از کلمات خوبی که به کار بردی تعریف میکنه و در آخر شکل صحیح اشکالاتت رو هم بیان میکنه. اما همه ی غلط های شما رو تصحیح نمیکنه فقط یکی دو تا از مهمترین هاش رو اصلاح میکنه تا این حس رو به شما بده که بر عکس تصورتون این توانایی رو دارید که خوب حرف بزنید و جرات و تلاشتون برای صحیح حرف زدن بیشتر بشه. این شاید بزرگترین دستاورد و حس خوبی باشه که من در این کلاس تجربه کردم، چرا که همین ترس از اشتباه به خصوص در جمع، باعث شد سالها از کلاس زبان رفتن اجتناب کنم.

چشمه ی دیگه ای از هوش روانشناسی استاد جایی بود که تو به هر دلیلی برای جلسه پیش رو مطالعه نکردی و به خاطر کمالگرایی مسخره تصمیم میگیری بدون آمادگی سر کلاس حاضر نشی و با بهانه آوردن سعی داری اجازه بگیری که غیبت کنی؛ اما استاد که دستت رو خونده میگه اشکالی نداره که بدون آمادگی سر کلاس حاضر شی، مهم اینه که بی دلیل کلاست رو از دست ندی و خودت رو بیشتر عقب نندازی. و تو تصمیم میگیری در کلاس حاضر بشی و می بینی چندان هم سخت نبود، میشه به این کمالگرایی منفی غلبه کرد و در چرخه معیوب عقب افتادن از کلاس نیفتاد.

از جذابیت های دیگه این دوره، استفاده از روش های جالب و متنوع مطالعه ست که با استفاده از منابع مناسب سعی داره از همون ابتدا تمام مهارت ها رو در شما تقویت کنه و علاوه بر اون زبان خوندن رو آسون و جذاب کنه.

مثلا اینکه مطالعه زبان فقط این نیست که ساعت ها و متمرکز زبان بخونی، میشه تو وقت های مرده، بین کارها، در مسیر رفت و آمد حداقل به یه پادکست گوش بدی، حتی اگر چیز زیادی هم متوجه نشدی مهم نیست، این که روزانه به هر شکلی فقط در معرض زبان قرار بگیری مهمه.

خلاصه که این استاد هیچ جوره نمیذاره دلیلی برای زبان نخوندن و اهمال کاری پیدا کنید، مگر اینکه اصلا از اول هدف جدی برای زبان خوندن نداشته باشید.

پس اگر واقعا تصمیم گرفتی دیگه این دفعه زبان رو جدی بگیری و برای یادگرفتنش تلاش کنی، بهت قول میدم استاد مغفوری همون معلم دلسوز و کار بلدیه که بهش نیاز داری تا کمکت کنه.

آکادمی آنلاین زبانی که تاسیس کردن اسمش هست:

QK.school

مخففquality و kindness با شعار:

This story is about Quality and Kindness

این داستانیه درباره کیفیت و مهربانی.

میتونم بگم این فقط یه شعار نیست این شخصیت استاد مغفوریه که توی کلاس هاشون هم جریان داره...


زبانزبان انگلیسیکلاس آنلایندیجیتال مارکتینگ پله به پلهپله به پله
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید