بررسی آیه تطهیر و یافتن حقیقت آن که این آیه واقعا در شان چه کسانی نازل شده است؟!
شیعیان همگی اعتقاد راسخ دارند که آیه تطهیر در شان اهل بیت پیغمبر نازل شده. یعنی علاوه بر خود شخص بزرگوار پیغبر، به طور ویژه حضرات علی، فاطمه، حسن و حسین را شامل می شود (البته ائمه از نسل حضرت اباعبدالله را هم شامل می شود ولی زمان نزول این آیه، آن بزرگواران هنوز دیده به جهان نگشوده بودند)
اما در این بین علما اهل سنت ادعا می کنند که این آیه در شان همسران پیامبر نازل شده.
حال از خدا می خواهیم در واکاوی حقیقت قلب ما را روشن کند و به دور از تعصب و... حقیقت هر چه بود را با جان و دل بپذیریم.
یا علی...
در آیات 33 و 34 وقتی که خداوند صراحتا زنان پیامبر را مورد خطاب قرار می دهد از واژه بُيُوتِكُنَّ استفاده می کند به معنا "خانه هایتان"
اما در بخشی که به آیه تطهیر معروف است خداوند از واژه الْبَيْتِ به معنا "خانه" استفاده می کند.
قطعا می توانید تشخیص دهید که خانه ها با خانه فرق دارد!
اگر واقعا منظور از أَهْلَ الْبَيْتِ زنان پیامبر است چرا قبل و بعد از آیه تطهیر، خداوند هر یک از زنان پیامبر را به خانه خودش نسبت داده در حالی که منظور از الْبَيْتِ در أَهْلَ الْبَيْتِ فقط یک خانه است؟!
*لازم به ذکر است که در زبان عربی، وقتی قبل از اسم از "ال" استفاده می شود، یعنی آن اسم شناخته شده است. همچنین این را هم در نظر بگیرید که الْبَيْتِ فقط یه معنا یک خانه است.
قبل و بعد از آیه تطهیر، می بینیم که خداوند با لحنی توبیخی زنان پیامبر را مورد خطاب قرار می دهد.
بدین شکل که آن ها را تهدید می کند که اگر گناه کنند آن ها مورد عذاب قرار می دهد.
این خود به این معناست که زنان پیامبر (که هم زنان پیامبر هستند و هم از صحابه محسوب می شوند) می توانند مرتکب گناه شوند و هیچ عصمت و پاکی مطلقی به آنان تعلق ندارد.
به همین دلیل هم خداوند آنان را با لحنی خشن و توبیخی خطاب قرار می دهد.
اما می بینیم که در آیه تطهیر خداوند به لحنی پر از مهربانی و سرشار از لطف با پیغمبر و اهل بیت پیغمبر سخن می گوید و از روی لطف و مهربانی به آن ها عصمت و پاکی مطلق عطا کرده.
در آیات 28 تا 34 می بینیم که ضمیر واژگانی که به زنان پیامبر اشاره دارد همگی متعلق به دوم شخص جمع مونث است یعنی شما زنان
اما در بخشی که به آیه تطهیر معروف است، می بینیم که به طرز شگفت آوری ضمیر واژگان متفاوت شده و تبدیل شده به دوم شخص جمع مذکر!
این خود نشان دهنده این است که آیه تطهیر مربوط به زنان پیامبر نیست.
حال ممکن است یکی بگوید که مطابق روایات آیه تطهیر علاوه بر زنان پیامبر شامل پیامبر گرامی اسلام و امیرالمومنین هم می شود.
حال به بررسی روایات در منابع اهل سنت هم می پردازیم تا ببینیم بعد از قرآن، مطابق منابع اهل سنت، آیه تطهیر دقیقا به چه کسانی اشاره دارد؟!
هیثمی از علما بزرگ اهل سنت در کتاب خویش تحت عنوان مجمع الزواید جلد 9 صفحه 146
از آقا امام حسن علیه السلام صراحتا نقل می کند که ایشان در یکی از خطبه هایشان صراحتا فرمودند که دو آیه تطهیر و مودت هر دو در شان ایشان نازل شده است.
نکته جالب توجه و دیگر این خطبه که هیثمی نیز به آن معترف است آن است که آقا امام حسن از امیرالمومنین به عنوان خاتم الاوصیا و وصی الانبیا یاد کرده است. (نشانه و حجتی از خدا برای کسانی که دنبال حق هستند)
قبل از ارائه اصل توضیح لازم است بگویم که نزد اهل سنت 6 کتاب هستند که به صحاح سته معروف اند. یعنی شش کتابی که صحیح هستند (مطالب درون آن ها درست است)
از بین این شش کتاب نیز دو کتاب هستند که اهل سنت به شدت اعتقاد تمام مطالب درون این کتاب ریز به ریز و جزء به جزء صحیح است. آن دو کتاب: صحیح مسلم - صحیح بخاری
از طرفی باید گفت که عایشه نزد اهل سنت از احترام بالایی برخوردار است.
حال به اصل مطلب می پردازیم.
صحیح مسلم که هیچ کس در شرق و غرب عالم نمی تواند سند آن را زیر سوال ببرد از عایشه که احترام فراوانی نزد اهل سنت دارد در حدیث 2424 نقل می کند که منظور از أَهْلَ الْبَيْتِ در آیه تطهیر یعنی حضرات علی، فاطمه، حسن و حسین.
متن عربی این کتاب که از عایشه نقل کرده شباهت زیادی به حدیث شریف کساء نزد شیعیان دارد که از حضرت فاطمه زهرا نقل شده.
زید ابن ارقم که نزد شعیان و اهل سنت مورد احترام است و از صحابه پیامبر نیز محسوب می شود صراحتا می گوید که منظور از أَهْلَ الْبَيْتِ یعنی اهل بیت (خانواده) یک مَرد به غیر از همسر او.
منبع شماره یک
منبع شماره دو
درباره زید ابن ارقم بیشتر بخوانید
درباره عایشه بیشتر بخوانید
خداوند با این اسناد که فقط بخش کوچکی از آن در مقاله این حقیر آمد، حجت را بر همه ما تمام کرده
باشد که از عبرت گیرندگان باشیم