ویرگول
ورودثبت نام
Shia 1148
Shia 1148
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

حدیث یوم الانذار و اعلام خلافت امام علی علیه السلام در ابتدای بعثت در کتب اهل سقیفه

آقا رسول الله در جای جای تاریخ مطابق آیات و روایاتی که در قرآن و منابع شیعی و سُنی قرار دارد، آقام و مولام امیرالمومنین را به عنوان خلیفه و جانشین خویش معرفی نمودند.

اینک می خواهیم به حدیث یوم الانذار (یا نام دیگر آن: یوم الدار) در منابع اهل سقیفه بپردازیم.

در ابتدا بعثت پیامبر گرامی اسلام، خداوند به ایشان دستور داد که خویشاوندان را به اسلام دعوت کنند.

سوره شعراء - آیه 214
سوره شعراء - آیه 214


در کتاب تاریخ طبری از منابع مورد اعتماد اهل سقیفه

کتاب تاریخ طبرری جلد 3
کتاب تاریخ طبرری جلد 3

در جلد سوم آن صفحه 321 با سند صحیح آمده است:

پیامبر گرامی اسلام فرمودند: همانا علی بن ابیطالب برادر من، وصی من و خلیفه من در میان شما است. پس به او گوش کنید و او را اطاعت امر کنید. (سه مسئله بیان شده: اخوت - وصایت - خلافت؛ در زبان عربی هر دو واژه وصی و خلیفه معنی جانشین می دهد)

در این بین برخی از پدران وهابیت مثل ابی لهب و ابو جهل و... به حالت تمسخر به جناب ابوطالب (پدر بزرگوار امیرالمومنین) گفتند که: او (پیامبر) از تو می خواهد که از فرزندت اطاعت امر کنی!

کتاب تاریخ طبری جلد سوم صفحه 321
کتاب تاریخ طبری جلد سوم صفحه 321



ابن اثیر از علما بزرگ اهل سقیفه در کتاب الکامل فی التاریخ

کتاب الکامل فی التاریخ از ابن اثیر
کتاب الکامل فی التاریخ از ابن اثیر

در جلد نخست صفحه 585

پیامبر گرامی اسلام فرمودند: همانا علی بن ابیطالب برادر من، وصی من و خلیفه من در میان شما است. پس به او گوش کنید و او را اطاعت امر کنید. (سه مسئله بیان شده: اخوت - وصایت - خلافت؛ در زبان عربی هر دو واژه وصی و خلیفه معنی جانشین می دهد)

در این بین برخی از پدران وهابیت مثل ابی لهب و ابو جهل و... به حالت تمسخر به جناب ابوطالب (پدر بزرگوار امیرالمومنین) گفتند که: او (پیامبر) از تو می خواهد که از فرزندت اطاعت امر کنی!

کتاب الکامل فی التاریخ از ابن اثیر جلد سوم صفحه 585
کتاب الکامل فی التاریخ از ابن اثیر جلد سوم صفحه 585



خوارزمی از علما بزرگ اهل سقیفه در کتاب مناقب خویش

کتاب مناقب خوارزمی
کتاب مناقب خوارزمی

روایت طولانی می آورد که همان گونه که در رنگ سبز می بینید؛

پیامبر گرامی اسلام فرمود: همانا من نبی این امت هستم و علی علیه السلام وصی من در عترتم، اهل بیتم و امت من است بعد از من (واژه وصی به معنا جانشین است)



ابن عساکر از علما بزرگ اهل سقیفه در کتاب خویش تحت عنوان تاریخ دمشق

کتاب تاریخ دمشق از ابن عساکر
کتاب تاریخ دمشق از ابن عساکر

پیامبر گرامی اسلام فرمودند: همانا هر پیامبر وصی (جانشین) و وارثی دارد. و قطعا علی بن ابیطالب وصی (جانشین) من و وارث من است.



احمد بن حنبل (پیشوا سُنی های حنبلی) از علما بزرگ اهل سقیفه در کتاب خویش تحت عنوان فضائل الصحابه

کتاب فضائل الصحابه از احمد بن حنبل
کتاب فضائل الصحابه از احمد بن حنبل

پیامبر گرامی اسلام: یا علی تو برای من به مانند هارون برای موسی هستی با این تفاوت که بعد از من پیامبری نخواهد آمد (حدیث منزلت مورد قبول شیعه و سُنی)

و تو برادر من و وارث من هستی.

آقا امیرالمومنین: یا رسول خدا چه چیزی از شما به من ارث می رسد؟

آقا رسول الله: آن چه که انبیا گذشته به ارث گذاشتند.

آقا امیرالمومنین: انبیا گذشته چه چیزی به ارث گذاشتند؟

آقا رسول الله: کتاب خدا و سنت شان (کتاب خدا و سنت خود را برای جانشین خود به ارث گذاشتند. من نیز کتاب خدا و سنت خود را برای تو ای علی به ارث می گذارم)


می بینید که خداوند چگونه راه حق را به همه نشان داده و حجت را بر همه تمام کرده.

منبعی که متن را از آن استخراج کردم را می توانید در این ویدیو ببینید.

https://www.aparat.com/v/gjXdC


همین بحث حدیث یوم الانذار (با نام دیگر: یوم الدار) را در منابع دیگر می توانید مطالعه کنید.

https://virgool.io/@shia1148/%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%DB%8C%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA-mls2o4fr8mfy


یا علی...



اهل بیتشیعهحقانیت شیعهامام علیاهل سنت
چنان چه خداوند مقرر کرده: فقط حیدر امیرالمؤمنین است /ریشه واژه شیعه ۱۲ بار در قرآن آمده. ریشه واژه امام ۱۲ بار در قرآن آمده / هر کس که بیعت امام زمانش بر گردنش نباشد و بمیرد،به مرگ جاهلیت مرده است
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید