در شبکه جهانی حضرت ولی عصر عج الله له الفرج، صحبت کارشناس برنامه جناب استاد عباسی بابت بحث امامت در قرآن است.
بحث که مقدار قابل توجهی جلو می رود، یک بیننده از اهل سقیفه با برنامه تماس می گیرد و با استاد عباسی به مباحثه می پردازد.
لب کلام عقیده شیعه که استاد عباسی در برنامه نیز فرمودند این است که امامت و شخص امام از سوی خداوند تعیین می شود. در قرآن نیز آیات بسیاری آمده که این موضوع را به طور جد ثابت می کند.
در آیه 30 سوره بقره خداوند به صراحت می فرماید که: این من خدا هستم که در زمین خلیفه تعیین می کنم.
در آیه 124 سوره بقره خداوند به صراحت به حضرت ابراهیم می فرماید که: من تو را برای مردم امام قرار دادم.
با توجه تفاسیر، امامت حضرت ابراهیم برای همه مردم بوده است.
در آیه 247 سوره بقره یکی از انبیا (بنی اسرائیل) به قوم اش فرمود که خداوند طالوت را برای شما پادشاه (یا حاکم) قرار داد. مردم به آن پیامبر بابت انتخاب طالوت اعتراض کردند. پاسخی که آن پیغمبر به قوم اش می دهد بسیار جالب توجه است:
خداوند او را بر شما برگزید (او را برای شما پادشاه یا حاکم قرار داد) و در دانش و توانایی و قوت جسم فزونی بخشیده و خدا مُلک خود را به هر کس که بخواهد می بخشد.
آیاتی که تا بدین جا متن آمد، صرفا چند آیه در این رابطه است. در جا دیگری از قرآن نیز آمده که خداوند می فرماید: من تو (داوود) را بر مردم خلیفه قرار دادم.
البته توجه کنید که این آیات درباره اصل خلافت و امامت بود. آیاتی در قرآن آمده ویژه خلافت و امامت اهل بیت علیهم السلام علی الخصوص آقام و مولام امیرالمومنین. مانند آیه ابلاغ، آیه اکمال، آیه ولایت و...
می بینید که اولا خلافت و امامت در قرآن کاملا پذیرفته شده است. یعنی کسی نمی تواند بگوید در اسلام چیزی به اسم خلافت یا امامت نداریم!
ثانیا می بینید که خلافت و امامت را خداوند تعیین می کند. هیچ کس نه مردم نه کس دیگری نمی تواند تعیین کند که خلافت و امامت به چه کسی می رسد. بلکه این فقط مختص به خداست.
دیدید که پاسخ آن پیغمبر به قوم اش این بود که وظیفه تعیین خلیفه و امام بر عهده خداست نه مردم.
استاد عباسی در آن مباحثه آیاتی را فرمودند از جمله همین آیاتی که تا بدین جا متن آمد. سپس به آن بیننده اهل سقیفه فرمود که:
ما شیعیان بنابر آیات مختلفی از قرآن مانند همین آیاتی که اشاره شد، اعتقاد داریم که اولا خلافت و امامت وجود دارد. ثانیا خلافت و امامت را خدا تعیین می کند.
حال از شما بیننده اهل سقیفه سوال می پرسم که از قرآن آیه ای بیاورید که نشان دهد خلافت و امامت از سوی مردم تعیین می شود. (تا بتوانید خلافت و امامت ابوبکر و عمر و عثمان را ثابت کنید)
بیننده اهل سقیفه که از بحث کردن طفره می رفت، اول می گفت اصلا امامت وجود ندارد! بعد که با صحبت های استاد عباسی تلویحا خلافت و امامت را پذیرفت، حتی نتواسنت یک آیه از قرآن بیاورد که ثابت کند خلافت و امامت از سوی مردم تعیین می شود.
سخنی با برادران و خواهران سُنی:
آیه قرآن است که می فرماید بدبخت ترین مردم کسی است که فکر می کند در راه حق قرار دارد در حالی که راه او باطل است.
پیامبر گرامی اسلام فرمود که بدبخت ترین مردم کسی است که به خاطر دنیا دیگری به جهنم برود.
دلایل متعدد و فراوانی در خصوص خلافت، وصایت، امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام وجود دارد. چه در منابع شیعی چه در منابع سُنی.
در کتاب حضرت دانیال نبی درباره پیامبر اسلام آمده که بعد از ایشان، افراد ناشایست به حکومت می رسند.
خطبه غدیر از پیغمبر و خطبه فدکیه از حضرت زهرا تماما مدح اهل بیت و ناسزا به ابوبکر و عمر است.
مطابق آن چه در کلام حضرت زهرا و دانیال نبی آمده، ابوبکر و عمر دنبال حکومت بودند به همین خاطر ادعا مسلمان بودن کردند و البته در نهایت هم به حکومت رسیدند.
خود عمر بن خطاب بعد از به حکومت رسیدن گفت: من در حالی به حکومت رسیدم که حتی تَیَمُم هم بلد نبودم!
در 7 جا صحیح بخاری (از معتبر ترین منابع اهل سنت) آمده که پیغمبر در بستر مرگ درخواست کاغذ و قلمی کرد و گفت می خواهم برای شما چیزی بنویسم که بعد از من دچار گمراهی نشوید. در این هنگام عمر بن خطاب کاغذ را به زور گرفت و گفن که این مرد (یعنی پیغمبر) هذیان می گوید.
تنها درخواست من از شما این است که حضرت زهرا را ملاک حق و باطل قرار دهید نه کسان دیگری را.
به خدا قسم صحبت بهشت و جهنم خودمان است.
این متن خلاصه ای از آن مباحثه بود. می توانید کل مباحثه را در این ویدیو ببینید.