ویرگول
ورودثبت نام
Sh3yda
Sh3yda
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

معماری اطلاعات یا تفکر دیزاین؟!

معماری اطلاعات
معماری اطلاعات

مفهوم و توضیح کلی IA (معماری اطلاعات): معماری که فقط برای ساختن خونه و پل نیست. ساخت هرچیزی نیاز به طرح و نقشه داره. فقط مصالح و نوع نقشه کشی هاشون متفاوته. مصالح لازم برای ساخت وب سایت و اپلیکیشن اطلاعات و داده ها و انواع محتوا ها هستند. ساماندهی این محتوا و اطلاعات دست تیم طراحی رو میبوسه.


حالا چرا معماری اطلاعات مهمه؟
ما توی دوره ای زندگی میکنیم که روزانه با بمباران اطلاعات روبرو هستیم. میلیون ها محتوا به مغز ما مخابره میشوند و ما باید میان انها انتخاب کنیم. همیشه ما بین چند برنامه اموزش زبان یکی رو برای یادگیری انتخاب میکنیم. معماری اطلاعات در کنار تفکر دیزاین محصولی رو طراحی میکنند که کاربر بتونه با اون تعامل خوبی داشته باشه و در کمترین زمان به هدف خودش برسه. معماری اطلاعات برای تضمین سوداوری کسب و کارها بسیار مهم است. معماری اطلاعات با تفکر دیزاین بهم دیگه گره خوردند نمیشه از هم جداشون کرد.

مراحل معماری اطلاعات:

  1. پیروی از اصول روانشناختی
  2. تحقیقات گسترده معماری اطلاعات
  3. گروه بندی و نام گذاری محتوا
  4. سلسله مراتب منطقی بین گروه های محتوا
  5. تستینگ سلسله مراتب منطقی طراحی


حالا این معماری هشت ستون داره:

  • The principle of objects: با محتواها باید مانند موجودات زنده رفتار کرد. موجوداتی که طول عمر، ویژگی‌ها و رفتارهای مشخصی دارند.
  • The principle of choices: تعداد انتخاب‌ها باید در کمترین حد ممکن باشد. فقط باید انتخاب‌های بسیار ضروری را به‌عهده‌ی کاربر گذاشت.
  • The principle of disclosure: باید سرنخ‌ها و نشانه‌‌هایی دراختیار کاربر گذاشت تا بفهمد اگر بیشتر در سایت جستجو کند، محتواهای بسیار جامع‌‌تری پیدا خواهد کرد.
  • The principle of exemplars:  نمونه‌ای از محتوای هر گروه باید به کاربر نمایش داده شود.
  • The principle of front doors: همه‌ی کاربران از home page وارد سایت نمی‌شوند. در معماری اطلاعات باید تمامی مسیرهای ورودی به سایت را درنظر گرفت.
  • The principle of multiple classifications: باید از محتواها گروه‌بندی‌های مختلف داشت تا بشود به نیاز کاربران با ترجیحات متفاوت پاسخ داد.
  • The principle of focused navigation: تاجایی که می‌شود ناوبری سایت باید ساده باشد. ناوبری سایت نباید برای کاربر گیج‌کننده باشد.
  • The principle of growth: وقتی معماری اطلاعات سایت طراحی می‌‌شود، فرض باید این باشد که اطلاعات (محتواها) درگذر زمان رشد و توسعه پیدا می‌کنند.

هرچه قدر این ستون ها محکم تر باشن ما معماری اطلاعات بهتری داریم.


منابع: https://amanjacademy.com/information-architecture-in-ui-ux-specialized-guide/
https://amanjacademy.com/design-thinking-ui-ux/

تفکر دیزاینمعماری اطلاعاتتجربه کاربریطراحی
تا رهایی خیلی فاصله ندارم پس می‌نویسم و طرح می زنم و می رقصم تا بشکنم این حصار هارو...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید