شیرین زهرا شرفی
شیرین زهرا شرفی
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

همشهری کین _ قسمت دوم

اگر بخواهیم از نظر فنی فیلم را مورد برسی قرار بدهیم حتما باید درباره ی فیلمبرداری خوب آن صحبت کنیم . که البته در این مورد باید قدردان گرگ تولند باشیم .
پلان ها کاملا در اختیار فیلم هستند . نشانه هایی که قبل از وقوع حوادثی که در فیلم ها و داستان ها شاهد هستیم ، حالا اینجا در فیلم همشهری کین با فیلمبرداری به ما نشان داده میشوند . تزلزل کین ، قدرت طلبی ، شکست ها و غیره همگی خود را در مفاهیم اندازه پلان ها جای داده اند . یکبار دیگر به زوایای دوربین در سخنرانی کین برای فرمانداری دقت کنید . به سکانسی که کین خبر ازدواج با همسر اولش را میدهد . در همه آنها زاویه دوربین حرف اول را میزند .
بی شک فیلمبرداری فیلم چیزی فراتر از امکانات سال ۱۹۴۱ بوده . برای اثبات این موضوع به این سکانس ها دقت کنید :
اول خودکشی سوزان .
چه چیزی توجه شما را جلب میکند ؟ خوب به عمق میدان توجه کنید . حالا چه چیزی می‌بینید ؟
اگر خوب نگاه کنید متوجه میشوید که اینجا روی کین و قرص ها فوکوس شده و سوزان نقطه نت یا تار تصویر است . استفاده از عمق میدانی به این شکل برای آن زمان واقعا تحسین برانگیز است . البته این کار صرفا برای جلب توجه نبوده . سوزان را نقطه نت تصویر در نظر گرفته اند چون در حقیقت همین اتفاق هم برا او در حال رخ دادن است .
چه چیز هایی به طور واضح بر روی آنها فوکوس شده ؟
قرص ها به عنوان ابزاری برای مرگ، کین به عنوان عامل مرگ و همچنین به نوعی فرشته نجات او برای زندگی مجدد است .
در قسمتی دیگر از فیلم بیننده زوایای مختلف دوربین هستیم . سکانس سخنرانی کین که همواره آن را از پایین میبینیم . ارتفاع کین از ما بیشتر است چرا که شاهد وعده هایی بزرگ از فاستر کینی که میخواد بزرگ باشد هستیم و دوربین این اتفاق را از زاویه پایین ضبط میکند . که خب خیلی هم خوب و حساب شده است .
اما نکته ی جالب دیگر پوستر پشت سر آقای کین است که در تمام زمان سخنرانی آن را به شکلی واضح و کامل میبینیم ؛ به طوری که انگار در حال روبروی با دو کین هستیم .
اولین کین کسی است که دارای قدر و شهرت است و در اندازه ای بزرگ، پوستر آن را در پشت سر میتوان دید و دومین کین همان مردی ست که سعی میکند با فرماندار شدن از خود، آن مرد روی پوستر را بسازد .
اما همواره میبینیم که کین کوچک تر از پوستر خودش است .
درست همینجا اولین سر نخ از نرسیدن های کین به ما داده میشود . که در ادامه میبینم دوربین کشیده میشود به سمت رقیب او. و تمام آن شکوه و جمعیت حاضر برای کین به صفحه ای کوچک و دوری تبدیل میشود که رقیب کین ناظر آن است .

دانشجو رشته عکاسی دانشگاه هنر تهران
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید