ویرگول
ورودثبت نام
شیوا پورفیلیه
شیوا پورفیلیه
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

تجربه من از شرکت در وبینار اصول نوشتن بلاگ پست حرفه ای


این روز ها با وجود شبکه های اجتماعی، دیگر هیچ چیزی پشت پرده قرار نمی‌گیرد. هر کسی به هر طریقی می‌تواند پست بلاگی بنویسد یا مختصری از هر آنچه علاقمند است بازگو کند. اما هر محتوایی اگر بخواهد اثر بخشی بیشتری داشته باشد باید نکات ریز و درشتی را در قلب خود حفظ کند نکاتی که بعضی به تجربه نیاز دارد و بعضی هم به یک فرد متخصص. اگ بخواهم یک مثال عینی بزنم، باید از خودم بگویم. بعد از یک سال کار مداوم به صورت تمام وقت در زمینه تولید محتوا یک شرکت، هنوز هم از نظر خودم و با صرف آن همه وقت به جایگاه مناسبی نرسیده بودم. هنوز خودم از نوشته هایم راضی نبودم.

دستیابی به هر چیزی نیازمند صرف وقت و تمرین زیاد است. تمرین هایی که اگر هدفمند باشند جهش بزرگی در تجربه نگارش ما ایجاد می‌کنند. خوشبختانه وبینار ها دسترسی ما به افراد متخصص و تجربه های سایر افراد در این زمینه رو بیشتر کرده است.

امروز میخوام تجربه خودم رو از شرکت در وبینار اصول نوشتن بلاگ پست حرفه ای نیما شفیع زاده عزیز از تیم نیماتودی با شما به اشتراک بگذارم. قبلش دوست دارم از آشنایی من براتون تعریف کنم.

یک روز وقتی کار‌های آماده ای را که دست مدیر‌عامل داشتم گرفتم، دیدم کار فرما کلی از محتواهای بلاگ پستم را خط خطی کرد و با خودکار قرمز نوشت بدرد نمی‌خورد. برای تولید آن محتواهای متنی خیلی زحمت کشیده بودم و بنظرم خیلی مناسب بودند. از این همه بی انصافی در حقم شده بود ناراحت بودم. یعنی چه آخه. یعنی حتی یک خط اش هم خوب نبود. اون روز خیلی زودتر از همیشه به خانه رفتم. کلی ناامید بودم که اصن من واسه اینکار ساخته نشدم. حتی کوچکترین استعدادی هم ندارم. البته که یه نفر هست که به من تو این مسیر همیشه انگیزه داد و نگذاشت شکست رو قبول کنم. فردای آن روز اولین کاری که کردم توی اینترنت جستجو کردم و دنبال منابع مختلف برای نوشتن درست می‌گشتم. عصری هم از کتابفروشی چندین کتاب تبلیغ نویسی و کپی رایتینگ خریدم. لا به لای گشت و گذارها با نیما تودی آشنا شدم. پست های بلاگش رو دونه دونه خوندم و هر جا رد پایی داشت دنبال کردم. اینستاگرام، تلگرام، توییتر، کست باکس، کتاب های نیما و … تا اینکه توانستم در وبیناری که می‌خواستم شرکت کنم.


درباره مدرس


یکی از مهم ترین مسائلی است که در شرکت در هر سمینار، وبینار یا کلاس های آنلاین و حضوری مهمه انتخاب مدرس هست. کلاس های زیادی بصورت مرتب تشکیل می‌شوند که خیلی از مدرس ها رو نمی‌شناسیم. خوشبختانه من تا حدودی با کارهای نیما شفیع زاده آشنا بودم و کارهایش را در فضای مجازی تا مدت ها دنبال می کردم. نیما با بیان شیوای خودش توانست با یه شروع مختصر مستقیما سراغ اصل موضوع برود. تجربه شخصی من در وبینار ها اینطوریه که معمولا حوصله ام از پراکنده گویی و آهسته صحبت کردن افراد سر میره. در این وبینار مطالب خیلی سریع و مستقیم و بدون حاشیه و پراکندگی عنوان می‌شد. و من از اینکه توانستم هم در وقتم صرفه جویی کنم هم کل مطالب را در کمتر از یک ساعت و نیم دریافت کنم یک تجربه کم نظیر بود. نکته ای که در این وبینار توجه من رو جلب کرد گرافیک زیبای پاور پوینت بود که با صبر و حوصله تنظیم شده بود. این فایل همچون سندی بود ک من رو از نوشتن و خلاصه نویسی در هنگام گوش دادن به مطالب بی نیاز می کرد. گرچه من همیشه یک خودکار و دفتر همیشه همراهم دارم اما در پایان وبینار تنها اسکچ نوت هایی از ایده هایی ک در ذهن خطور می‌کرد داشتم ن بیشتر.


گفته های وبینار

دانش یا تجربه ای که به یک دانشجو منتقل میشه باید ویژگی های زیادی داشته باشه. ویژگی هایی ک در کنار هم می توانند یک وبینار رو تبدیل به یه کلاس عالی و مفید کنند و تو رو از شرکت در کلاس های مشابه بی نیاز کنند. وبینار نیما دقیقا یک نقشه راهی بود واسه اینکه چطور بتونم یک بلاگ پست بنویسم. داشتن یک فهرست از چیزهایی که می‌خواهی توی یک وبینار راجع بهش صحبت کنی تا در نهایت یک مرور از کلیات گفته ها داشته باشی. جامع و کامل بودن و نکته سنجی و ریز بینی از نکات مهمی بودی که من از دست ندادم اش. حفظ و اهمیتِ داشتن یک ساختار مقبول از ویژگی های بلاگ پست حرفه ای است که البته خیلی از ما ممکنه راجع بهش ندانیم. یک عنوان جذاب، یک شروع بی نظیر و یک حرف برای گفتن و جمع بندی درست و به موقع و به جا از مقالمان می‌تواند مخاطب رو قانع کند که ارزش استناد، دنبال کردن و ارجاع دادن رو داشته باشی. جالب اینجا بود که در این کلاس می تونستی نکات مهم درست نویسی هم یاد بگیری. اگر بخوام خلاصه بگم یک پکیج کامل از ابزار های درست نویسی و نگارش حرفه ای بود که هر بلاگر با استفاده از آن سوار کار می شود تا به قول نیما : "بنویسید و منتشر کنید و دوباره بنویسید… "

سخن آخر

هر کسی می‌تواند برداشت های متفاوتی از یک وبینار داشته باشد . اینجا تجربه های شخصی من رو باهاتون به اشتراک گذاشتم بدون آنکه بخوام یک طرفه قضاوت کنم. وبینار نیما منو از دیدن هر وبینار دیگه در این باب بی نیاز کرد. اگر خواستید درباره وبینار بیشتر بدانید و یا شرکت کنید از لینک زیر استفاده کنید.

وبینار اصول نوشتن یک بلاگ‌پست حرفه‌ای

بلاگ پستدرست نویسینیماتودینیما شفیع زادهتجربه نگاری
Blogger & Content Marketer
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید