ویرگول
ورودثبت نام
sharareh mohajeri
sharareh mohajeri
خواندن ۹ دقیقه·۳ سال پیش

پایان کلاب هاوس

پایان کلاب هاوس
پایان کلاب هاوس


پایان کلاب هاوس خیلی سریع اتفاق افتاد. کلاب هاوس یک شبکه‌ اجتماعی صوتی است. در اوج دوران پاندمی کرونا و خانه‌نشینی مردم جهان، مورد استقبال زیادی قرار گرفت. با تسریع واکسیناسیون و بازگشت تدریجی مردم به زندگی عادی، این شبکه اجتماعی در حال از دست دادن محبوبیت گذشته‌اش میباشد.

در سال 2020 پاندمی کرونا تقریباً تمام نقاط جهان را درگیر خود کرد. «مارلنا رودریگز» (Marlena Rodriguez)، کمدین و نویسنده برنامه‌های تلویزیونی دعوت‌نامه‌ای برای اپلیکیشنی به نام کلاب هاوس دریافت کرد. این اپلیکیشن یک پلتفرم شبکه اجتماعی میباشد، که بر پایه گفت‌وگوی صوتی ایجاد شده است. این اپلیکیشن زمانی که رودریگز به آن دعوت شد، تنها با هدف برقراری ارتباط آنلاین در خانه ایجاد شده بود. افرادی که به آن دعوت می‌شدند، میتوانستند در اوقات فراغت خود در خانه با سایر افراد گفتگویی آنلاین داشته، و خود را سرگرم کنند. در حقیقت این اپلیکیشن ابتدا صرفاً برای سرگرم شدن ایجاد شده بود و اصلاً تصور نمی‌شد به‌سرعت به محبوبیت چشم‌گیری دست پیدا کند.

چند ماه بعد رودریگز عضو چت رومی شد که اشتون کوچر، بازیگر و سلبریتی معروف آمریکایی نیز در آن حضور داشت و این چت روم 13 هزار فالوور به دست آورد. پس از این اتفاق روزهای جمعه مهمانی مجازی در کلاب هاوس برگزار شد. معمولاً بیش از 1000 نفر در آن شرکت می‌کردند. رودریگز نمایشنامه‌ای با عنوان روزی روزگاری کلاب هاوس (Once Upon a Clubhouse) نوشت و از چند بازیگر خواست آن را در اپلیکیشن اجرا کنند.

یکسالگی

اکنون که بیش از یک سال از ایجاد کلاب هاوس می‌گذرد. اعضای چت روم مهمانی‌های شب جمعه تنها 30 نفر هستند. حتی رودریگز هم گفته گاهی اوقات از خود می‌پرسد که چرا عضو کلاب هاوس است؟

کلاب هاوس نمونه یک پلتفرم مجازی برای ایجاد شادی و هیجان در میان کاربران آنلاین است.  در زمان اوج پاندمی کرونا از تمام استارتاپ‌های دیگری که برای چنین هدفی ایجاد شدند. سرمایه عظیمی برای آن‌ها صرف شد. زمانی که مردم مجبور به خانه‌نشین شدند و برای برقراری ارتباط با یکدیگر، سرگرم شدن و کسب اطلاعات چاره‌ای به‌جز استفاده از فضای مجازی نداشتند. محبوبیت کلاب هاوس افزایش یافت.

«مارک اندریسن» (Marc Andreessen)، سرمایه‌گذار و کارآفرین، کلاب هاوس را به آگوراهای آتنی تشبیه کرد. شرکت او موفق به جذب سرمایه صد میلیون دلاری برای کلاب هاوس شد. او باعث شد ارزش این پلتفرم اجتماعی به 4 میلیارد دلار برسد.

البته با تسریع واکسیناسیون و بازگشت مردم به زندگی عادی، کلاب هاوس با شرایط سختی مواجه شده است. طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی شرکت «اپتوپیا» (Apptopia)، میزان دانلود روزانه این اپلیکیشن از ماه ژوئن 2020 که در اوج بود، 90 درصد کاهش یافته و تعداد کاربران روزانه‌اش هم از ماه فوریه 80 درصد کاهش داشته است.

سرمایه گذاری

مصاحبه با سازندگان کلاب هاوس، تبلیغ‌کنندگان، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و سایر افراد مشابه در حوزه فناوری نشان داده که این پلتفرم در حال تلاش برای جذب کاربر و حفظ آن است. در حال حاضر فرصت‌های اندکی برای جذب سرمایه برای این اپلیکیشن وجود دارد و همین موضوع فروش اپلیکیشن را برای سازندگان و جذب کاربر برای آن‌ را دشوار می‌کند. با توجه به اینکه تعداد پلتفرم‌های آنلاین و آفلاین مشابه کلاب هاوس کم نیست، رقابت و تلاش برای تداوم برای آن دشوار است.

تب‌وتاب سرمایه‌گذاری برای کلاب هاوس در میان سرمایه‌گذاران حوزه فناوری در حال فروکش کردن است و یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر که به دلیل جلوگیری از ناامید شدن سایر سرمایه‌گذاران حوزه فناوری، نخواسته نامش فاش شود، اذعان کرده که دیگر هیچ حرفی از کلاب هاوس در میان سرمایه‌گذاران نیست.

ارزش کلاب هاوس

ارزش کلاب هاوس در زمان معرفی و انتشار آن در مارس 2020 تنها 100 میلیون دلار بود، اما در اوایل سال میلادی جاری میزان دانلود آن به 10 میلیون دانلود رسید و همین موضوع باعث شد چهره‌های شاخصی مثل ایلان ماسک و مارک زاکربرگ نیز در حمایت از کلاب هاوس توییت بزنند. طبق گزارش بلومبرگ، توییتر جذب این شبکه اجتماعی با مبلغ 4 میلیارد دلار را مدنظر قرار داده بود.

برخی کارشناسان معتقدند کلاب هاوس نشان داده که هنوز رقابت سالمی در حوزه فناوری وجود دارد. با پوشش رسانه‌ای گسترده‌ سرکوبی که قانون‌گذاران ضد انحصار مسبب آن بودند، این پلتفرم موردحمایت قرار گرفت. متأسفانه امسال سرنوشت بدی برای این اپلیکیشن رقم خورد و پایان کلاب هاس به سرعت رقم خورد.

مدتی پیش توییتر تصمیم خود برای خرید کلاب هاوس را اعلام کرد؛ اما چندی بعد نه‌تنها کلاب هاوس را نخرید، بلکه با تقلید از آن پلتفرمی تحت عنوان Spaces را ایجاد و دسترسی به آن را تقریباً برای 200میلیون کاربر امکان‌پذیر کرد. توییتر در پلتفرم جدید خود از دنبال‌کنندگان و همچنین افرادی که همیشه موضوعات بحث‌برانگیز را دنبال می‌کنند، میزبانی می‌کند. در ضمن این شبکه اجتماعی مطرح از طریق این پلتفرم به اطلاعات ارزشمند کاربران دست یافت تا بر اساس آن‌ها پیشنهاد‌های جدیدی به آن‌ها ارائه کند.

طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی پلتفرم «اپ آنی» (App Annie)، زمانی که Spaces برای نخستین بار در ماه آوریل معرفی شد، میزان دانلود ماهانه کلاب هاوس برای نخستین بار در سال 2120، به کمتر از یک میلیون کاهش یافت، البته میزان دانلود آن مدتی بعد کمی بهتر شد؛ اما در ماه اکتبر باز هم به 928 هزار دانلود رسید.

فیسبوک

فیسبوک هم در اقدامی مشابه روم‌های صوتی زنده‌ (Live audio rooms) را ایجاد کرده که باعث تقویت ویژگی‌های فید اصلی کاربران و همچنین چت متنی پیام‌رسان این شبکه اجتماعی شده‌اند. در ضمن فیسبوک به آهنگسازان و بازیگران مشهور روم‌های صوتی زنده را برای مدت 30 دقیقه و پرداخت 50هزار دلار دستمزد را پیشنهاد داد.

یکی از سخنگویان کلاب هاوس اذعان کرده این اپلیکیشن در حال حاضر در جایگاهی قرار دارد که روزانه میلیون‌ها کاربر جدید جذب می‌کند و رشد کلی این پلتفرم بسیار فراتر از انتظارات است. همچنین به نظر این سخنگو، افت‌وخیز میزان جذب کاربر در مسیر رشد و پیشرفت کلاب هاوس، امری طبیعی و قابل‌انتظار است. همچنین به‌گفته این سخنگو، روزانه 700 هزار روم جدید در کلاب هاوس ایجاد می‌شود و متوسط مدت‌زمان صرف‌شده برای بازدید از هر روم 70 دقیقه بوده است. زمانی که رسانه‌ها از سخنگو خواستند در مورد اهداف نهایی و رشد مورد انتظار کلاب هاوس صحبت کند، او به دلیل رقابت بین پلتفرم‌ها از صحبت در مورد موضوع اجتناب کرد.

«پل دیویسون» (Paul Davison) و «روهان ست» (Rohan Seth)، مؤسسان کلاب هاوس همچنان در بازار سرمایه‌گذاری مملو از پول و هیجان، رویکردی تدافعی را دنبال می‌کنند و کمتر به فکر خودنمایی در این بازار هستند. دیویسون به‌تازگی در کنفرانسی عمومی که توسط The Information برگزار شد، اذعان کرد که این اپلیکیشن به‌سرعت رشد کرده و هدف اصلی آن خودنمایی و جلب‌توجه کاربران یا افزایش بسیار زیاد میزان دانلود این اپلیکیشن نیست و تنها به دنبال دستیابی به رشدی تدریجی و مستمر است.


اپلیکیشنی رو به پایان

اپلیکیشن را حوالی غروب باز کنید. تقریباً 60 روم برای گوش دادن به شما نمایش داده می‌شود. از روم‌هایی با موضوعاتی محتلف زپرا میتوان دید. روم های مدیتیشن و خلاصه برنامه‌های تلویزیونی گرفته تا روم‌های مرتبط با ترس‌افکنی در مورد واکسن و روم‌های سیاسی. این روم ها همگی آن‌ها دارای موضوعات بحث‌برانگیزی هستند. در حال حاضر روم‌های درام به روم‌های متداولی در کلاب هاوس تبدیل شده‌اند. روم ها به‌صورت خودکار به کاربران پیشنهاد می‌شوند.

کاربران کلاب هاوس در روم‌های مختلف نظرات جنجال‌برانگیزی را مطرح می‌کنند. برخی روم‌های کلاب هاوس دارای موضوعات هجو و بیهوده هستند و اصل وجود آن‌ها موافقان و مخالفان زیادی دارد. برخی معتقدند چنین روم‌هایی برای کلاب هاوس مانند آفت هستند. بسیاری از روم ها ماهیت ارتباطی این پلتفرم را زیر سؤال می‌برند. برخی معتقدند چنین روم‌هایی برای سرگرمی مناسب هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

کاربران

مسئولان کلاب هاوس در ماه نوامبر اعلام کردند که این اپلیکیشن حداقل دارای چهار روم درام است که هرکدام از آن‌ها حداقل 500 عضو دارند. روم‌های درام معمولاً دارای موضوعات و بحث‌های داغ و جنجالی هستند. بسیاری از روم‌های کلاب هاوس دارای عنوان «درام» نیستند؛ اما طوری طراحی شده‌اند که زمینه‌ساز ایجاد بحث‌های داغ و جنجالی با هدف نفرت‌پراکنی و زن‌ستیزی به بدترین شکل ممکن شوند.

مدتی پیش در یکی از روم‌های کلاب هاوس عده کمی از کاربران در مورد این موضوع بحث کردند که آیا زنان دوست دارند مورد سوءاستفاده قرار بگیرند یا نه؟ همان شب در روم دیگری یکی از اعضا موضوع نفرت ملت‌ها از یکدیگر را مطرح کرد و باعث ایجاد بحث بسیار پرتنشی و عصبانی شدن حاضران بحث شد.

در مصاحبه‌ای از سخنگوی کلاب هاوس پرسیده شد: رویکردهای این پلتفرم برای مقابله با محتوای آسیب‌زننده چیست؟ چگونه شدت بحث‌های جنجالی و تنش برانگیز را کمتر می‌کند؟ او نیز هم در پاسخ به این پرسش به رهنمودهای جامعه این استارتاپ اشاره کرد. او گفت که کلاب هاوس با بهره‌مندی از یک تیم دارای اعضایی با تخصص‌ها و تجارب مختلف، به حفظ امنیت و اعتماد به پلتفرم، اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. همچنین اذان داشت، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این زمینه انجام داده است.

دلایل ترک کلاب هاوس و توقف استفاده از آن

تعداد معدودی از کاربران کلاب هاوس معتقدند محتوای ارائه‌شده در روم‌های مختلف این پلتفرم، دیگر کیفیت مورد انتظار را ندارد و به همین دلیل آن را ترک کرده‌اند.

با کاهش تعداد کاربران کلاب هاوس و افزایش بحث‌های تفرقه‌افکن در آن، سازندگان توسعه برنامه‌ای رسمی برای بهبود کیفیت محتوای ارائه‌شده در این پلتفرم را آغاز کردند. کلاب هاوس برای افزایش کیفیت محتوای ارائه‌شده در روم‌های خود، سخت‌گیری‌هایی را برای کاربران خود آغاز کرده است. هر کاربری که می‌خواهد در بحث‌ها شرکت کند (حتی کاربران که چندین ماه بدون مشکل در کلاب هاوس فعالیت می‌کرده‌اند)، باید مراحل دشواری را تکمیل کند.

تمام شبکه‌های اجتماعی زمانی که موفق به ایجاد بستر ارتباطی مناسب و ارائه اطلاعات و سرگرمی‌های مفید شوند و در کل محتوای باکیفیتی را ارائه دهند، مسیر رشد و شکوفایی را بسیار سریع‌تر طی می‌کنند و کاربران بیشتری متمایل به استفاده از آن‌ها می‌شوند. در چنین شرایطی توسعه‌دهندگان و کاربران بیشتری جذب شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، اسنپ، تیک تاک و توییتر چنین موفقیت ارزنده‌ای را به دست آورده‌اند؛ اما کلاب هاوس برای دستیابی به چنین جایگاهی هنوز راه زیادی پیش روی خود دارند؛ البته توسعه‌دهندگان و کاربران با اینکه نسبت به مشکلات این پلتفرم آگاهی کامل دارند، اما باز هم از آن استفاده می‌کنند.

در ضمن در نسخه‌های جدید ویژگی‌های جدید دیگری نیز ایجاد شده‌اند که شامل ویژگی‌های Clips و Replays می‌شود. با کمک این ویژگی‌ها می‌توان محتوایی را تهیه کرد که سازندگان بتوانند آن را در هر پلتفرمی به اشتراک بگذارند. از این طریق آنها فالوورهای بیشتری را جذب میکنند. هایلا گفته سطح انتظارش در مورد پیشرفت شگفت‌انگیز کلاب هاوس را نسبت به سال قبل کمتر کرده است. وی به این موضوع هم اشاره کرده که وقتی فایل‌های صوتی مناسبی را در کلاب هاوس قرار می‌دهد، گفت‌وگوها عالی می‌شود.

آینده کلاب هاوس

احتمالاً کلاب هاوس برای انتشار نسخه‌های جدید با معایب کمتر و همچنین بررسی و آزمایش قابلیت‌های جدید، پول کافی در اختیار دارد. سخنگوی این پلتفرم اعلام کرده که سرمایه خوبی در اختیار کلاب هاوس قرار دارد.  مسئولان آن متعهد شده‌اند در زمینه فضای اجتماعی صوتی، به فناوری‌های مبتکرانه نوینی دست پیدا کنند. 110 میلیون دلار از طریق شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر برای کلاب هاوس تأمین شده است. این سرمایه برای یک استارتاپ نوپا سرمایه کمی نیست. مخصوصاً برای استارتاپی که تنها یک پلتفرم اجتماعی در زمینه گفتگوهای صوتی محسوب می‌شود. سرمایه تأمین‌شده برای کلاب هاوس مربوط به شرکت های گمنام و نه‌چندان حرفه‌ای این حوزه می‌شود.

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در ابتدای آغاز به کار خود نتوانسته‌اند سرمایه قابل‌توجهی را جذب کنند. اینستاگرام قبل از اینکه توسط فیسبوک خریداری شود، تنها توانست سرمایه اندکی را جذب کند. اسنپ (Snap) یکی از این شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. متأسفانه کلاب هاوس تحت مالکیت شرکت یا برند معتبری نیست.

البته سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر دیگری معتقد است که کلاب هاوس سرمایه کافی را برای حفظ خود دارد و می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.  چنین نظری می‌تواند چشم‌انداز روشنی برای کلاب هاوس ترسیم کند و علیرغم کاهش کاربران این پلتفرم، باعث دلگرمی سازندگان آن‌ شود. به اعتقاد این سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، کلاب هاوس نه‌تنها در آینده گرفتار سیر نزولی نمی‌شود، بلکه می‌تواند مسیر پیشرفت را نیز با قدرت طی کند.


منبع: گوشی آنلاین

کلاب هاوساپلیکیششنسوشیالموبایلاپ
دیزاینر، طراحی سایت، سئو، ساخت تیزر، وردپرس کار،
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید