ویرگول
ورودثبت نام
i_sinaakbari
i_sinaakbari
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

میخ های مغزی و درسی از فیل و میخ


وقتی میخوان از فیلی تو سیرک استفاده کنن هیچوقت از فیل‌های بزرگ و بالغ برای آموزش و شروع استفاده نمیکنن. از بچه فیل‌هایی که هنوز هیچ چیزی از محیط و روش‌های بقا نمیدونن استفاده میکنن.

اولین قدم ثابت نگه داشتن فیل در محل زندگیِ که با بستن یه طناب کوچیک و یه میخ کوچیک به زمین استفاده میکنن.

بچه فیل بارها سعی در فرار و یا تکون خوردن میکنه که چون قدرت زیادی نداره نمیتونه تکون بخوره و بیشتر از طول طناب جابجا بشه. این روند بارها و بارها تکرار میشه و تو باور بچه فیل این قضیه شکل میگیره که تا زمانی که پای من با اون میخ بستس هیچ‌جوره نمیتونم تکون بخورم و میخ رو بِکَنم.

زمانی که همون فیل کوچیک بزرگ میشه و قدرت خیییلی زیادی هم بدست میاره، صاحب فیل باز با همون میخ فیل رو تو محل نگهداری میکنه و فیل بزرگ هیچ تلاشی برای کندن میخ نمیکنه چون کاملاً باور کرده که نمیتونه میخ رو بکنه.

این در حالیه که فیل به اون بزرگی حتی میله‌ای خیلی بزرگ رو هم میتونه بِکَنه و تو نمایش های سیرک چیزهای خیلی بزرگی رو هم جابجا میکنه.

پس میخ کندن از زمین براش غیر ممکن شده، نه به دلیل اینکه قدرتش رو نداره، به خاطر باوری که از بچگیش شکل گرفته.

همه ما خییییلی از این میخ‌ها تو مغزمون داریم که اصلاً ازشون خبر نداریم، چون تو ناخودآگاه ما شکل گرفتن.

نمونش تو آدم‌ها میتونه نه گفتن باشه.

وقتی تو کودکی مامان بابا چیزی رو به ما میگفتن و ازمون درخواست میکردن و ما نه میگفتیم، با واکنش تندی از طرف اونها روبرو میشدیم. این روند بارها تکرار شده و ما به این باور رسیدیم که اگر من نه بگم با واکنش های بدی روبرو میشم و این موضوع بعدها هم که بزرگ شدیم تو زمینه های مختلفی به شکل های مختلفی برای ما دردسر ساز شدن .

نه نمیگیم تا مبادا واکنش های بدی ببینیم. از راحتی، احساس خوب و اعتماد بنفس خودمون میگذریم بدون اینکه بدونیم چرا.

موضوع من نه گفتن نیست. موضوع میخ های زندگی و باور ماست.

این میخ ها رو میتونن دیگران با حرف‌ها و کارهاشون تو سرمون بکوبن یا خودمون با برداشتی که از نتایج کارها داشتیم.

مثلاً: شکست تو کار و دلایلی که برای خودمون چیدیم(من نمیتونم، من اونقدرها هم خوب نیستم، دیگران از من بهترن، من هیچوقت موفق نمیشم و...)

و تمام تصمیمات، انتخاب ها و کارهای ما بر اساس باورها ما شکل میگیره.

تا زمانی که میخ‌های توی ذهنمون رو شناسایی نکنیم و نَکَنیمشون نمیتونیم خوب زندگی کردن و لذت بردن رو تجربه کنیم.

واقعاً خیلی ها هستن که نیاز به یه تلنگر و آگاهی دارن پس اگر برات ارزش دارن و دوستشون داری حتماً این پست رو براشون بفرست.

شاید با همین چیز ساده بتونی زندگیشونو عوض کنی.

حتماً یه سری به اینستاگرام من بزن، چیزایی میگم که لازمه بدونیم!



باورهای محدود کنندهرشد فردیباور منفیباور غلطضمیر ناخودآگاه
یه موجود عجیب که به دنبال راز های این دنیاست. سعی میکنم چیزای جالبی در پیج بنویسم. instagram : @siyano_mag
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید