sina karimi
sina karimi
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

Clean Architecture

سلام امیدوارم که شاد و خندون باشید.

امروز کتاب Clean Architecture اثر Robert C. Martin (Uncle Bob) شروع به خوندن کردم و دوست دارم بخش هایی که برای خودم جذاب بود رو با شما به اشتراک بزارم.

عمو باب میگه داستان دوران کودکیمون که در رابطه با مسابقه بین خرگوش و لاکپشت بود خیلی مشابه داستان توسعه دهندگان نرم افزار هست.

ما سه تا درس از داستان خرگوش و لاکپشت گرفتیم:

  • رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود، ره رو آن است که آهسته و پیوسته رود. البته اون بزرگوار این جمله رو نگفت و این برداشت من بود :)
  • صرفا افرادی که سرعت بالاتری دارند قهرمان مسابقه نمی شوند، قدرت شرط کافی برای پیروزی در نبرد نیست.
  • هرچه آدم عجول تر رفتار بکنه سرعت و دقتش برای به ثمر رسوندن کار کمتر میشه.

درسته توسعه دهندگان نرم افزار مثل خرگوش قصه ما زیر سایه یک درخت در دشتی خوش آب و هوا به خواب نمیرن اما ممکن هست که ذهنشون زیر سایه غرور، عادت های بد و دروغ هایی که جلو تر مطرح میکنم به خوابی عمیق برود و در بلند مدت ( چه بسا حتی در کوتاه مدت) باعث به ضیان رسیدن یک پروژه شود.

این دسته از توسعه دهندگان این دروغ ها رو به خودشون میگن:

  • بعدا سر فرصت کد رو تمیز و ساختار مند میکنیم.
  • اول بازار رو بدست بیاریم بعدش خدا بزرگه و اصول رو داخل پروژه پیاده سازی میکنیم.
  • ...

غافل از اینکه هیچوقت اون فرصتی که دنبالش هستن پیش نخواهد آمد. هرچقدر پروژه جلوتر بره فشار بازار و نیاز کاربران چند برابر خواهد شد.

بهتر هست که از ابتدا به اصول و ساختار یک پروژه فکر کنیم و زمان بگذاریم تا در آینده مجبور نباشیم دو برار زمان و منابع خود را مصرف کنیم تا به بتونیم پروژه رو به حالت تعادل برسونیم.

ناگفته نماند که خیلی از اوقات توسعه دهندگان مقصر نیستن و این فشار کارفرما هست که همچین فاجعه ایی رو رقم میزند.

با تشکر از عمو باب

تا مطلب بعدی شاد باشید.

clean architectureتوسعه دهندگاننرم افزار
نیمچه برنامه نویس و توسعه دهنده بازی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید