ویرگول
ورودثبت نام
سینا سهیلی
سینا سهیلی
خواندن ۲ دقیقه·۳ ماه پیش

هفته نامه – شماره هشت

من در طول هفته معمولا به لینک های زیادی سر میزنم، از وبسایت های مختلف خبر‌های مختلف می‌خونم. وقتی میگم خبر الزاما منظور خبرهای لبه‌ی دنیا نیست. خیلی وقت های مطلب‌ها قدیمی هستند اما همچنان ارزش خوندن رو دارند. تصمیم گرفتم هر هفته روز های جمعه یک پست داشته باشم که این لینک‌ها رو به اشتراک بذارم.اگر دوست داشتین این مجموعه پست‌ها رو ببینید کافیه دسته‌بندی “هفته نامه” رو داخل وبلاگ نگاه کنید.

هفته پیش هفته نامه منتشر نشد، دلیلش این بود که هم خبر خوب پیدا نکردم و هم خیلی حوصله نوشتن نداشتم. اما این هفته خبرا بنظرم جالبن.

بقایای کشتی شکلتون در نزدیکی کانادا کشف شد

سر ارنست شکلتون کسی بود که چند بار (فکر کنم دو یا سه بار ) سفر اکتشافی به سمت جنوبگان داشت. توی آخرین سفر کشتی شکلتون غرق شد و بر اساس خبر بالا توی عمق ۳۹۰ متری در نزدیک کانادا تونستن بقایای کشتی شکلتون رو پیدا کنند. با دیدن این خبر یاد اپیزود های شکلتون توی پادکست چنل بی افتادم که گفتم فرصت خوبیه که اگر دوست دارید داستان شکلتون رو از زبان علی بندی بشنوید.

تصاویری از ماکسیمالیسم

من طرفدار مینیمالیسم هستم و قبلا هم اینجا در موردش نوشتم اما اینبار با مفهوم مقابلش که ماکسیمالیسم باشه آشنا شدم. بنظرم جالب بود (درموردش هنوز خیلی نخوندم و شاید بعدا بیشتر در موردش بنویسم ) مجموعه عکس های بالا به خوبی مفهوم ماکسیمالیسم رو نشون میده.

محققان ادعا کردند که GPT-4 تونسته تست تورینگ رو پاس کنه

اگر توی حوزه کامپیوتر کار می‌کنید حتما اسم آلن تورینگ رو شنیدید. آلن تورینگ تستی داره که از طریق اون میتونیم بسنجیم یک ماشین چقدر به هوش انسان نزدیک شده (به زبان ساده) . توی این تست یک آدم ، با یک ماشین و یک آدم دیگر صحبت می‌کنه و بر اساس جواب هایی که اون ها میدن باید تشخیص بده که کدوم انسان و کدوم ماشینه و اگر نتونه درست تشخیص بده به این معنا هست که کامپیوتر ها تونستن به هوش انسان نزدیک بشن. چیزی شبیه به شکل زیر :

توی خبر بالا اومده که توی یک آزمایش که بین 500 آدم و برای تست سه هوش مصنوعی و یک انسان انجام شده حدود ۵۴ درصد از آدم ها GPT-4 رو به عنوان یک انسان تشخیص دادن که خب عدد بزرگی محسوب میشه.
یکی از چیز هایی که برای من همیشه جالبه و همیشه از بابتش خوشحالم این هست که از نظر تکنولوژی من توی برهه خوبی از تاریخ بدنیا اومدم. من دوران بدون اینترنت رو در کودکی دیدم، در نوجوانی و دوران دبیرستان اینترنت در ایران در حال گسترش بود و در جوانی هم شاهد رشد هوش مصنوعی هستم. امیدوارم در ادامه بتونم سینگولاریتی (یعنی لحظه ای که هوش ماشین از هوش بشر پیشی میگیره) رو هم ببینم.

آلن تورینگهوش مصنوعینامهوبلاگچنل بی
سلام ، من سینا ام. وبلاگ اصلی من رو می‌تونید از این آدرس دنبال کنید : sinasoheili.net
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید