ویرگول
ورودثبت نام
سعید بهزادی
سعید بهزادی
خواندن ۴ دقیقه·۵ سال پیش

با این 2 تکنیک فروش کاری کنید که پیامک واریز پول به حساب بانکیتان خر کیفتان کند!

داستان از این قراره که من آرایشگاه زیاد می رفتم و وقتی موهامو اصلاح میکردم به آرایشگرم میگفتم صورتم رو هم  اصلاح کنه

من در آرایشگاه
من در آرایشگاه

تا اینکه کرونا اومد و آرایشگاه ها تعطیل شد و من هم خسته شدم بودم از اینکه آرایشگرم هی بخواد صورتم رو اصلاح کنه.(اینم آخرین عکس من و آرایشگرم قبل از دوران کرونا)


منو و داش
منو و داش


و تصمیم گرفتم خودم کار خودمو راه بندازم،خود کفا بشم به قولا،رفتم یه تیغ برداشتم اینجوری افتادم به جون ریشام!


خلاصه ما هم ناشی زدیم صورت خودمون رو خون آوردیم :oops: (حالا یا من بلد نبودم یا تیغه اصله نبود!)

نمیدونم چطوری میگن من کم خون هستم؟
نمیدونم چطوری میگن من کم خون هستم؟


گفتم اینجوری نمیشه و تصمیم گرفتم که برم سراغ گزینه بعدی و بین ریش تراش و تیغ به این نتیجه رسیدم که ریش تراش بخرم

طبق تحقیقاتی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم ریش تراش فیلیپس بخرم،پس رفتم به بازار و به فروشنده گفتم من این مدل فیلیپس AT610  که قیمتش تقریبا 420 تومان بود رو میخوام. من بودجه ای تقریبا 500 تومانی واسه ریش تراش در نظر داشتم.


در اینجا دو تا سناریو اتفاق افتاد و تو دل این سناریو ها میخوام تکنیک فروشنده ها رو تحلیل کنم.

سناریو اول

فروشنده گفت،این مدل قدیمی هست و مدل جدیدتر یعنی فیلیپس AT890 با کیفیت بالاتر و هلندی اصل است.


حتی پرفروش ترین مدل ریش تراش  فیلیپس است .کمی بیشتر هزینه کن و این مدل را بگیر.

منم قانع شدم چون همیشه دنبال جنس با کیفیت هستم. و این مدل را که 720 تومان بود و 300 تومان بیشتر از مدل اول بود را خریدم.


تحلیل تکنیک:فروشنده اینجا تکنیک up selling یا بیش فروشی را به من پیشنهاد داده است.

“در آپ سلینگ فروشنده مشتری را تشویق به خرید محصول گرانقیمت تر از همان نوع می کند و به مشتری خود نسخه گران تری از محصولات ارایه می کند.”

نکته کنکوری: در بیش فروشی محصول پیشنهادی نسخه ای ارتقا یافته، پیشرفته و گران تر از محصول انتخابی مشتری است که نه تنها رضایت بیشتر مشتری را به دنبال خواهد داشت، بلکه سود کسب و کار را نیز افزایش می دهد.

چند مثال دیگر در مورد آپ سلینگ:

مثال 1: فرض کن وارد یک فروشگاه موبایل می شوید و حدود 9 میلیون تومان بودجه را برای خرید موبایل اختصاص دادید. شما  می خواهید گوشی سامسونگ گالکسی نوت 9 بخرید.


فروشنده باهوش به شما پیشنهاد می دهد یک میلیون تومان اضافه تر پرداخت کنید و گوشی جدید گالکسی نوت 10 را خریداری کنید،  فروشنده اینجا تکنیک up selling یا بیش فروشی را به شما پیشنهاد داده است.

مثال2: اگر کت و شلوار می فروشید و مشتری دست می گذارد روی یک کت و شلوار 400 تومانی، می توانید کت و شلوار  با کیفیت دوخت بالاتر و زیباتر 600 هزار تومانی به او پیشنهاد دهید.(این که چطور مشتری را قانع کنید ایشالا سر فرصت بهتون میگم)


مثال 3:اگر مشتری دست می گذارد روی ال ای دی 49 اینج ال جی ساده،شما می توانید به او پیشنهاد بدهید مدل جدیدتر ال ای دی که اسمارت(متصل به اینترنت) و 4K هست را بخرد،در واقع شما تکنیک آپ سلینگ یا بیش فروشی را انجام دادید.

سناریو دوم

من از اونجا که آدم کله سختی هستم و به تکنیک های فروش مسلط بودم،فروشنده نتونست منو راضی کنه که نسخه بالاتر و گران تر ریش تراش رو بهم بده! :-P  و من همون ریش تراش اولی 420 تومانی رو انتخاب کردم.

ضایع شدن فروشنده!
ضایع شدن فروشنده!


وقتی می خواستم از مغازه بیام بیرون این وسایل با من بود!

آخ آخ چی شد؟!
آخ آخ چی شد؟!


به خودم اومدم دیدم یک خمیر ریش،یک ژل اصلاح و یک لوسیون مخصوص بعد از حمام فروشنده تو پاچم :mrgreen: کرده!

تحلیل تکنیک:فروشنده اینجا تکنیک cross selling یا فروش مکمل(جانبی) را به من پیشنهاد داده است.

در کراس سلینگ فروشنده بجای اینکه محصول گران تر را پیشنهاد بدهد،پیشنهاد فروش کالای مکمل می دهد حتی اگر متعلق به یک گروه دیگر باشد.

مثال 1: همین که من رفتم ریش تراش بخرم و فروشنده به من پیشنهاد خمیر ریش و ژل اصلاح و لوسیون رو داد یعنی فروش مکمل یا کراس سلینگ!

مثال 2 برای Cross-sell : در صنعت فست فود درست زمانی  که یک صندوقدار می پرسد “آیا با غذاتون سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و سالاد هم میل دارید؟” این یعنی پیشنهاد فروش مکمل.

فرق کراس سل و آپ سل
فرق کراس سل و آپ سل


مثال 3: شما برای خرید یک گوشی موبایل به یکی از موبایل فروشی های شهر خود مراجعه کرده اید. بعد از انتخاب و خرید گوشی مورد نظر خود ، فروشنده   پیشنهاد خرید قاب ، گلس ، کابل شارژ بلند تر ، پاور بانک ، باتری اضافه و هر نوع وسیله جانبی مرتبط را به شما می دهدکه در واقع تکنیک کراس سلینگ است.


به نظر شما تکنیک upselling قوی تر و بهتر است یا Cross seling ? پاسخ زیر را کامنت کنید.

هر کسی که زیر این پست کامنت بذارد،فیلم" چطور این دو روش+یک روش هدیه "رو در فضای آنلاین و سایت استفاده کنیم اونم با معرفی افزونه که اتوماتیک کارشو انجام بده و  مطمئنم فروش شما را به شدت بالاتر میبره.پس بی زحمت کامنت بزار اگه دوست داری رشد کنی.
هک رشدهک فروشخلاقیتتکنیک فروشآپ سلینگ
دوست دار هک رشد+بیگ دیتا+بیزینس بلاگینگ+اقتصاد رفتاری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید