نحوه آموزش برنامه نویسی کامپیوتر به کودکان چرا یادگیری آموزش برنامه نویسی برای کودکان برنامه نویسی کامپیوتر برای کودکان مهم است؟ چه چیزی آنها را از این کار باز می دارد؟
والدین و دانش آموزان، در اکثر موارد، نمی دانند برنامه نویسی کامپیوتری چیست. یا تصورات اشتباهی در مورد برنامه نویسی دارند که باعث می شود فرزندان خود را بفرستند تا برای چیزی ثبت نام کنند که اصلاً آن چیزی نیست که آنها انتظار داشتند. به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر بازنشسته که به کودکان آموزش برنامه نویسی برای کودکان نوجوان برنامه نویسی کامپیوتر را به صورت رایگان آموزش می دهد، می خواهم توضیح دهم.
هیچ جاده سلطنتی به هندسه وجود ندارد
کودکان زیر 12 سال به طور کلی نمی توانند نوشتن کدهای کامپیوتری را یاد بگیرند. بله، مدارس کامپیوتری هستند که به بچه های خیلی کوچک چیزی را آموزش می دهند که به آن برنامه نویسی آموزش برنامه نویسی برای کودکان می گویند. اما این واقعا برنامه نویسی نیست. بگذار توضیح بدهم.
اینجا در قبرس و یونان، ما مفتخریم که منطق، تئاتر، هندسه، نمایشنامه، و مستندسازی تاریخ (یعنی مورخ بودن) همه در دوره زمانی به نام یونان کلاسیک سرچشمه گرفته اند. این سه قرن کوتاه بود که دموکراسی در آتن حاکم شد و متفکران بزرگی مانند اقلیدس، ارسطو و افلاطون کار خود را انجام دادند. [هیپاتیا نیز یکی از آن آموزش برنامه نویسی برای کودکان فیلسوفان بود. اون عکس اون بالاست اما او حدود 400 سال بعد در اسکندریه مصر در منطقه ای که اسکندر یونانی آن را فتح کرده بود زندگی کرد. (من نام مدرسه کامپیوترم را به افتخار او گذاشتم و به دختران هم نشان دادم که دختران هم می توانند برنامه نویس باشند.)]
به هر حال، الیگارشها و اشراف از این که توسط دموکراسی که برای مدت کوتاهی 200 سال در آتن حکمرانی کرده بود، بسیار خراب و عصبانی بودند. یکی از شاهزادههای جوان بهویژه نازپرورده نزد اقلیدس آمد. او مشتاق یادگیری جبر بود زیرا تحصیلات و خواندن آثار بزرگ ادبیات، ریاضی و منطق مد شده بود. به عنوان یک شاهزاده، او احساس حق می کرد که این دانش را به رایگان و بدون نیاز به هیچ تلاشی در اختیار او قرار دهد. اقلیدس او را آموزش برنامه نویسی برای کودکان ساقط کرد و گفت هیچ جاده سلطنتی برای هندسه وجود ندارد.
این در مورد برنامه نویسی صادق است: دشوار است. اما خبر خوب این است که با چند ماه تلاش می توان این موضوع را به کودکان آموخت.
برنامه نویسی ریاضی و منطق است
هر سال حدود نیمی از دانشآموزانی که در کلاسهای کامپیوتر آموزش برنامه نویسی برای کودکان ثبتنام میکنند در چند روز یا چند هفته اول ترک تحصیل میکنند. این طبیعی است.
دلیل آن این است که دانش آموزان از اینکه نمی توانند به طور جادویی روی برخی از گرافیک های کامپیوتری کلیک کنند و یک بازی رایانه ای بنویسند، تعجب می کنند. آنها از دانستن اینکه برنامه نویسی ریاضی و منطق است، شوکه می شوند.
آنها نمیدانند که مثلاً اگر میخواهید یک بازی رایانهای بنویسید، آموزش برنامه نویسی برای کودکان باید هندسه را درک کنید. چون بازی کامپیوتری چیست؟ این اجسام است که روی صفحه در حال حرکت هستند. این هندسه است. شما این اجسام را با تعیین مکان آنها در صفحه دکارتی X-Y می چرخانید و سپس آنها را در تعدادی درجه ضرب می کنید.
همه کودکان نمی توانند این را درک کنند. این ناامیدی همان چیزی است که آنها را ترک می کند. اما خبر خوب این است که 1/2 همه کودکان می توانند این را یاد بگیرند. این همان کسی است که من آموزش می دهم. اینها بچه هایی هستند که می توانند برنامه نویسی یاد بگیرند. آن گروه را بردارید و دوباره آن را به نصف تقسیم کنید و بچه هایی را پیدا کنید که نه تنها می توانند برنامه نویسی یاد بگیرند، بلکه می توانند در آن بسیار خوب شوند و به سمت برنامه نویسی پیشرفته بروند. اینها بچه هایی هستند که عاشق برنامه نویسی می شوند.
برنامه نویسی کامپیوتری به معنای نوشتن کدهای کامپیوتری است. این فقط یک متن است. این به معنای کلیک کردن بر روی اشیاء روی صفحه نیست، چیزی که برخی از مدارس کامپیوتر از آن برای آشنا کردن کودکان با مفاهیم رایانه استفاده می کنند.
مهم نیست که با چه زبان کامپیوتری شروع می کنید، کدنویسی با آموزش برنامه نویسی برای کودکان یک ایده اولیه شروع می شود: 0 نادرست است و 1 درست است. بنابراین ما همه چیزهایی را که برای انجام دو کاری که یک کامپیوتر انجام می دهد در دو نماد 1 و 0 نیاز داریم. کامپیوتر دو کار اساسی انجام می دهد: اضافه کردن و درک تفاوت بین true وfalse.
خودشه. کامپیوتر واقعا وسیله ای بسیار ساده است. این واژگان ساده 1 و 0 به کامپیوتر اجازه می دهد ایده های ساده ای مانند:
اگر الف درست باشد و ب درست باشد، الف و ب درست هستند درست است
اگر الف درست باشد یا ب درست باشد، الف یا ب درست است درست است
این ایده قیاسی نامیده می شود. این شاید بزرگترین ایده ارسطو بود. این پایه برای همه ریاضیات، چه باستان و چه مدرن است. این به این دلیل است که قیاس چیزی است که به ما امکان میدهد ثابت کنیم چیزی در ریاضی درست است یا نادرست. بنابراین میتوانیم اعتماد کنیم که نظریههایی که مینویسیم، یک کد رایانهای مشابه که مینویسیم، در همه موارد و برای همیشه کار خواهد کرد.
برنامه نویسی الگوریتم و جبر است
ما با این ایده شروع می کنیم که یک حرف می تواند یک عدد را نشان دهد. اعراب و یونانیان باستان به این جبر می گفتند.
زمانی که اساسی ترین دستورات کامپیوتری را می نویسیم از این ایده در برنامه نویسی استفاده می کنیم:
x=1
y=0
همانطور که در بالا گفتیم، تمام کاری که یک کامپیوتر انجام می دهد، اضافه کردن و انجام منطق است (به زیر مراجعه کنید تا ببینید چرا این درست است.). برای این کار به جایی برای قرار دادن این اعداد نیاز داریم. ما به آن متغیرها می گوییم. x و y در بالا متغیر هستند.
برای درک این ایده، کودک باید بتواند به صورت انتزاع Teaching programming for children ی فکر کند. معمولاً کودکان تا سن 12 یا 13 سالگی نمی توانند این کار را انجام دهند.