قبل از هر چیز شاید لازم باشه در مورد این که آکوردهای Diminished چه هستن، صحبت کنیم. اولین چیزی که باید یاد بگیریم Diminished Triad نام داره. Diminished Triad چیزی جز سه تا نت نیست، سه نتی که از یک گام ماژور قابل به دست اومدن هستن. درجات اول (یا همون نت پایه یا تونیک)، درجه سوم که نیم پرده بم شده باشه و به همین ترتیب درجه پنجم که نیم پرده بم شده باشه. برای مثال با نت تونیک C به شکل زیر خواهیم رسید:
ولی معمولا وقتی کسی از شما بخواد که یک آکورد Diminished اجرا کنید، معمولا منظورش اجرای این Triad نیست، بلکه یکی از این دو آکورد مدنظرشه، Diminished 7 که گاها Full Diminished هم خوانده میشه و یا Half Diminished کورد که معمولا m7b5 هم نام داره. تفاوت این دو آکورد در یک نیم پرده است و قسمت مشترک هر دوی این آکوردها هم وجود Tiadی که در بالا ذکر شد، ولی در صورتی که هدف ما یک آکورد Full Dim باشه یک فاصله سوم کوچک دیگه (درجه 7bb گام ماژور) به Triad بالا اضافه میشه ولی اگر یک آکورد Half Dim بخواهیم کافیه یک 7b به Triad بالا اضافه کنیم. برای مثال با نت ریشه E به تریاد، و دو آکورد زیر میرسیم:
در مورد آکوردهای Dim7 این نکته جالب وجود داره که این آکوردها حالت متقارن یا Symmetrical دارن. یعنی بین تمام نتهای این آکوردها یک و نیم پرده (یا یک فاصله سوم کوچک) فاصله وجود داره. در نتیجه هر کدوم از نتهای این آکورد میتونن به عنوان نت ریشه آکورد اطلاق بشن. (هرچند که معمولا بم ترین نت یا Bass note به عنوان نت ریشه مطرح میشه) از طرفی آکورد m7b5 یا همون Half Dim آکوردیست که در گامهای دیاتونیک Major و Minor بیشتر مطرحه. این آکورد در درجات هفتم گامهای ماژور و درجه دوم گامهای مینور ظاهر میشن و زمانی که موندن در یک گام مدنظر ما باشه گزینه خوبی هستن.
حالا که با این مفاهیم آشنا شدیم میریم سراغ چند روش استفاده از این آکوردها در نوشتن یک Progression یا توالی آکورد...
2. اگر کمی با Harmonize گامهای ماژور آشنا باشیم با کمی دقت متوجه میشیم که C و D میتونن درجات IV و V گام Gmajor باشن و عملا بعد از آکورد D میتونیم یک Resolution خوب به آکورد I یا همون Gmajor هم داشته باشیم، کار دیگه ای که میشه انجام داد توجه به فاصله بین D و آکورد درجه ششم گام Gmajor یعنی Eminor هست که در صورت تمایل این فاصله یک پرده ای رو هم میشه با آکورد D#dim7 پر کرد. معمولا استفاده از این آکورد برای دو ضرب از یک میزان ایده خوبی میتونه باشه و کمتر شاهد اجرای یک میزان کامل در این روش استفاده هستیم.
3. ایده بعدی میتونه ساختن یک vamp با دو آکورد برای jamming باشه. انتخاب یک آکورد dim7 به عنوان درجه دوم گام مینور و حل کردن این آکورد روی نت یک پرده عقب ترش. برای مثال حرکت بین آکوردهای Cdim7 و Bb minor. که صدای خیلی لاتین و Spanishی هم میده. (به کارلوس سانتانا میتونید فکر کنید.)
4. گزینه بعدی میتونه با کمی تغییر روی روش بالا به دست بیاد. به این شکل که به جای اینکه فقط روی درجات 2 و 1 گام مینور حرکت کنیم، میتونیم به چرخه متداول و استاندارد ii - V7 - i رو درنظر بگیریم. با تنالیته Bb درجه پنجم ما نت F خواهد بود و یک آکورد Fmajor یا F7 (با اینکه به صورت دیاتونیک در گام نیست.) میتونه resolution خوبی به ما روی Bb minor بده.
5. و گزینه بعدی میتونه استفاده از آکوردهای Diminished به عنوان روشی برای مدولاسیون به گامهای دیگه باشه. همونطور که بالا ذکر کردیم هر آکورد Dim7 به علت متقارن بودنش این خاصیت رو داره که هرکدوم از نتهاش میتونن به عنوان نت تونیک درنظر گرفته بشن، پس برای مثال از آکوردی مثل Cdim7 که از نتهای C Eb Gb Bbb ساخته شده (که نت آخر آنارمونیک A خواهد بود) نوازنده میتونه به 4 گام که یک پرده از این نت بم تر هستن مدولاسیون کنه. یعنی گامهای مینور با تونیک های Bb, Db, Fb و G (که باز Fb در واقع همان E خواهد بود.) به همین ترتیب میشه این آکوردها رو (البته با کمی تخفیف، چون 7bb طبیعتا در گام نخواهد بود) به عنوان درجه هفتم یک گام ماژور در نظر بگیریم و به این صورت میتونیم از هر کدوم از 4 نت آکورد dim7 نیم پرده بالا بریم و مدولاسیون به یک آکورد ماژور داشته باشیم. در مثال بالا از Cdim7 میشه به چهار آکورد (و گام) ماژور با تونیک های C#, E, G, Bb رفت.
6. و در نهایت به روش بالا با فرض اینکه آکورد Dim7 رو به عنوان آکورد درجه 7 یک گام هارمونیک مینور در نظر بگیریم میتونیم با همون حرکت نیم پرده به سمت بالا به یک آکورد minor حل داشته باشیم که تونیک هارمونیک مینور جدید ما خواهد بود.
طبیعتا استفاده های دیگه ای هم از آکوردهای Diminished میشه داشت ولی فکر میکنم برای شروع و آشنا شدن با این آکوردها این موارد مناسب باشن. امیدوارم مفید بوده باشه.
تا بعد...