Soheil Zarrinkelk
Soheil Zarrinkelk
خواندن ۴ دقیقه·۵ سال پیش

درباره آکوردهاي افزوده يا Augmented

مطمئنا ميدونيد که آکوردهاي سه صدايي يا Triadها جزو متداولترين آکوردهاي مورد استفاده در موسيقي هستن. اين آکوردها به چهار خانواده اصلي زير تقسيم ميشن:

  1. آکوردهاي Major (ماژور يا بزرگ)
  2. آکوردهاي Minor (مينور يا کوچک)
  3. آکوردهاي Diminished (ديمينيشد يا کاسته)
  4. آکوردهاي Augmented (آگمنت يا افزوده)

اکثر نوازنده ها با سه خانواده اول آشناتر هستن و بيشتر از اونها استفاده ميکنن. مطمئنا اين جملات که آکوردهاي ماژور فضاي صداي روشن و شاد، آکوردهاي مينور تيره و غمگين و آکوردهاي ديمينيشد تشويش آميز و متزلزل رو دارن زياد شنيديد. اما در مورد خانواده آکوردهاي افزوده يا Augmented کمتر صحبت شده و ميشه و چيزي که به تجربه ديدم اينه که اکثر افراد زياد در موردش اطلاعي ندارن و در نتيجه ازشون زياد هم استفاده نميکنن. به همين علت اين پست رو به اين خانواده از آکوردها اختصاص ميدم.

آکوردهاي افزوده از سه نت Tonic، فاصله سوم بزرگ و فاصله پنجم افزوده به دست ميان. ميتونيد اين طور هم بهشون نگاه کنيد که اگر در هر آکورد ماژور نت سوم اين آکورد رو (که فاصله 5 درست گام ماژوره) نيم پرده زيرتر کنيد حاصل يک آکورد افزوده است. براي مثال، ميدونيم که آکورد C Major يا دو ماژور سه نت دو، مي و سل رو داره، در نتيجه يک آکورد C Aug شامل نتهاي دو، مي و سل ديز خواهد بود. به شکل زير نگاه کنيد:

آکورهاي C major و C Aug
آکورهاي C major و C Aug


جور ديگه اي که ميتونيم به آکوردهاي افزوده فکر کنيم اينه که اين آکوردها سه نت دارن که فاصله بين هر دو نت با هم يک فاصله سوم بزرگ (دو پرده) است. در واقع ساختار متقارن - Symmetric - بين سه نت آکورد وجود داره.

يکي از استفاده هاي اصلي اين آکورد ايجاد Tension در موزيک براي شنونده است. ميدونيم که قسمت خيلي زيادي از نوشتن يک چرخه آکوردي به ايجاد Tension و Release وابسته است. آکوردهاي افزوده ميتونن براي ايجاد اين تنش يا tension نقش اساسي براي نوازنده بازي کنن. براي مثال، در گام دو ماژور يک حرکت خيلي متداول ميتونه حرکت از آکورد درجه اول گام يعني C major به C Aug و بعد به درجه چهارم گام آکورد F major يا F major7 باشه. مانند مثال زير:

Chord Progression in Cmajor: I I+ IV
Chord Progression in Cmajor: I I+ IV


مثال ديگه ميتونه ايجاد يک لاين کروماتيک به صورت مثال زير در دو ماژور باشه. دقت کنيد که چطور از دو ماژور به دو افزوده ، سپس به دو ماژور 6 و در نهايت دو نمايان 7 باعث ايجاد حرکت کروماتيک نتهاي سل، سل ديز، لا و در نهايت سي بمل ميشه:

Chord Progression in Cmajor: I I+ I6 I7 IV iv I
Chord Progression in Cmajor: I I+ I6 I7 IV iv I

استفاده ديگه از آکوردهاي افزوده ميتونه روي درجه پنجم باشه. ميدونيم که معمولا از درجه پنجم به صورت يک آکورد نمايان استفاده ميشه که در خودش tension رو داره و تمايل داره در درجه اول حل بشه. ما ميتونيم با استفاده از يک آکورد افزوده روي درجه پنجم مقدار اين تنش رو بيشتر هم بکنيم. مانند مثال زير:

Chord Progression: I V+ I
Chord Progression: I V+ I


براي افزايش ميزان حس تنش در آکوردهاي افزوده راه هاي ديگه اي هم وجود داره. براي مثال ميشه به اين آکوردها يک درجه نهم (درجه دوم گام که يک يا اکتاو زيرتر شده) اضافه کرد. و يا درجه 7 گامهاي مينور يا ماژور رو به آکورد اضافه کرد. اين رابطه رو در گامهاي مينور هم ميتونيم استفاده بکنيم.

موضوع ديگه اي که در مورد اين آکوردها ميتونيم مجدد تاکيد کنيم، تقارن يا Symmetry موجود بين فواصل نتهاي اين آکورده. به علت اينکه آکورد افزوده از دو فاصله سوم بزرگ تشکيل شده و عملا بين نتهاي اين آکورد دو فاصله دو پرده اي وجود داره، عملا ميشه با جا به جا کردن يک شکل ثابت به اندازه دو پرده روي گيتار به voicing ديگه اي از همون آکورد رسيد. براي مثال براي آکورد C Aug شکلهاي زير رو در فينگربرد گيتار خواهيم داشت:


فرمهاي آکوردهاي افزوده با نت تونيک C
فرمهاي آکوردهاي افزوده با نت تونيک C


آکوردهاي Augmented با افزودن درجه 7 کوچک، شامل نتهاي Tonic، Major 3rd, Aug 5, Flat 7 خواهند بود که به صورت آنارمونيک ميتونن به صورت 7b13 هم نوشته بشن. براي مثال نتهاي يک آکورد C7#5 همون نتهايي رو خواهد داشت که آکورد C7b13 داره. در مورد اول شما با نتهاي C E G# Bb رو به رو هستيد و در مورد دوم با C E G Bb A# رو به رو ميشيم و مشخصا لاديز و سي بمل آنارمونيک همديگه هستن و عملا يک نت هستن. به همين علت هست که خيلي وقتها ما ميتونيم اين آکورد Altered Dominant به دست اومده رو (يعني C7b13) جانشين C7#5 بکنيم. اين اتفاق به صورت متداول روي درجات سوم يا ششم گام ماژور زياد ميفته و پيشنهاد ميکنم امتحانش بکنيد. براي مثال چرخه زير رو نگاه کنيد:

Progression I III7 IV V7 v6 I
Progression I III7 IV V7 v6 I


و در نهايت بهتون پيشنهاد ميکنم روي آکورد Maj7+5 هم نگاهي بندازيد. همونطور که بالاتر هم ذکر کردم اين آکورد از اضافه شدن درجه هفتم بزرگ به يک آکورد افزوده ساخته ميشه و صداي پرتنشي داره. معمولا از اين آکورد روي درجه اول استفاده ميشه و بيشتر در موسيقي جز باهاش برخورد ميکنيد. اين آکورد براي متزلزل کردن آکورد تونيک و حرکت به درجه چهارم ميتونه گزينه خوبي باشه.



اميدوارم اين پست براتون مفيد بوده باشه و در صورتي که با آکوردهاي افزوده آشنا نبوديد ديد مختصري از اين آکوردها به شما داده باشه و نقطه شروع خوبي باشه براي کار کردن با اين آکوردها در نوشتن چرخه آکوردي هاي جديد و جذاب شما. تا پست بعدي...










تئوري موسيقيگيتار الکتريکآموزشآکوردهاي افزودهسهيل زرين کلک
نوازنده و مدرس گیتار الکتریک - IT Man - علاقه مند به هنر، علم و تکنولوژی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید