ویرگول
ورودثبت نام
Soheil Zarrinkelk
Soheil Zarrinkelk
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

درباره آکورد Italian Augmented 6th

يکي از مواردي که خيلي از ما نوازنده ها بهش برخورد کرديم تعريف آکوردهاي Augmented 6th در مبحث هارمونيه. توي اين پست در مورد يکي از انواع اين اکوردها، آکورد Italian Aug 6th صحبت ميکنيم. براي شروع فرض کنيد با يک توالي آکوردي کاملا استاندارد I IV V در گام دو ماژور رو به رو هستيم. يعني آکوردهاي C و F و G. توالي کليشه اي و تکراري اي به نظر مياد. ولي در عين حال بسيار پرکاربرد بوده و هست و بسياري از موزيسينهاي دنيا در سبکهاي مختلف از اين توالي استفاده کرده و ميکنن.

ساده ترين توالي ممکن در گام دو ماژور رو انتخاب کرديم. I IV V I
ساده ترين توالي ممکن در گام دو ماژور رو انتخاب کرديم. I IV V I

خب حالا بيايد به اين فکر کنيم که چطوري ميتونيم چرخه بالا رو دستخوش تغييراتي بکنيم که جذابتر و کمتر کليشه اي به گوش برسه. اولين کاري که ميشه انجام داد استفاده از يک معکوس اول فا ماژور به جاي فا در وضعيت پايگي و کار دوم ميتونه تغيير آکورد سل ماژور به يک آکورد سل داميننت 7 باشه. به شرح زير:

استفاده از معکوس اول F و آکورد G7
استفاده از معکوس اول F و آکورد G7


با اين تغييرات، هم چرخه ما بهتر صدا ميده و هم Voice Leading خيلي خوبي از G7 به C خواهيم داشت. دقت کنيم که آکورد G7 شامل نتهاي G B D F ميشه و درجه 7 کوچک اين آکورد نت F به نت E درجه سوم آکورد C يک حرکت نيم پرده اي پايين رونده داره و از طرف ديگه درجه سوم بزرگ آکورد G7 نت B يک حرکت نيم پرده اي بالا رونده به سمت تونيک آکورد C خواهد داشت.

اضافه کردن 4th minor Plagal

در قدم بعدي، ميتونيم آکورد درجه چهارم رو در حالت معکوس اول و به صورت مينور استفاده کنيم. يعني F/Ab که در واقع آکورد درجه چهارم گام موازي ما، Cminor خواهد بود. توي پستهاي قبلي در مورد اين تکنيک آهنگسازي زياد صحبت کردم و ميتونيد با مراجعه به پستهاي قبلي در موردش مطالعه کنيد. از طرف ديگه با اضافه کردن اين آکورد ما يک حرکت کروماتيک از نت G (درجه پنجم آکورد اول يعني دو ماژور) به A (درجه سوم آکورد دوم يعني فا ماژور) به Ab (درجه سوم کوچک آکورد فامينور) و در نهايت حرکت به G تونيک آکورد G7 به شرح زير خواهيم داشت:

استفاده از 4th minor plagal
استفاده از 4th minor plagal


تغيير بعدي که ميتونيم بديم، نيم پرده زير کردن نت F و اجرا کردن همزمان نتهاي F# A C خواهد بود. در نگاه اول اجراي اين سه نت ميتونه شبيه يک F# dim به حساب بياد، و يا با نگاه ديگري ميتونيم اين سه نت رو قسمتي از يک آکورد D7 در نظر بگيريم که نت تونيک D از اين آکورد حذف شده باشه. خواهيم داشت:

استفاده از D7 با حذف نت پايه D و ايجاد Chromatic Variation
استفاده از D7 با حذف نت پايه D و ايجاد Chromatic Variation


مشاهده ميکنيد که در چرخه بالا مجددا حرکت کروماتيک از نتهاي F (تونيک آکورد فا ماژور) به F# (تونيک آکورد فاديز ديمينيشد يا به برداشت ديگه D7 بدون نت تونيک) به G (تونيک آکورد سل داميننت 7 ) اتفاق ميفته.

ترکيب اعمال بالا

حالا بيايم به اين فکر کنيم که دو عمل بالا با هم ترکيب بشن، يعني هم نت F در آکورد درجه چهارم رو نيم پرده زير کنيم و هم A که درجه سوم آکورد فا ماژور بود رو نيم پرده بم. کاري که در دو قسمت بالا انجام داديم ولي اين بار صورت هم زمان. يعني Triadي داشته باشيم که شامل نتهاي F# Ab C بشه. اين همون چيزيه که ما بهش Italian Augmented 6th ميگيم.

خب بيايم بيشتر به اين سه نت نگاه کنيم. نتهاي Ab و C و F# در صورتي که با اضافه کردن يک Eb و نوشتار متفاوت Gb به جاي آنارمونيکش F# همراه بشن به ما يک آکورد Ab7 خواهند داد. در واقع ميتونيم به اين سه نت به ديد يک آکورد Ab7 فکر کنيم که درجه پنجمش نت Eb حذف شده. اما مد نظرمون باشه که فاصله بين Ab تا F# با اينکه از نظر صدايي با فاصله Ab تا Gb يکسانه ولي از نظر نامگذاري کاملا متفاوته. در حالت اول ما با يک ششم افزوده (يا همون Augmented 6th. چون عملا Ab تا F يک ششم بزرگه و Ab تا F# يک ششم افزوده.) رو به رو هستيم.

از طرف ديگه با نگاه به اين نت به صورت نامگذاري F# و حرکت voice leading اين نت به سمت نت G در آکورد بعدي ما G7 و همينطور حرکت نت C در اين آکورد به نيم پرده پايين رونده به سمت B در آکورد G7 بيشتر ما رو از اين نامگذاري مطمئن ميکنه که Augmented 6th chord نامگذاري معتبرتريه. همونطور که بالاتر نوشتم در يک آکورد داميننت درجه هفتم حرکت نيم پرده پايين رونده و درجه سوم حرکت نيم پرده بالا رونده داره. اما در اينجا درجه سوم حرکت پايين رونده و ششم افزوده حرکت نيم پرده بالا رونده خواهد داشت.

فکر ميکنم با توضيح بالا مشخص باشه که چرا با اينکه اين آکورد يک آکورد آنارمونيک با Ab7 خواهد بود ولي نگاه ما به اين آکورد Italian Augmented 6th خواهد بود. در واقع همه چيز به اين Voice leading ختم ميشه. به شرح زير:

به نحوه قرار گيري آکورد Italian Augmented 6th قبل از G7 دقت کنيد.
به نحوه قرار گيري آکورد Italian Augmented 6th قبل از G7 دقت کنيد.


آکوردهاي Augmented 6th فرم هاي ديگه اي هم دارن که به French و German معروف هستن. سعي ميکنم در آينده در مورد اونها هم مطالب آموزشي بنويسم. تا اون موقع سعي کنيد از اين تکنيک براي ساختن چرخه آکوردي هاي جديدي براي خودتون استفاده کنيد.
اميدوارم مفيد بوده باشه. تا بعد...







تئوري موسيقيموسيقيitalian augmented 6thگيتارهارموني
نوازنده و مدرس گیتار الکتریک - IT Man - علاقه مند به هنر، علم و تکنولوژی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید