این مقاله با عنوان برای استفاده از موزیک در پادکست به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ در بلاگ راما استودیو منتشر شده است.
موسیقی، تنظیم کننده لحن پادکست شماست. موسیقی برای پادکست به اندازهای مهم است که کمپانی WNYC، تیمی را استخدام کرد تا برای پادکستهایش به طور مداوم موسیقی تولید کنند. زمانی که یک پادکست حاوی بخش intro، outro و موزیک پس زمینه باشد، همه ما دوست داریم آن را تا آخر گوش دهیم؛ اما زمانی که یک پادکست هیچ کدام از این بخشها را نداشته باشد، یا موسیقی مناسبی برای آن انتخاب نشده باشد، افراد کمتری حاضرند تا به آن گوش . ما در این مقاله سعی داریم نکاتی را به شما بگوییم که هنگام استفاده از موسیقی در پادکست باید رعایت کنید.
به طور معمول، اولین و آخرین بخش پادکست (INTRO/OUTRO)، پس زمینه صحبتها و اگر پادکست شما چند بخشی است، بین هر بخش به موسیقی نیاز است.
مقدمه پادکست، مهمترین بخش پادکست است؛ زیرا اولین چیزی است که کاربران میشنوند. مقدمه (intro) شما باید طوری باشد که در ذهن مخاطب نقش ببندد.
کمپانی فوربس با تاکید برروی این نکته، میگوید: «اینترو، اولین صدایی است که شنونده میشنود. پس باید به نحوی انتخاب شود که کاربران را به گوش دادن ادامه پادکست، ترغیب کند.»
یکی از موفقترین پادکستهای فارسی، چنل بی است که در پادکستهایش، موسیقیهای خوبی را به عنوان موزیک مقدمه به کار برده است.
بخش دیگری که موزیک میتواند آن را جذابتر کند، پایان هر بخش یا بین هر سکانس است. کاری که رادیو FQ به نحو احسن انجام دادهاست.
آنها هر پادکست را در چند بخش تولید میکنند و فایلها را در قالب یک لیست پخش در دسترس کاربران قرار میدهند و هرکدام از آنها با استفاده از موسیقی به هم متصل میشوند و جلوه صوتی زیبایی را تشکیل میدهند.
داشتن صدای گوش نواز، یک قانون غیرقابل انکار برای پادکست است. گاهی اوقات موسیقی پسزمینه است که یک پادکست معمولی را شنیدنی و شنوندگان را محو خود میکند. اگر بخواهیم مثالی بزنیم، قطعا باید پادکستهای bundyville را معرفی کنیم. در این پادکست، وزن صدا و نوع موسیقی با داستان اصلی پادکست همخوانی کامل دارد؛ علاوه بر آن، موسیقی طوری انتخاب شدهاست که کاربران دوست دارند ادامه آن را گوش دهند.
عدهای فکر میکنند تا زمانی که مقدمه یک پادکست، 10 ثانیه یا کمتر باشد، همه چیز عالی پیش میرود. فرقی ندارد که مدت مقدمه شما چقدر است؛ اولین قدم برای استفاده از موسیقی، اجازه صاحب اثر است. شما باید از کسی که مالک آن قطعه موسیقی است، تایید بگیرید که آیا میتوانید از اثر او استفاده کنید یا خیر. طبق قوانین کپی رایت در ایران، اگر از موسیقی بدون اجازه استفاده کنید و صاحب آن این کار شما را گزارش دهد، دفعه اول بین 2 تا 10 میلیون تومان و دفعه دوم بین 10 تا 20 میلیون تومان جریمه خواهید شد.
این هم یک باور غلط است. قوانین کپیرایت نسبت به میزان درآمد و بودجه شما تغییر نخواهد کرد. جدا از آن، ممکن است شما هم اکنون بازدید کننده زیادی نداشته باشید اما در آینده که پادکستهای شما روند صعودی بازدید را در پیش بگیرد، قطعا نخستین فایلهای شما هم به چشم خواهند آمد و برای شما امتیاز منفی خواهد بود.
این سیستم به هنرمندان این قابلیت را میدهد تا کارهای خود را با شرایط خاصی در دسترس کاربران قرار دهند. در CC، هنرمندان انتخاب میکنند که کاربران تحت چه شرایطی میتوانند از کارهایشان استفاده کنند. در اینجا آهنگسازان بعضی از کارهای خود را به اشتراک میگذارند تا کاربران بتوانند در فیلمها یا پادکستهایشان از آثار آنان استفاده کنند و استفادهکنندگان، باید از صاحب اثر در کار خود نام ببرند.
کمپانی CC، موسیقیهای کمی را در دسترس شما قرار میدهد اما خوشبختانه سایتهایی وجود دارند که تعداد بسیار زیادی موسیقی را به شما ارائه میدهند. این سایتها به طور مستقیم با آهنگسازان در ارتباط هستند و دیگر نیاز نیست تا از صاحبان آثار مجوز بگیرید. شما با خرید موسیقی مورد نیاز خود هم قانون کپیرایت را رعایت خواهید کرد و هم موسیقی مورد نیاز خود را پیدا میکنید.
در پایان و به عنوان آخرین نکته باید بگوییم؛ اگر بودجه کافی برای تولید پادکست دارید، حتما موسیقیهای خود را به یک استودیو ساخت موسیقی سفارش دهید تا بتوانید موسیقیهای انحصاری داشته باشید و خیالتان را از بابت قانون کپی رایت، راحت کنید.
برای مطالعه مقالات بیشتر در حوزه بازاریابی ویدئویی به بلاگ راما استودیو مراجعه کنید.