ویرگول
ورودثبت نام
Soheila Hesaraki
Soheila Hesaraki
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

چطور آیلتس را سلف‌استادی بخوانیم و نمره 7 به بالا بگیریم؟

سلام. خب از اون جایی که خودم برای آیلتس سلف استادی کردم و یه مسیر پر از سعی و خطا رو رفتم و کلی اذیت شدم، تصمیم گرفتم تجربه هام رو برا دیگران بنویسم که بتونن تو زمان کمتری نتیجه ی بهتری بگیرن و اشتباهات من رو تکرار نکنن.

اگر سطحتون کمتر از intermediate هست ...
وقتتون رو با سلف استادی حروم نکنین، برین تو کلاس زبان عمومی شرکت کنین (نه کلاس آیلتس) تا سطحتون به این میزان برسه، بعد از اون میتونین به صورت خودخوان (سلف استادی) و بدون نیاز به کلاس برای آیلتس بخونین.

اگر سطحتون intermediate یا بالاتر هست ...

شما میتونین سلف استادی کنین :-) برای شروع باید بگم بهتون که خواهش میکنم خواهش میکنم و باز هم خواهش میکنم هر کتابی که در مورد آیلتس هست رو بندازین دووووووور! جون عزیزتون بندازین دور و فقط کتاب های خود کمبریج رو که نوشته Pauline Cullen هست رو بخونین! در غیر این صورت به احتمال زیاد مثل من کلی چیزای غلط غولوط یاد میگیرن خصوصا تو رایتینگ! و باید با یه انرژی مضاعف چیزهای غلطی که یاد گرفتین رو درست کنین! تازه اگه خوش شانس باشین و متوجه بشین که اشتباه یاد گرفتین! در ادامه این کتاب ها رو بهتون معرفی میکنم و میگم که چه زمانی باید بخونینشون.

منابع آیلتس سلف استادی
منابع آیلتس سلف استادی

خوندن آیلتس رو با کتاب های Vocabulary for IELTS و Grammar for IELTS شروع کنین. این کتاب ها هم سطح لغتتون و گرامرتون رو میبره بالا، هم شما رو با انواع سوال های آیلتس آشنا میکنه، چون یه عالمه تمرین های خوب داره. راستی این کتاب ها فایل صوتی هم داره و تمرین هاش طوری هست که هم زمان ریدینگ، رایتینگ، لیسنینگ و اسپیکینگتون بهتر میشه. چی بهتر از این؟

اشتباه شماره یک: یه کتاب لغت بردارین مثل 504 و تمام کلماتش رو حفظ کنین!

این کاری بود که من انجام دادم و نمیدونین این روش چقدررررررر به من ضرر زد! نه تنها فایده ای نداشت، بلکه باعث کلی اشتباه های collocation ای شد برای من! جان عزیزتون، لغت رو فقط و فقط داخل متن یاد بگیرین!
وقتی شما لغت ها رو از روی یه لیست با معنیش یاد میگیرین، یه یادگیری ناقص دارین! یعنی متوجه نمیشین، این لغت همراه با چه صفتی میاد، با چه فعلی میاد، با چه اسمی میاد. به همین خاطر زمانی که میخواین از این لغت تو رایتینگ و اسپیکینگتون استفاده کنین اشتباه استفاده میکنین و نمرتون کم میشه.

برای سطح لغت همین دو تا کتاب واقعا کافیه، بقیه لغت های مورد نیازتونم به مرور از کتاب های دیگه که معرفی میکنم میتونن یاد بگیرین.

خب حالا که سطح گرامر و لغت خوبی پیدا کردین و با سوالای آیلتس هم تا حدی آشنا شدین وقتشه که تکنیک یاد بگیرین ...

اشتباه شماره دو: به جای اینکه از خود کمبریج یاد بگیرین چجوری آیلتس بدین، برین به حرف اره و اوره و شمسی کوره گوش بدین!

نمیخوام تعمیم بدم ولی عموما ما ایرانی ها، از جمله خودم، از مسیر های سر راست و آسون و راحت خوشمون نمیاد! دوست داریم پیچیده ترین راه ها رو انتخاب کنیم تا به دلمون بچسبه! کلی کلاس های مختلف بریم و کتاب های نویسنده های تازه کار بخونیم و کارای عجیب غریب کنیم مثلا بریم یه کشور دیگه آیلتس بدیم بگیم اگزیمنر آسون تر میگیره !!! قسمت جالبش اینجاست که خود کمبریج رو ول میکنیم و میخوایم بریم از شمسی کوره یاد بگیریم چطوری آیلتس بدیم! آخرشم شاکی میشیم چرا نمرمون کم شد! و میگیم به ایرانی ها نمره کم میدن :)))) !!

خیلی خوب گوش کنین، خیلی خیلی خیلی خوب!
خود کمبریج یه کتاب نوشته به اسم "The official cambridge guide to ielts" و خیلی کامل توضیح داده هر مدل تست آیلتس رو چطور بزنیم! این کتاب برای ریدینگ و لیسنینگ عالیه! خیلی عالیه! این همون کلید گم شده شماست! نمیدونم چه کلمه ای استفاده کنم که شما رو مجاب کنم برین کتاب رو بخونین! خواهشا برین این کتاب رو بخونین و هرچی زودتر این کتاب رو بخونین بهتره! بیشتر کمکتون میکنه!

منابع آیلتس سلف استادی
منابع آیلتس سلف استادی

یه نکته ای به ذهنم رسید، اگه میخواین آزمون کامپیوتری آیلتس بدین، سعی کنین بیشتر E-book بخونین و نت برداریتون تایپی باشه (چون اینجوری غلط های تایپیتون کمتر میشه)، اگه میخواین آزمون کاغذی آیلتس بدین، بهتره کتاب های چاپی تهیه کنین یا اگر هزینش زیاد میشه، حداقل صفحاتی که تمرین داره رو پرینت بگیرین. این نوشته هم بهتون کمک میکنه بهتر تصمیم بگیرین آزمون آیلتس کامپیوتری بدین یا کاغذی.

اگر متوجه بشم که صحبت هام برای کسی مفید بوده، حتما این متن رو آپدیت میکنم و ادامه صحبت هام رو میگم بهتون. خوشحال میشم نظراتتون رو باهام در میون بگذارین و اگر صحبت هام به دردتون خورد لایک کنین. هر سوالی داشتین کامنت کنین حتما جواب میدم.


آیلتسنمره ۷ آیلتسمنابع آیلتسieltsielts self study
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید