ویرگول
ورودثبت نام
Soheil Amani
Soheil Amani
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

چگونه درس بخوانیم

اولین بار که این سوال اومد تو ذهنم 20 سال داشتم و دانشجوی ترم 3 ادبیات انگلیسی بودم. یادم میاد اون روزا خیلی درس میخوندم ولی نتیجه مطلوبی نمیگرفتم. این موضوع خیلی رو مخم بود تا اینکه فهمیدم درس خوندن هم استراتژی میخواد، تکنیک میخواد. همینجوری که نمیشه درس خوند. افتادم دنبال یادگیری مهارت های مطالعه کردن. اوایل با کتاب های آقای تونی بوزان شروع کردم. فهمیدم سرعت مطالعه ی چیزی فراتر از داغونه. اصلا بلد نبودم تمرکز کنم. تا میومدم درس بخونم حواسم هزارجا میرفت و بعد از خوندن چند تا کتاب فهمیدم که میشه به صورت ارادی تمرکز کرد.

کلی مطلب در مورد مطالعه کردن یاد گرفته بودم که یهو ی اتفاق خیلی خفن برام افتاد. استاد بوزان (خدابیامرز) که اون روزا بد درگیر کتاباش بودم قرار بود بیاد ایران. سر از پا نمیشناختم. چون قرار بود کسی رو ملاقات کنم که کتاباش منو نجات داده بود. سریع رفتم تو سایت همایشفرازان (که دمش گرم!!!) برای سمینار استاد بوزان جا رزرو کنم. خیلیییی گرون بود برای ی دانشجو(فکر کنم بالای 2 تومن بود بلیطش) هر جور شده پولشو جور کردم و تو سمینار شرکت کردم. شرکت تو سمینار همانا و استاد سهیل امانی همانا. بعد اون سمینار تصمیم گرفتم مهارت های مطالعه رو به همه یاد بدم. از اون اتفاق 5 سال میگذره و من الان صاحب یکی از پربازدید ترین وبسایت های مطالعه در ایران هستم. اسم وبسایتم هست هوش برتر ایرانیان.

تو این چندین سال فعالیت تونستم خیلی چیزا در مورد چگونه مفهومی درس بخوانیم یاد بگیرم که اینجا میخوام براتون بازگو کنم. پس با من همراه باشید

تندخوانی را جدی بگیرید

تندخوانی اسم یک مهارته که از سال 1959 در بزرگترین دانشگاه های دنیا در حال تدریسه. همین باعث شده دانشجویان آمریکایی سرعت مطالعه شون به 600 کلمه در دقیقه برسه و دانشجویان ژاپنی بتونن با ثبت رکورد با سرعت 1000 کلمه در دقیقه مطالعه کنن. اما متاسفانه طبق تحقیقی که در دانشگاه شریف انجام شده، دانشجویان ایرانی می توانستند حداکثر با سرعت 150 کلمه در دقیقه مطالعه کنند. البته این را هم بگم که اگر در آمریکا هم باشی ولی آموزش تندخوانی نبینی سرعتت همون 150 کلمه در دقیقه میمونه. دوستان من البته تندخوانی یک نام تجاری برای آموزشیه که تمام مهارت های مطالعه را به شما آموزش میده. ازتون خواهش میکنم مهارت آموزش تندخوانی را جدی بگیرید و تا دیر نشده یادگیریش رو شروع کنید. اگر من تو دوران دبیرستان با این دانش آشنا میشدم قطعا رتبه کنکورم به جای 800 زیر 5 میشد. تندخوانی به شما یادمیده ی کتار را چطور سریع مطالعه کنید و مطالبش را به خاطر بسپارید. شما حتی میتونید از آموزش تندخوانی سایت هوش برتر ایرانیان هم استفاده کنید.

تمرکز ارادی را یادبگیرید

تا الان بیش از 10000 تا مهارت آموز داشتم. تمام این مهارت آموزا تو ی چیز با هم مشترک بودن، اون هم مشکل عدم تمرکز. تو دنیایی زندگی می کنیم که تمرکز توش بسیار سخته. صاحب ده ها ابزار دیجیتال هستیم و در فضای مجازی غرق شدیم. همه این ها قاتل تمرکز ما هستند. ولی اصلا جای نگرانی نیست. به راحتی می شود به صورت ارادی در اوج خستگی و کلافگی تمرکز کرد. فقط کافیه شما مدیتیشن (مراقبه) را یاد بگیرید. من خودم وقتی از خواب بیدار میشم به مدت 25 دقیقه مراقبه انجام میدم. این باعث میشه تو طول روز تمرکز زیادی داشته باشم. یادگیری روش های صحیح برنامه ریزی هم به تمرکز شما خیلی کمک میکنه. معمولا کسانی که تمرکز ندارند یا برنامه ریزی نمیکنند و یا اگر می کنند، برنامه ریزی صحیحی انجام نمی دهند. پس برای افزایش تمرکز 2 تا چیزو یاد بگیر :1.مدیتیشن 2. برنامه ریزی
یادت باشه اصلا سمت قرص افزایش تمرکز نری!!!!

علم حافظه را بیاموزید

جالب است بدانید که شگفت انگیز ترین و پیشرفته ترین کامپیوتری که در جهان هستی وجود دارد مغز ماست. ما انسان ها نمی توانی از نیروی بی کران حافظه خود استفاده کنیم. کسی که به علم حافظه آگاه است برای او هیچ غیر ممکنی وجود ندارد. کسی که می تواند از حافظه خود به خوبی استفاده کند هیچگاه شکست نخواهد خود. حافظه ما بر اساس دو رکن اصلی کار میکنه:
1.تصویرسازی
2.ارتباط
برای اینکه بتونید مطالب رو حفظ کنید باید اون هارو به صورت تصاویر در بیارید و به هم ربطشون بدید. البته چیزی که من گفتم خیلی کوتاهه. بهتره کتاب قدم زدن روی ماه با انیشتن رو بخونید تا به طور کامل با علم حافظه آشنا بشید.
یادتون باشه داروی تقویت حافظه اصلا راهکار مناسبی نیست!!!


چگونه درس بخوانیممطالعه و یادگیریآموزش تندخوانیداروی تقویت حافظهدرس خواندن
از تجربیاتم میگم، اگر بیکار بودید و حوصله داشتید بخونید.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید