ویرگول
ورودثبت نام
سهراب خان‌بدر | Sohrab Khanbadr
سهراب خان‌بدر | Sohrab Khanbadr
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

عنکبوت ها پرواز میکنند / حقیقت علمی

Image by macrovector_official on Freepik
Image by macrovector_official on Freepik

Image by macrovector_official on Freepik


سلام دوستان عزیزم، امیدوارم حالتان خوب باشد. امروز قصد دارم در رابطه با یک پدیده‌ی جالب که مطمئنم اگر نشنیدید برایتان دلچسب هست صحبت کنم. ما پرنده‌های زیادی را میشناسیم که با کمک بالهایی که دارند میتوانند کیلومترها پرواز کنند. عقاب‌ها، شاهین‌ها، کبوتر، کلاغ و غیره. تمام این پرندگان با کمک بالهایشان از سطح زمین فاصله میگیرند و فواصل طولانی و یا کوتاه را بر فراز جنگل و شهر و دریا و کویر پرواز میکنند. حتی در حشرات هم پرواز امری متداول است از پروانه تا سنجاقک، از پشه و مگس تا مورچه بالداره همه به کمک بالک های شفاف و یا مخملی خود پرواز میکنند و از گلی به گل دیگر از درختی به درخت دیگر به پرواز در می‌آیند. همه‌ی این حشرات و پرندگان میتوانند با کمک بال های خود در هوا به حالت تعلیق در بیایند. این موضوع بسیار جالب و شگفت انگیز است اما چیزی نیست که چشمانمان به آن عادت نداشته باشد. در خیابان های شهر در کنار نانوایی ها در پارک و بر روی درختان بلوارها و کنار خیابان کلاغ ها و کبک های پرنده را میبینیم.


امروز قصد دارم در رابطه با موجودی صحبت کنم که بدون بال پرواز میکند. گونه‌ی باهوشی از زعنکبوت ها هستند که بدون بال به پرواز در می‌آیند. آناتومی این موجودات درست شبیه به دیگر عنکبوت های است که ما میشناسیم. مکانیزم پرواز در این موجود بسیار مهندسی شده است. این مکانیزم به نام balloning شناخته میشود. گویا عنکبوت با تارهای خود در هوا و بر خلاف جهت باد بالون درست میکند و (هوا را در آن پر میکند) و با کمک آن در هوا معلق میشود. حائز اهمیت آن است که عنکبوت با کمک این مکانیزم میتواند تا چند صد کیلومتر در هوا معلق بماند. به طور دقیق‌تر در این مکانیزم عنکبوت ها با کمک میدان الکتریکی مابین هوا و زمین، با کمک وزش باد و تارهای خود میتواند بر جاذبه غلبه کرده و در آسمان معلق شود. سپس باقی کار با کمک وزش باد صورت می‌گیرد و عنکبوت تنها کافیست تعادل خود را در هوا حفظ کرده تا در هوا غوطه نخورد.


نکته‌ی جالب دیگر آن است که این یک پدیده‌ی جدید نیست. گویی داروین هم در سفرهای دریایی خود نیز این پدیده را مشاهده و گزارش کرده است. در اینترنت هم یک جستجوی ساده شما را به مجموعه‌ای از ویدیوها در رابطه با این شگفتی می‌رساند. همچنین دو نمونه از آن در انتهای همین پست آمده است.

بعنوان یک دانشجو که شرایط فعلی خود و کشور ایران را نظاره می‌کنم از خود می‌پرسم این مکانیزم شگفت انگیز چه درسی برای من دارد؟ یک موجود میتواند مانند یک پرنده‌ی مهاجر در شرایط خاص بدون بال معلق مابین شهر ها کیلومترها سفر کند. اگر در این پدیده درس نیست پس در چه پدیده‌ای درس است؟ قبل از رویت این پدیده از من میپرسیدید بدون بال میتوان بین دو شهر پرواز کرد و بدتر از آن بال نداشت و همینطور عنکبوت بود، من میگفتم غیر ممکن است. اما گوی طبیعت پاسخ بهتری دارد.


منابع

چت بات gpt

Flying Spiders! | Animal Einsteins | BBC Earth - YouTube

How Spiders Use Electricity to Fly | Decoder - YouTube


عنکبوت پرندهحقیقت علمیتحقیقات علمی
چیزی مثبت بگو، و چیز مثبت خواهی دید." — جیم تامپسون من کیستم ؟ من کجا هستم ؟ من چه میخواهم ؟
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید