ویرگول
ورودثبت نام
ghahremani.farzaneh
ghahremani.farzaneh
خواندن ۶ دقیقه·۶ سال پیش

آموزش فن بیان وسخنوری

در زندگی امروز که سطح قابل توجهی از رقابت بین افراد و مجموعه ها وجود دارد و برقراری ارتباط با دیگران امری ضروری است ، لازم است که با اصول ارتباطی و فن بیان آش. برای دستیابی به موفقیت در برقراری ارتباط، مخصوصا در روابط کاری، عوامل زیادی از جمله فن‌ بیان، هوش‌ هیجانی، ظاهر آراسته و موارد دیگر دخیل هستند. در این مقاله قصد دارم درباره فن بیان و ضرورت یادگیری آن با شما صحبت کنم. چند سال پیش در مجموعه ای مشغول به کار بودم که مدیر آنجا یک شرط برای استخدام پرسنل خود داشت . شرطش این بود که فردی باید وارد کار شود که خوش سرو زبان باشد . خب یک کارمندی به مجموعه اضافه شد که بسیار درکارش استاد بود و کاربلد بود اما متاسفانه نمی توانست نظر مدیریت را به خود جلب کند چون مهارتهای ارتباطی نداشت و نمی توانست انطور که باید کار خودش را پرزنت کند و نظر مدیریت را به خود جلب کند . خب به نظر شما چه بر سر این کارمند آمد ؟؟! هیچ گاه آن روز را فراموش نمی کنم که مدیریت در اتاقی که من هم حضور داشتم داشت پشت تلفن راجع به همان کارمند صحبت می کرد و گفت : این کارمند نمی خواهم لطفا دنبال فرد دیگری باشید این اصلاً آن چیزی نیست که من می خواستم ! آن موقع این تلنگر به من خورد که چه جالب این حرف زدن چقدر می تواند نقطه قوت باشد ، چنانچه فردی که در همان مجموعه مشغول به کار بود و خوش سر و زبان بود در ان زمان بیشترین درامد را داشت . 

خب عزیزان این مقدمه را گفتم تا بریم سر مبحث امروز آموزش فن بیان ، یکی از مهمترین آموزشهایی که خودم در ابتدای مسیر کسب کردم و بعد هم تمام تلاشم را کردم که  به آموزش فن بیان و انتقال دانش در حوزه فن بیان و سخنوری بپردازم .


تعریف فن بیان

فن بیان یعنی توانایی صحبت کردن و این صحبت کردن باید با توجه به موقعیت ها و مخاطبینی که با آنها روبرو می شویم متناسب باشد . یعنی اگر من با یک نوجوان صحبت می کنم نحوه صحبت کردن من متفاوت است با زمانی که من در حال صحبت کردن با یک فردی با جایگاه اجتماعی بالا ،هستم. پس من زمانی که با افراد صحبت می کنم کلامم  را متناسب می کنم با سنش ، تحصیلاتش و نوع ارتباطم با شخص ..این یعنی فن بیان .مقاله زیر را حتما بخوانید .

این مقاله را بخوانید: فن بیان چیست؟

اهمیت تقویت فن بیان در زندگی

همه ی ما تا به‌حال با افرادی سر و کار داشته ایم که صدای شان خیلی گوش خراش یا نامناسب بوده است.  شما با انجام تمرینات فن بیان می توانید کیفیت، لحن، حالت بیان و صدای تان را بهتر کنید. فقط به دانستن چند فوت‌و‌فن ساده و تمرین آنها نیاز دارید. . وقتی روی مهارت فن بیان خودتان کار می کنید در حقیقت دارید یک مهارت مهم را می اموزید و با این کار کسب‌وکار و میزان رضایت مشتری های‌تان ارتقا می یابد و خدمات شما را بیشتر به دیگران توصیه می کنند. حتی با اینکار می‌توانید سخنرانی حیرت‌انگیزی داشته باشید. تقریبا هر کسی در زندگی‌اش در شرایطی قرار می‌گیرد که باید برای جمعی صحبت کند، بخواهد از عقایدش دفاع کند یا لازم باشد کسی را متقاعد کند. پس بهتر است خودمان را برای آن روز با تمرین آماده کنیم.

کارمندان با هر سمتی که داشته باشند، بر اساس فن بیان خوب و مهارت‌های ارتباطی به عنوان یکی از مهمترین مهارت‌هایی که باید کسب کنند رتبه بندی می‌شوند و پیشرفت می‌کنند. فن بیان خوب و توانایی متقاعد کردن دیگران با هر موقعیت اجتماعی که داشته باشید می‌تواند در کار شما، در زندگی‌تان و روابطتتان تاثیر عالی بگذارد.

آموزش فن بیان و سخنوری 


۱. شمرده شمرده صحبت کنید

 شمرده شمرده صحبت کردن ، یکی از رموز ارتباط عالی با مخاطب است . کِیتی شوارتز، مدیر شرکت دورام، در کارگاهی که با موضوع بهبود مهارت سخنرانی و تقویت فن بیان برای کسب‌وکار در کالیفرنیای شمالی برگزار شد، به مورد مهمی اشاره کرده است: «یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا وضوح کلام تان را بیشتر کنید، کم کردن سرعت است.» افراد وقتی نگران هستند یا درباره ی آنچه می‌گویند تردید دارند، تمایل دارند سریع صحبت کنند. همچنین او می گوید: «شمرده صحبت کردن نه‌تنها فهم شنونده را از صحبت‌های شما تقویت می‌کند، بلکه باعث می شود مطمئن و آرام به نظر برسید.»

معیاری خوب وجود دارد تا کیفیتِ سرعت صحبت‌تان را بسنجید ، فرض کنید شماره  تلفنی را می‌خوانید، مخاطب شما ، باید بتواند آن را یادداشت کند. برای تمرین سرعتِ گفتار، رشته ی بلندی از اعداد را بخوانید و حین انجام این کار آنها را در هوا یادداشت کنید. این تکنیک برای رسیدن به سرعت مناسب عالی است و اینگونه می‌توانید نفوذ کلام داشته باشید.

آموزش فن بیان یکی از آموزشهایی است که به صورت کارگاهی انجام می شود. از همین رو این تمرینات کاملا عملی در کلاس فن بیان انجام می شود .

۲٫تمرین مهم فن بیان

تندگویی است این تمرین برای کسانی مناسب است که ریتم صحبت کردن کند دارند و حرف کم میاورند . این تمرین به این صورت است که یک موضوع انتخاب می کنیم و به مدت سه دقیقه شروع به صحبت درباره آن موضوع می کنیم . در ابتدا مطالب زیادی به ذهن شرکت کننده ها نمی رسد و ممکن است در یک دقیقه

اول صحبت را تمام کنند ولی نکته مهم این است که ما باید در این تمرین تا انتهای سه دقیقه دست از صحبت کردن برنداریم و با تمرکز سعی کنیم راجع به آن موضوع هر نکته ای که به ذهنمان می رسد را بگوئیم. این تمرین باعث می شود که واژه هایی که در حافظه بلند مدت ما وجود دارد ولی هیچ وقت استفاده نمی شود را استفاده کنیم و این واژگان وارد صحبت های روزمره مان شود.

۳٫ تمرین کنید

برای تقویت قدرت بیان باید تمرین کنید. برای کسب هر مهارتی تمرین لازم و ضروری است . تمرین باعث از بین بردن نواقص می شود و سخنورها و افرادی که فن بیان خوبی دارند از این راه به موفقیت می‌رسند.  تمرین را از ارتباطات روزانه شروع کنید مثلا در احوالپرسی . سعی کنید برای بهبود فن بیان تان در احوالپرسی از کلمات مثبت تری استفاده کنید، پرانرژی تر صحبت کنید و متناسب با مخاطب از کلمات و جملات استفاده کنید.

داشتن آمادگی صدا برای صحبت کردن مهم است . برای تقویت فن بیان تان صبح را با گرم کردن صدای تان شروع کنید. عضلات صورت تان را بکشید. یکی از تمرین‌هایی که برای گرم کردن تارهای صوتی می توانید انجام دهید ارتعاش لب‌ها با عبور هوا از بین آنهاست ( ویدئو  آن را قرار دادم )  . ماهیچه‌های گردن تان را شُل کنید. تمرین های تنفسی تان را انجام دهید. حتی اگر زمانی برای گرم کردن صدای تان صرف نمی کنید، هر روز صبح ۵ دقیقه را به آماده کردن صدای‌تان اختصاص دهید. اگر هنوز فکر می کنید این ترفند احمقانه است، «سلین دیون» که در زمینه ی خوانندگی تجربه دارد و در کارش بسیار موفق است هنوز هم، هر روز صبح را با این تمرین های پایه‌ای آغاز می کند.


لفظ قلم حرف زدن

آیا می دانید تک تک کلمات و جملاتی که در زندگی روزانه خود استفاده می کنید تا چه اندازه روی روحیه و رفتار و ارتباطات شما تاثیر دارد؟ آیا تاحالا به کلماتی که به کار می برید توجه کرده اید؟ نه فقط زبان گفتاری که بلکه تفکرات درونی و مکالماتی که با خودتان دارید (واگویه ها )، توجه کرده اید؟ اگر لفظ قلم صحبت کردن در شرایط و زمان مناسب به کار رود در حقیقت رسمی بودن شما را نشان می دهد اما جز شرایط خاص تلاش کنید که ساده و روان صحبت کنید ( فن بیان یعنی با توجه به مخاطب و با توجه به موقعیت، موثر صحبت کردن) . اصلاً توصیه نمی‌ کنیم که در ارتباطاتمان  و هنگام صحبت کردن نقش بازی کنیم چون کاملاً مشخص می شود و حس خوبی به مخاطب انتقال پیدا نمی


دوره رایگان فن بیان و سخنرانی

مسابقه و جایزه

آموزش فن بیانآموزش سخنرانیآموزش سخنوریفن بیان و سخنرانیسخنوری
فرزانه قهرمانی هستم مدرس فن بیان و سخنرانی و مهارت های زندگی www.sokhanesabz.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید