ویرگول
ورودثبت نام
ghahremani.farzaneh
ghahremani.farzaneh
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

چطور احوالپرسی کنیم ؟

چطور در جلسات رسمی، در سخنرانی ، در جمع های فامیلی و دوستانه، در ارتباطات رسمی و... احوالپرسی کنیم ؟ در این راستا تحقیقات متعددی اهمیت چند ثانیه اول را در تاثیرگذاری نشان داده است . وقتی که به احوالپرسی افراد مختلف دقت می کنیم، متوجه می شویم که سبک احوالپرسی افراد بسیار متفاوت است. به عنوان مثال برخی از افراد بسیار رسمی و لفظ قلم حرف زدن را ترجیح می دهند، برخی بسیار راحت و بدون اداب خاصی ارتباط کلامی برقرار می کنند، برخی کاملاً با توجه به مخاطب و فضای ارتباطی بین شان صحبت می کنند. اینکه کدامیک از این سبک ها بهتر است ، دقیقا بستگی به مخاطب و ارتباط ما با آنها دارد. به عنوان مثال زمانی که من با دختر عموی صمیمی خودم احوالپرسی می کنم، در مقابل با احوالپرسی با مدیر یک مجموعه می تواند کاملا متفاوت باشد.

نباید ها در احوالپرسی

گاهی وقتی مثلا فردی با من تماس می گیرد، یا در کلاس فن بیان و سخنرانی با شرکت کننده های محترم برخورد می کنم، ناخوداگاه به فن بیان و نحوه احولپرسی آنها توجه می کنم .

** برخی از افراد پشت سر هم کلمات و عباراتی را می گویند و اصلاً برایشان مهم نیست شخص مقابل متوجه شد، جواب داد یا نه فقط می گویند و می گذرند . مثلا چند وقت پیش با دوستی احوالپرسی می کردم گفت مامان خوبه بابا خوبه ..خودت خوبی ..بعد بدون انکه من جوا بدهم ، صحبت خود را ادامه داد

** نباید بعدی در احوالپرسی این است که در ابتدای ملاقات شروع به گله گزاری و شکایت کردن کنیم . به عنوان مثال : این هم مثلاً شد زندگی، هرچی درمیاریم باید خرج هزینه ها کنیم، از زندگی خسته شدم همش کار ، کار و کار  و…شما هم اینطوری هستید ؟ یا مثال دیگر: بابا مهندس ، دکتر، ما رو هم تحویل بگیر . چی میشه گوشه چشمی به ما هم داشته باشی . نه تماسی نه پیامکی و…واقعیت این است که یا شخص به یاد شما بوده یا نه ، به زور که نمی شود افراد را در پی خود کنیم .

** نباید بعدی این است که زمانیکه حال ما را می‌پرسند، عباراتی  مانند: هی بدک نیستم، می‌گذره، قسمت نبوده و یکسری عبارات منفی دیگر را به کار ببریم .

** نیاید بعدی در احوالپرسی های رسمی و مهمتر این است که بدون آمادگی لازم برویم . در اینجا تمرین آینه به شما کمک می کند . فرض کنید مکالمه مهمی در جریان است من بدون آمادگی لازم اگر در جلسه حاضر شوم خب مسلما نمی توانم گفتگو را خوب جلو ببرم. بنابراین قبل از قرار گرفتن در این موقعیت ها حتما یک مکالمه خیالی یا واقعی با یک شخص دیگر امتخان کنید.

پس از قبل به نحوه احوالپرسی خود فکر بکنید، ایده‌ها، جملات، کلمات خوبی که به ذهنتان می‌رسد، یا از افراد دیگر می‌شنوید و به نظرتان جالب هست را یاداشت کنید و در گفتگوها از آن استفاده بکنید.


ادامه مقاله نحوه احوالپرسی را در لینک زیر مطالعه کنید.

https://sokhanesabz.com/greeting/




احوالپرسینحوه احوالپرسیمتن احوالپرسیآداب احوالپرسی
فرزانه قهرمانی هستم مدرس فن بیان و سخنرانی و مهارت های زندگی www.sokhanesabz.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید