Ahmad Reza Soleymani
Ahmad Reza Soleymani
خواندن ۱ دقیقه·۵ سال پیش

پیشنهاد ۹گانه- بخش چهارم

۴- به سخنرانی یا گفت‌وگوی نمایشنامه‌نویسان گوش کنید.

این که گه‌گاهی در گفت‌وشنودهای روزمره‌مان، می‌شنویم که برای رسیدن به هدف و موفقیت، هزاران راه و بی‌راه وجود دارد، شاید درست باشد؛ اما در این زمانه‌ی گسترش دیجیتال اطلاعات و روش‌های تسهیل شده‌ی دسترسی به علوم مختلف که امکان استفاده از آموزش را در چند کلیک مختصر، فراهم آورده است، نشستن و کاری نکردن، بهانه‌آوری و از تنبلی منتج می‌شود. بی‌شمار صفحات مجازی در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های گوناگون وجود دارد که محتوای آموزشی آن‌ها می‌تواند به نمایش‌نامه‌نویس یاری رساند.


اما چرا سخنرانی و گفت‌وگوی نمایشنامه‌نویسان مهم است؟


وضوح دلایل این کار از آن‌جایی به چشم می‌آید که بدانیم آن‌هایی که در این رشته پیش رفته‌اند، صاحبان تجربیات گران‌بهایی هستند که نویسنده‌ی نوپا می‌تواند از آن‌ها برای کوتاه کردن مسیر و هم‌چنین عدم تکرار آزموده‌های گذشتگان استفاده کند. نمایشنامه‌نویسی ترکیبی از ایده‌یابی، شخصیت‌پردازی، روایت و پویایی است که این‌ها هرکدام دارای اصول و قواعدی هستند و جدای از نوع نگرش نویسنده- که منتهی به نظرگاه خاص او می‌شود- فصول مشترک تکنیکی دارد که آموختن این تکنیک‌ها، در هیچ منبع آموزشی جز گود تجربه، دست‌یافتنی نیست. اساتید این حوزه بی چون و چشم‌داشت، این تجربیات را در میانه‌ی جملاتشان جای می‌دهند و در قالب مصاحبه‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی یا سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های دوره‌ای، بیان می‌کنند. بایسته است، نویسنده‌ی نوپا این فرصت را مغتنم بداند و از لابلای آن‌چه پیر در خشت خام می‌بیند، آیینه‌ی خود را صیقل دهد.
فرصت دنیای امروز، سریع و کوتاه است و نویسنده- در این‌جا، بخصوص نمایشنامه‌نویس- که قرار است بازتاب اطرافش باشد، باید خود را با این شتاب هماهنگ کند. پس راه‌های رفته را دوباره طی نکنید، بلکه آن‌ها را بشناسید و بکار ببندید.

نمایشنامهنمایشنامه‌نویسیپیشنهاد ۹ گانهتئاترآموزش نمایشنامه‌نویسی
من به سیب عاشقم... که می‌شود خواندش و نوشتش. که می‌شود برایش آه کشید.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید