سیدسامان فاطمی
سیدسامان فاطمی
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

یک نکته از این معنی-قسمت چهارم

بسم الله الرحمن الرحیم

#یک‌نکته‌ازاین‌معنی

قسمت چهارم ، چهارم محرم الحرام

«... اَللهُمَّ اجعَلنِی عِندَکَ وَجیهاً بِالحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی الدُّنیا وَ الاخِرَه ... ، پروردگارا مرا به واسطه امام حسین (ع) نزد خود در دنیا و آخرت وجیه و آبرومند گردان . »

مقام عِندُالهی

مقام «عندالهی» مقامی است از مقام عباد قریب نزد خداوندگار عالم که ویژگی های خاصی دارد و مواهبی مختص این مرتبه نیز وجود دارد . از مواهب آن به مورد زیر می توان اشاره نمود :

ما رحمت خداوند را معمولا بر دو قسم می‌شناسیم که از تفسیر آیه «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ»[1] برگرفته شده است . رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه . رحمت رحمانیه را رحمتی می‌خوانند که عالم هستی و تمام موجودات را در برگرفته:« ... رَبَّنا وَسِعتَ کُلَّ شَیءٍ رَحمَهَ وَ عِلما ... ، پروردگارا از روی رحمت و دانش همه چیز را فرا گرفته ای »[2] و رحمت رحیمیه را رحمتی که خاصه مؤمنان است بیان می‌شود . در این میان دو نوع رحمتی نیز وجود دارد که عامه ی مردم آشنایی کمتری با آن دارند که در این جا تنها به یک نوع آن اشاره می‌کنم . در زمانی که عذاب الهی بر قوم لوط نازل شد همه هلاک شدند مگر خاندان حضرت لوط که قرآن در این باره این چنین بیان می‌کند :« نِعمَهً مِن عِندِنا کَذلِکَ نَجزِی مَن شَکَرَ ، این نعمه و رحمتی از سوی ما بود ، این گونه کسی را که سپاس گذار است پاداش می‌دهیم .»[3] عاملی که باعث شد اینان از عذاب سخت الهی که جان همه ی قوم لوط را گرفته بود رهایی پیدا کنند ، نعمت و رحمتی از جانب خداوند بود که به عنوان رحمت عندالهی شناخت می‌شود. رحمتی که فراتر از رحمت رحیمیه ی خداوند که مخصوص مومنان است می‌باشد ، چراکه مثلا در ماجرای حضرت لوط این رحمت است که خاندان حضرت لوط را از عذابی که به توصیف قرآن - « وَ لَقَد صَبَّحَهُم بُکرَهً عَذابٌ مُّستَقِرٌ، به یقین در سپیده دم عذابی پیگیر و پایدار به آنان رسید .»[4] - پیگیر و پایدار است رهایی بخشید . رحمتی که مرتبه ی بالاتری از رحمت رحمانیه دارد ، رحمت «عندالهی» نام دارد و نکته بسیار بدیهی و البته قابل اهمیت آن است که این رحمت خاص مخصوص کسانی است که در مرتبه ی «عندالهی» قرار داشته باشند .

حال در این فراز از زیارت عاشورا از خداوند متعال خواستاریم که به واسطه حضرت اباعبدالله(ع) مقام آبرومندی نزد خدا و «عندالهی » را به ما عطا کند چه در دنیا و چه در آخرت که مقامی است بس رفیع که إن شاءالله بدان نایل شویم .

پی نوشت ها:

1- سوره حمد آیه 1

2- سوره غافر آیه 25

3- سوره قمر آیه 35

4- سوره القمر آیه 38

یک نکته از این معنیزیارت عاشوراشرح زیارت عاشوراقسمت چهارمسیدسامان فاطمی
اندکی هوای تازه... :)
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید