ایرانی‌های نژادپرست!


چه کسی در ایران می‌تواند بگوید که من مستقیماً از نژاد خالص مثلاً آریایی، سامی، ترک و ... هستم؟

ایران از دیرباز محل التقاط نژادها بوده است تا قبل از سقوط هخامنشیان نژاد آریایی را می‌توان حدوداً خالص دانست و ب حمله اسکندر و جانشینان سلوکی‌اش این خلوص هم شکست و سپس اعراب و جسته‌وگریخته ترکان و سگاها و خزرها به ایران وارد می‌شدند و این فقط بحث تهاجم و ایران گشایی‌ها بود ولی ایران از طرفی گذرگاه تجاری همیشگی تاریخ کهن نیز بوده است و این موارد خلوص نژادی ایرانیان را زیر سؤال می‌برد. (همه کشورهای منطقه ما از این قاعده مستثنا نیستند)

همین عدم خلوص و نژاد و التقاط سبب شده است تا ایرانیان از مرحله دقت و تمرکز در نژاد بالاتر رفته و به مرحله قومیت در اجتماع خود برسند. در یادداشتی پیش‌ازاین به تفاوت نژاد و قومیت پرداخته‌ام که شما را به مطالعه آن نیز توصیه می‌کنم. جغرافیای نژادی ایران نیز بنا به نزدیک بودن به هرکدام از قطب‌های نژادی اطراف متغیر و متراکم شده است. در شمال و شمال شرق و شمال غرب ایران‌، غالباً ترک بوده است. در شرق ایران نیز زردپوستان بوده‌اند. در جنوب غرب نیز هندی آریایی‌ها حضورداشته‌اند و به همین دلایل در جنوب و غرب ایران سامی‌تر، در شمال ترک‌تر، در شرق زردتر و در جنوب شرق آریایی هندی‌تر مشاهده می‌شود.

اما تفاوت نژاد با قومیت از نگاه جامعه‌شناختی این است که نژاد یک مرحله ابتدایی‌تر از قومیت است، مثلاً دو قومیت ترک با نژاد یکسان در دو طرف دریای کاسپین حضور دارند که در گرایش‌های قومی باهم متفاوت‌اند. از طرفی باید دقت کنیم که صرف داشتن زبان مشترک در بحث هم‌نژادی افراد اصلاً منطق و سنجه صحیحی را انتخاب نکرده‌ایم و برای مثال نژاد اصلی اعراب سامی است ولی نمی‌توانیم بگوییم که همه عرب‌زبانان سامی هستند. از طرفی نمی‌توان گفت همه سامی نژادان عرب هستند. اعراب زبان و دین خود را در ایران، در اروپا و در آفریقا برای قرن‌ها و حتی تا امروز پراکنده کرده‌اند، مناطقی که نژادهایی سوای نژاد سامی داشتند.

در کشور ما بحث نژادها به‌صرف شناسه نژادی وجود ندارد چون نژادها در کشور ما (و حتی منطقه ما) طی سالیان ترکیب‌شده، ساکن شده، جامعه یافته و قومیت شکل داده‌اند. پس نمی‌توان مشخصه و شناسنامه‌ای برای یک نژاد در این منطقه به‌راحتی پیدا کرد و برچسب نژاد را به کسی چسباند (حداقل به‌راحتی نمی‌توان چسباند)؛ اما در کشوری مانند آمریکا که دو نژاد فرانک و آنگلوساکسون که خود در اروپا بین فرانسه و بریتانیا ترکیب‌شده بودند، به قدرت رسیدند و برده‌داری را آغاز کردند و آن‌هم به دلیل وجه مشترک نژادی سفید بودن و بور بودن و چشم رنگی بودن (توجه کنیم که شناسه‌های نژادی معمولاً فقط ظاهری هستند) می‌توانستند به‌راحتی برچسب سیاه‌پوست و سرخ‌پوست را به برده‌ها و بومیان الصاق کنند. این تفاوت محرز نژادی در خاک آمریکا و تفاوت محرز نژادی در خاک آفریقای جنوبی که متشکل از حاکمان آنگلوساکسون و ژرمن بود (اروپایی، بور، سفید و چشم رنگی) پدیده‌ای را رقم می‌زد به نام نژادپرستی چون تفاوت نژادی کاملاً بارز و مشخص بود و سازوکارهای این تفکیک هم بسیار راحت بود (تشخیص و تفکیک سفیدپوست از سیاه‌پوست).


پس موضوعی بانام نژادپرستی درجایی عرصه میابد که بتوان در وهله اول تفاوت نژادی را بسیار عیان درک کرد نه به‌صرف حتی زبان و فرهنگ یک فرد (برای مثال فرض کنید کاشفان آمریکا به‌جای بومیان سرخپوست آمریکایی با سفیدپوستانی عرب‌زبان و مسیحی در خاک آمریکا مواجه می‌شدند، آیا نژادپرستی رخ می‌داد؟) پس اول مرحله برای نژادپرستی مشخص شد (قطعاً فاکتورهای استعماری و دینی هم مهم هستند، فکر کنید مردم آفریقای دوره استعمار نه در حد اروپا ولی بدوی هم نبودند).

وقتی بروز آشکار تفاوت نژادی وجود نداشته باشد قطعاً نژادپرستی هم رخ نمی‌دهد، برای مثال در منطقه ما و حتی در کشور ما، چون عرصه تفکیک شاخص و عیانی برای نژادها نمی‌توان داشت پس مرحله اجتماعی نژاد به سمت قومیت می‌رود.

حال به این مسئله می‌پردازیم که امروزه در کشور ما باب شده است که سریعاً برچسب نژادپرستی به بعضی حرف‌ها و بعضی افراد زده می‌شود، مثلاً میگویند فلانی عین سیاه‌پوست‌ها است و مثلاً به افغان‌ها کسی چیزی بگوید و ...

در جواب به این مسائل دو چیز را باید گفت؛

!)شناخت مقوله نژادی است مثلاً افغان نژاد است؟

خیر، قومیت است و حرف علیه این قوم حرفی است فاشیستی

!!)همان مواردی که در قبل توضیح دادم و آن‌هم این‌که آیا بستر نژادپرستی در کشور (منطقه) ما فراهم است؟

خیر، چون برای مثال ایران ذاتاً سیاه‌پوست ندارد یا نژاد آفریقن/ آفریکن ندارد و نمی‌توان مرزی مشخص برای نژادهای این منطقه و ایران را نیز قائل شد پس سالبه به انتفاع موضوع نژادپرستی در ایران منتفی است؛ اما به دلیل همین‌که مرزهای نژادی در ایران کمرنگ است برای هویت جمعی، مرحله ابتدایی تجمیع هویت مدنی به شکل قومیت است که این عامل می‌تواند به حرکات فاشیستی ختم شود و نه نژادپرستانه!



اگه از این متن‌ خوشت اومد میتونی به این شماره حساب کمک کنی: 0830-3808-4610-6393

تولید محتوا هزینه داره توی این یادداشت توضیح دادم.