ویرگول
ورودثبت نام
درس تا موفقیت
درس تا موفقیت
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

شعر ای ایران ای مرز پر گهر

معنی شعر

ای ایران، ای مرز پر گهر *** ای خاکت سرچشمه‌ی هنر

ای ایرن، ای مرز پرارزش، ای کشوری که خاکت سرچشمه‌ و منشا هنر و فضیلت است.

دور از تو اندیشه‌ی بدان *** پاینده مانی تو جاودان

اندیشه و افکار دشمنان از تو دور باد و همیشه پایدار و جاودان بمانی.

ای دشمن، ار تو سنگ خاره‌ای، من آهنم *** جان من فدای خاک پاک میهنم

ای دشمن، اگر تو مانند سنگی سخت هستی، من هم مثل آهن محکم هستم. جان من فدای خاک پاک کشورم باد.

مهر تو چون شد پیشه‌ام *** دور از تو نیست اندیشه‌ام

وقتی که مهر و محبت تو ای کشورم، کار من شد، فکر و اندیشه من از تو دور و جدا نیست.

در راه تو، کی ارزشی دارد این جان ما؟ *** پاینده باد خاک ایران ما

ای ایران، در راه تو جان ما ارزشی ندارد. خاک ایران ما پاینده و استوار باد.

سنگ کوهت درّ و گوهر است *** خاک دشتت بهتر از زر است

سنگ کوه‌هایت مانند مروارید و جواهر است و خاک دشتت از طلا با ارزش‌تر است.

مهرت از دل، کی برون کنم؟ *** برگو، بی مهر تو چون کنم؟

هیچگاه مهرت را از دلم بیرون نمی‌کنم. بگو بدون مهر و محبت تو چه کنم؟

تا گردش و زمین و دور آسمان بپاست *** نور ایزدی همیشه رهنمای ماست

تا زمین به دور خورشید می‌گردد و زمانه پایدار است، نور و لطف خداوند همیشه ما را راهنمایی می‌کند.

مهر تو چون شد پیشه‌ام *** دور از تو نیست اندیشه‌ام

وقتی که مهر و محبت تو ای کشورم، کار من شد، فکر و اندیشه من از تو دور و جدا نیست.

در راه تو، کی ارزشی دارد این جان ما؟ *** پاینده باد خاک ایران ما

ای ایران، در راه تو جان ما ارزشی ندارد. خاک ایران ما پاینده و استوار باد.

ایران، ای خرم بهشت من *** روشن از تو سرنوشت من

ایران، ای بهشت سرسبز من، سرنوشت من بخاطر وجود تو روشن است.

گر آتش بارد به پیکرم *** جز مهرت در دل نپرورم

اگر آتش بر من ببارد هم به جز مهر تو هیچ‌ چیز دیگری در دلم پرورش نمی‌دهم.

از آب و خاک و مهر تو سرشته شد گلم *** مهر اگر برون رود گلی شود دلم

از آب و خاک و مهر تو وجود من پدید آمد و همه وجودم از مهر و محبت تو است. اگر مهر تو از دل من بیرون برود بجز گل چیزی از من باقی نمی‌ماند. ( بدون مهر و محبت تو وجود من ارزشی ندارد و از بین خواهد رفت.)

مهر تو چون، شد پیشه‌ام *** دور از تو نیست اندیشه‌ام

وقتی که مهر و محبت تو ای کشورم، کار من شد، فکر و اندیشه من از تو دور و جدا نیست.

در راه تو، کی ارزشی دارد این جان ما؟ *** پاینده باد خاک ایران ما

ای ایران، در راه تو جان ما ارزشی ندارد. خاک ایران ما پاینده و استوار باد.

معنی لغات ای ایران:

گهر: گوهر - جواهر

سنگ خاره: سنگ سخت

پیشه: کار و شغل

در: مروارید

گوهر: جواهر

زر: طلا

ایزد: پروردگار

پیکر: اندام و بدن

سرشته: آمیخته و عجین‌

معنی شعر
۵ نفر از اولین کسانی که دنبالم کنند را دنبال میکنم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید