بحث رو با این مقدمه شروع میکنیم :
کمیاب ترین منبعی که این روز ها همه دنبالش هستن چیه ! توجه یا attention ! همه محصولات و خدمات ، شیوه های بازاریابی و تکنیک های طراحی در محصول تلاششون اینه که سهی در این منبع کمیاب در ذهن شما داشته باشن!
اینکه بتونن توجه شما رو به خودشون جذب کنن و شما از خدمات اونها استفاده کنید… یه زمانی این تکنیک ها و تلاش برای جلب توجه و غرق کردن شما در دنیای بازی های رایانه ای فقط باب بود.
به اپلیکیشنی مثل اینستاگرام توجه کنید! چطور شد اینستاگرام کم کم وارد زندگی ما شد؟ یه جورایی خیلی محصول مورد نیازی نبود ولی الان شما بدون اینستاگرام اصلا انگار یه چیزی کم دارید ! چطور این اتفاق افتاد !
تا به حال شده در یه فعالیتی غرق بشید و اصلا نفهمید زمان چطور گذشته ؟ چه اتفاقی می افته که این حالت رخ میده ؟
چقدر خوب میشه این حالت غزق شدگی رو در مورد کارهای جدیمون داشته باشیم نه ...باحال میشه ...
میدونید که بسیاری از مشکلات فعلی و آینده به خاطر عادت های بد ما شکل میگیره و به اصطلاح خیلی از بیماری ها ریشه های رفتاری دارن که به این دسته از بیماری ها به اصطلاح Behavior-based diseases گفته میشه و چه بازار عجیبی در این حوزه بوجود میاد ؟ مثلا چاقی و دیابت ، اضطراب ،مشکلات قلبی ، خودکشی و... مشکلاتی هست که بواسطه عدم کنترل ما روی رفتار ها و عادتمون ایجاد شده ! آیا میشه کاری کرد و یه مداخله ای انجام داد که این عادت ها بهبود بدیم...
اصلا میشه کاری کرد که افراد رفتار مورد انتظار ما رو انجام بدن!
این کار اخلاقیه یا نه؟
این مسایلی که مطرح شد به نظر میرسه چرایی و دلایلی باشه که توجه و اهمیت به بحث طراحی رفتار رو مهمتر میکنه برای ما.
به این سوالات و شرایط فکر کنین :
شما بعنوان یک مدیر محصول ، طراح بازاریاب احتمالا با چنین شرایطی مواجه شدین ! پاسخ دادن به سوالات کار سختی هست و اینجاست که مفاهیم طراحی رفتار میتونه کمک بسیار زیادی بکنه.
طراحی رفتار کار بسیار سخت و پیچیده ای هست !
اینکه شما بتونیم سیستمی رو طراحی کنید که کاربر رو به مقاصدی که شما دارید هدایت کنه و اعمال مورد نظر شما رو انجام بده کاری بسیار سخت و پیچیده است و نیاز به یک دانش میان رشته ای داره. یه جورایی شما باید از روانشناسی ، اقتصاد رفتاری ، نوروساینس ، گیمیفیکشن ، مداخله رفتار ، طراحی تجربه کاربری ، کپی رایتینگ و… اطلاعاتی داشته باشید که بتونید راه حلی اولیه برای این سوالاتی که مطرح شد بدست بیارید.
مهارت طراحی رفتار یک مهارت ویژه است و نیاز به کسب تجربه و دانش زیادی داره. یه جورایی طراحی رفتار چیزه جدیدی نیست و قبلا هم وجود داشته ولی در حوزه های اجتماعی در حوزه های طراحی محصول و خدمت. چند سالی هست که این موضوع در بین طراحان محصول و خدمت باب شده و داره جای خودش رو باز میکنه.
طراحی رفتار یک بحث هیجان انگیزه که یادگیری اون میتونه آینده شغلی خوبی رو برای شما رقم بزنه. خیلی ها بواسطه اینکه چندین مهارت هم زمان رو شما باید کسب کنید وارد این حوزه نمیشن و این میتونه هم فرصت باشه و هم تهدید.
نکته جالب اینه که افرادی که در حوزه های علوم اجتماعی و انسانی بخصوص بحث روانشناسی و جامعه شناسی تبحر دارن میتونن از این دانش خودشون در کنار تقویت سایر حوزه ها به خوبی استفاده کنن.
ازکجا فرآیند آموزش و مهارت آموزی در زمینه طراحی رفتار رو شروع کنیم ؟
ببینید بعنوان یک طراحی محصول اون هم با رویکرد استارتاپ ناب با کمی علاقه به روانشناسی و مباحث نروساینس این مسیر رو طی کردم و الان بعنوان معمار رفتار در یک شرکت خارجی مشغول به کار هستم. در این مدت هم کلی دوره و کارگاه تخصصی در این زمینه رفتم. مهمترین نکته در یادگیری طراحی رفتار آشنایی با یک سری تیوری ها و دانش اولیه است و بعد از اون بررسی مثال ها و کیس استادی ها و درگیر شدن در یک پروژه عملی میتونه خیلی کمک کنه .
دانش مورد نیاز میتونه در این زمینه ها به تدریج کسب بشه :
طراحی سرویس
مدیریت محصول
گیمیفیکیشن
مبانی رفتار
طراحی تجربه کاربری
مبانی نوروساینس برای طراحی رفتار
مغز انسان و طراحی تجربه کاربری
مفاهیم استارتاپ ناب
اعتبار سنجی
اقتصاد رفتاری
روانشناسی انگیزه
اگر دوست دارید در مورد این مفهوم بیشتر بدونید ما رو از اینجا دنبال کنید.