ویرگول
ورودثبت نام
parmis99
parmis99
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

مراسم بزرگداشت مولانا؛ مرکز توجه گردشگران داخلی و خارجی استانبول

مولانا که در 9 شهریور 1207 در شهر بلح خراسان واقع در مرزهای امروزی افغانستان به دنیا آمد، در 26 آذر 1273 در قونیه چشم از جهان فروبست. مولانا روز مرگ را تولدی دوباره و پیوستن به معشوق یعنی خدای خود می دانست. از آنجایی که او روز درگذشت خود را «شب عروس» به معنای «شب عروسی» نامید، روز مرگ مولانا در دستور مولوی به عنوان «شب عروس» پذیرفته شد. در سالگرد درگذشت مولانا، مراسم "وصلت" (وصلت دوباره با عاشق) برگزار می شود. سنت امسال مراسم بزرگداشت بین المللی هفتصد و چهل و نهمین سالگرد مولانا از 7 دسامبر آغاز شد و در 17 دسامبر با مراسم سبعروس به پایان می رسد.

مراسم بزرگداشت مولانا که بین 7 تا 17 دسامبر در قونیه برگزار شد توجه زیادی را از سوی گردشگران داخلی و خارجی جلب می کند.

گردشگران علاقه مند هستند که در مراسم بزرگداشت این شاعر بلند آوازه شرکت کنند. در این روز از سرتاسر جهان با راهنمای جامع رزرو هتل در استانبول، هتل مورد علاقه خود را رزرو میکنند و منتظر فرا رسیدن روز بزرگداشت میشوند.

گردشگران داخلی و خارجی علاقه زیادی به مراسم بزرگداشت مولانا نشان می دهند. گردشگران از کشورها و استان های مختلف از موزه بازدید می کنند، بر آرامگاه مولانا نماز می خوانند و در فعالیت های سازماندهی شده به ویژه سما شرکت می کنند.

نظرات گردشگران درباره بزرگداشت مراسم مولانا

نازنین مقدم ایرانی که برای این مراسم به قونیه آمده بود، گفت: من یک ترک ایرانی هستم و در ترکیه زندگی می کنم.

من برای مولانا اینجا هستم. در ایران به مولانا خیلی احترام می گذارند و دوست دارند. همانطور که می دانید در ایران نویسندگان و شاعران زیادی وجود دارد. هرتز وجه تمایز مولانا از دیگر شاعران و فیلسوفان این است که خود او گفته است; اینها عبارت "تو منی و من تو هستم". این فکر فکری است که تمام دنیا را به هم متصل می کند. امیدوارم این ایده در سراسر جهان گسترش یابد. جنگ‌ها تمام شده است، آزار و اذیت مردم پایان می‌یابد، عشق، محبت و گفتگو در سراسر جهان رشد می‌کند، زیبایی با ما خواهد بود.»

علاقه زیاد به مراسم بزرگداشت مولانا

"مولانا دری را به سوی دنیایی دیگر باز می کند"

جهانگردی به نام دانیال اهل مولداوی با بیان اینکه مولانا دری به روی جهان است، گفت:

من برای جشنواره مولانا به قونیه آمدم. من 1 سال است که در ترکیه زندگی می کنم، اما اشعار و کتاب های مولانا را در زمان اقامت در اروپا خوانده ام. مولانا را هم در اروپا می شناسند و به آن احترام می گذارند. مولانا مانند دری است که دری به دنیایی دیگر به روی ما می گشاید. این فرصت خوبی است که بیایم و آن را ببینم، این تجربه را داشته باشم و با مولانا بیشتر آشنا شوم.»

نالان اوزکایا که از استانبول آمده است، گفت: «این دومین حضور من در Seb-i Arus است. من اهل استانبول هستم، مدرس هم هستم. من فکر می کنم که مولانا جلال الدین رومی شخصیت بسیار مهمی نه تنها برای فرهنگ ترکیه بلکه برای جهان است. زیرا آنقدر بزرگ است که بگوییم "بیا، دوباره بیا، هر چه هستی". فکر می‌کنم این روحیه بسیار مهمی است که نسبت به انسان‌گرایی بسیار گرم است و مردم را بدون تبعیض دین، زبان یا نژاد به اینجا دعوت می‌کند. بنابراین، حضور ما به عنوان مفسر یا داوطلب این فلسفه برای ما بسیار مهم است.»

جمع بندی

مولانا یکی از شاعرهای معروفی است که در سراسر جهان شناخته شده است. ما در اینجا نظر برخی از گردشگران را برای شما قرار داده ایم تا شما با مطالعه نظرات آن ها، به شرکت در این مراسم بپردازید. در ترکیه از زمان عثمانی ها توجه بسیاری به این شاعر میشد. سلطان سلیمان از پادشاهان عثمانی که همواره در همه حال شعرهای این شاعر بزرگ را میخواند. با تعاریف باید معروفیت مولانا را در ترکیه دانسته باشید.

اگر شما نیز در این فستیوال استانبول شرکت کرده اید و یا تجربه خواندن شعرهای مولانا را داشته اید نظرات خود را با ما در کامنت به اشتراک بگذارید.


مولانامراسم بزرگداشتسفر به ترکیههتل های استانبول
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید