ویرگول
ورودثبت نام
طاده الکسانی
طاده الکسانی
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

آیا ۲۰۲۰ واقعا بد بود؟

روزی که تو اسفند ۹۸ مجبور به خونه‌نشینی شدیم و وضعیتی که تا همین الان هم ادامه پیدا کرده کابوس خیلی‌ها بوده. خیلی‌ها از افتضاح بودن سال ۲۰۲۰ میم‌های مختلف ساختن و تو صحبت با اکثر افراد این درد و ناله احساس می‌شه. برای شخص من ۲۰۲۰ سال تغییر بود. تغییری که باید از اون زنده بیرون می‌اومدم؛ تا جایی که هدف اصلی OKR شخصی بهار خودم رو «Survive» گذاشتم. اما تکنولوژی چه نقشی برای من تو این نجات داشته؟ تو ادامه چند موردش رو باهاتون بررسی می‌کنم.


حل مشکل تمرکز

Pomodoro Technique
Pomodoro Technique

یکی از اولین عوارض دورکاری تمام‌مدت دوری از تمرکز لازم در اکثر مواقع روز بود. مشکلی که برای همه ما پیش اومده، حل شده یا همین الان هم وجود داره. نداشتن تایم کاری مشخص (بسته به جنس شرکت) یکم این قضیه رو سخت‌تر می‌کنه. اینکه کی روز کاری شروع می‌شه شاید بشه با تعیین جلسات استند‌آپ صبحگاهی آنلاین حل شه ولی اینکه کی تموم شه ممکنه از دستمون خارج شه. حتی نداشتن تایم نهار و استراحات مشخص می‌تونه به تغذیه فرد در طولانی مدت ضرر بزنه. برای حل این مشکل من از تکنیک پومودورو و این اپلیکیشن مک استفاده کردم. اینکه این تکنیک به صورت جزئی چی هست و تاریخچه‌ش چیه رو می‌تونید اینجا ببینید، اما به صورت کلی این سیستم دارای سیکل‌های ۲۵ دقیقه‌ای برای کار و بعد از هر ۲۵ دقیقه، سیکل‌های ۵ دقیقه برای استراحت است. اینجوری حواسم به اینکه باید بین کارهام استراحت‌های کوچیک داشته باشم هست. سعی می‌کنم تو این ۵ دقیقه بیشتر از جام پاشم، راه برم، و کمتر به اسکرین موبایل یا لپ‌تاپ نگاه کنم و کارهای متفرقه انجام بدم. برای خودم تایم نهار بین ساعت ۱۲ تا ۲ در نظر گرفتم که حتما باید تو این بازه نهار بخورم. ممکنه یه روز با توجه به حجم کار یا کلاس‌های دانشگاه ۲ شروع کنم یا ممکنه ۱۲ شروع کنم حتی در بعضی مواقع. سعی می‌کنم آخر روز کاری رو هم قبل یک ساعت مشخص، بسته به برنامه روتین اون روزم ست کنم. این تایم ممکنه یه روز زود باشه یه روز دیر اما در مجموع کارایی هر روزم رو سعی می‌کنم رو یه حد مشخص تنظیم کنم تا اینجوری از اومدن یه روز خاص هراس نداشته باشم.

* حواستون به روشن بودن قابلیت Night Shift و Dark Mode در ساعت بعد از غروب باشه. غروب آفتاب زمان مناسبیه تا باهاش پایان ساعت کاریتون رو تنظیم کنید.

حل مشکل ورزش جسمی و روحی

Strava
Strava

با دورکار شدن کامل، فعالیت روزانه‌مون تقریبا حذف شد و مخصوصا اوایل جرات از خونه بیرون نیومدن باعث شد خیلی از ما (من جمله من) چاقی مفرط رو تجربه کنیم. تو این خلال ۳ تا اپلیکیشن کمک کردن تا من از نظر روحی و جسمی ریکاوری کنم. تو دوران اوایل پندمی اپلیکیشن یوگا Keep (نسخه اندروید) کمکم کرد بعد از تقریبا ۸۰ روز یوگا پشت سر هم بتونم آرامش روحی خودم رو برای ادامه پرقدرت کارم حفظ کنم. بعد از اون نوبت به ایجاد روتین ورزش شد که این بار هم Keep با اپلیکیشن ورزشی خودش (دانلود) نجاتم داد. همچنین تو این دوران با اپلیکیشن Strava که یه جور شبکه اجتماعی ورزشکاراست انگیزه پیدا کردم تو چالش‌های مختلف دو و پیاده‌روی شرکت کنم و آمادگی جسمی‌ خودم رو هم پس بگیرم.
همچنین برای کنترل مشکل تغذیه ناسالم و بیش از حدم مدتی از MyFitnessPal (محصول Under Armour) استفاده کردم که لیست اکثر غذها و میان‌وعده‌ها (حتی ایرانی) به همراه کالری‌هاشون رو دارا بود و توی لاغریم خیلی کمک کننده بود چون هر روز وعده‌های مختلف رو ثبت می‌کردم و ناخودآگاه خودم رو برای جلو نزدن از حد مجاز مصرف کالری کنترل می‌کردم.

حل مشکل برنامه‌ریزی

Trello
Trello

برای حل مشکل برنامه‌ریزی صرفا سعی می‌کنم چند ابزار معرفی کنم که به خودم تو این مدت، و حتی قبلش، به منظم بودنم کمک کردن.

  • ترلو: برای برنامه‌ریزی کار‌های تداکس‌تهران و OKR های شخصی تو قالب بورد‌های مختلف و کارت.
  • گوگل کلندر: برای ثبت رویداد‌های مختلف توی تقویم و اضافه کردن تقویم مناسبت‌ها و همچنین بازی‌های رئال مادرید.
  • مایکروسافت تودو: برای ثبت‌ و پیگیری کارهای روزانه و غیر رویدادی.
  • بورد گیت‌لب: برای پیگیری تسک‌های شرکت.

سرگرمی

Among Us
Among Us

اولین و مهم‌ترین سرگرمی من تا به امروز دیدن سریال‌های مختلف بوده. مخصوصا The Office که ابتدای قرنطینه شروع کردم به دیدنش و می‌تونم بگم در کنار یوگا بزرگترین نجات‌دهندگان حال من بودن. برای کنترل قسمت‌های مختلف سریال‌های مختلفی که می‌بینم هم از اپلیکیشن TV Club استفاده کردم که پشتیبانی خیلی خوبی هم داره و همیشه سعی می‌کنه محصولش رو بهبود بده.

از بین بازی‌های موبایلی هم بهترین خبر تو ابتدای دوران رایگان شدن بازی Monument Valley 2 بود که واقعا یکی از خلاقانه‌ترین و زیباترین بازی‌های موبایلی بود که انجام داده بودم. این اواخر هم Among Us رو شروع به بازی با همکارا و دوستان کردیم که واقعا هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده است و پیشنهاد می‌دم حداقل یکبار امتحان کنین. موقع بازی هم به کمک Discord با همدیگه صحبت می‌کنیم و به قول یکی از همکارا حس نزدیکی دوستانه ایجاد می‌کنی تو این ایام دوری فیزیکی افراد و شدیدا چنین چیزی لازمه این روزها.

در این بین نباید تجربه لذت‌بخش فیفا بازی کردن روی کنسول رو فراموش کرد که به یک سرگرمی روزانه برای من تبدیل شده و واقعا کمک می‌کنه حس لذت‌بخشی که فوتبال برام ایجاد می‌کنه در کنار بازی کردن و گرفتن تصمیمات لحظه‌ای تجربه کنم و مغزم در کنار تولید آدرنالین پیشرفت کنه.

در آخر هم دیدن بازی‌های رئال مادرید عزیزم که همواره خوشحالم می‌کنه؛ چه بردش و چه باختش. برای دنبال کردن نتایج و برنامه بازی‌های مهم فوتبال اروپا هم از اپلیکیشن FotMob، که در نوع خودش خیلی تمیز و کامل نوشته شده، استفاده می‌کنم.


ابزار ارتباط

تو این بخش بیشتر می‌خوام راجع‌به ابزار‌های ارتباط کاری در دوران ریموت صحبت کنم؛ چون بیشتر ما در دوران غیر از پندمی هم از ابزار‌های ارتباطی مثل تلگرام و واتس‌اپ برای ارتباط دوستانه و یا خانوادگی استفاده می‌کردیم.

بهترین ابزار حال حاضر برای ارتباط درون‌شرکتی اسلک هستش که حتما اسمش رو شنیدین. اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده ازش رو نداشتین Discord برای ارتباط درون‌شرکتی هم پیشنهاد می‌شه. در بدترین حالت می‌تونین از Microsoft Teams استفاده کنید.

برای جلسات صوتی تصویری هم بین اسکایپ و زوم قابلیت انتخاب دارید که هر دو خوب هستن. البته که این اواخر به مناسبت‌های مختلف از Google Meet هم استفاده کردم و خوب بود. می‌تونین به صورت دوره‌ای هر ۳ ابزار رو تست کنید و در نهایت با توجه به نیاز‌های شخصی یا شرکتی یکی رو انتخاب کنید.


جمع‌بندی

ممکنه سال ۲۰۲۰ از نظر خیلی‌هامون سال خیلی بدی بود و کلی اتفاقات بد و ناخوشایند افتاد (که البته قابل کتمان نیست)، ولی به قول یه جمله معروف:

شاید اتفاقاتی که دور و ورت می‌افته تقصیر تو نباشه، اما مسئولیت نحوه مواجهه با اون اتفاقات کاملا با خودته.

من هم سعی کردم تو این مدت با تغییر رفتار و وقف دادن خودم با شرایط جدید بیشترین بهره و لذت رو ببرم. مطمئن باشید بعد از اتمام این پندمی خیلی از عادت‌های دوره پندمی ما باقی خواهند ماند، پس نشستن و تغییر نکردن به امید تغییر پندمی اصلا راه‌حل مناسبی به بنظر نمی‌رسه. امیدوارم تونسته باشم با اشتراک تجربیات این دوره خودم کمکی کرده باشم تا شما هم بتونین بیشترین استفاده رو تو شرایط فعلی از موقعیت‌های مختلف داشته باشین.

Good luck!✌️

روایتگرباشموبایلکرونادورکاریقرنطینه
مهندس یادگیری ماشین
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید