طاها حامی فر
طاها حامی فر
خواندن ۳ دقیقه·۵ سال پیش

ورود پرقدرت Adobe به دنیای سه بعدی با Substance!

طراحان عزیز خیلی خوب میدونن که ادوبی سالیان سال هستش که به دنیای مدل سازی سه بعدی وارد نشده و با توجه به سلطه پر قدرتش بر حوزه دیزاین، این وظیفه خطیر رو به رقبا سپرده بود و خودش کنار نشسته بود. اگه بخوام براتون مثال بزنم، نوجوان پر جنب و جوش شرکت مکسون یعنی cinema 4D چندین ساله که توسط ادوبی به یه پارتنر خوب برای مدلسازی سه بعدی تبدیل شده که با After Effect به خوبی سازگاره و میتونین برای مدل سازی از اون استفاده کنید و با افترافکت مدل هاتون رو متحرک کنید. که البته اینکار با خود C4D هم امکانپذیره!

حتی حدودا 4 سال پیش بود که ادوبی در همایش adobe Max از یک پروژه به نام Felix یادکرد که مربوط به بحث مدلسازی سه بعدی بود. اما پس از گذشت یکسال پروژه مذکور با نام Adobe Dimension به بازار اومد و متاسفانه خبری از یک نرم افزار مدلسازی نبود و فقط توانایی ساخت و ایجاد جلوه های سه بعدی و متریال های متنوع رو داشت و به همین بسنده کرده بود، که کاربردش در حد و اندازه استفاده های تبلیغاتی و پروموشن بود.

از اونجا به بعد تا همین امسال، مجددا از ادوبی هیچ خبری نبود تا بالاخره یه صداهایی به گوش رسید، بله ادوبی از یک مجموعه جدید از نرم افزاهاش پرده برداری کرد که به عنوان یک زیربرند در حوزه تکسچرینگ و مدلسازی سه بعدی میشه از اونها استفاده کرد. مجموعه SUBSTANCE by Adobe

این مجموعه نرم افزاری شامل چند نرم افزاره خیلی بزرگ و سنگینه که با سری کارت های گرافیکی Nvidia studio که به تازگی توسط انویدیا معرفی شده بسیار سازگار هستند و از پس سنگین ترین معادلات ریاضی و فرایندهای داده ای برمیان و میشه باهاشون با جزئیات ترین بافت ها و سنگین ترین متریال ها رو پیاده سازی کرد.

از این مجموعه به دو نرم افزار اشاره مختصری میکنم و باقیش رو میزارم به عهده خودتون که به سایت adobe substance سر بزنید.

سابستنس پینتر از بهترین های این مجموعه هستش و برای نقاشی دیجیتال+سه بعدی استفاده میشه! شاید باورتون نشه اما میتونید با بافت هایی که طراحیشون کردید با از سابستنس سورس اونارو دریافت کردید (که البته ماهی 30 عدد میتونید دریافت کنید) میتونید نقاشی کنید و این توانایی بی نظیر این نرم افزار رو نشون میده که تقریبا رقیب خاصی براش وجود نداره.

البته تاکید میکنم که با painter نمیشه مدلسازی کرد، اما شما با تکسچرها میتونید با بالاترین دقت نقاشی کنید. متریال هوشمند و ماسک هوشمند از ویژگی های این نرم افزار جدید الورود هستند.

نرم افزار بعدی مجموعه substance، دیزاینر (Designer) هستش که کاربرد اصلی اون ساخت و طراحی بافت یا texture هستش، از این تکسچر ها میشه در نرم افزارهای مجموعه سابستنس مثل painter و حتی نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی دیگه مثل c4d و maya استفاده کرد و اون ها رو به اشکال سه بعدی ساخته شده، با سبک متفاوت نرم افزار نسبت داد.

این مجموعه یک سورس خیلی خوب از تکسچر های آماده شده توسط ادوبی هم داره که میتونید از اونها هم استفاده کنید البته لازمه اون خریدن لایسنس سالیانه نرم افزاره و همونطور که گفتم ماهانه 30 تکسچر برای شما در نظر گرفته شده که در عین حال که تعدادشون بسیار زیاده، خیلی با جزئیات طراحی شدند و تقریبا میشه گفت هیچ نمونه مشابهی ندارند، البته این سورس به مجموعه adobe stock و متریال های موجود در اون مرتبط نشده اما یکپارچگی و شباهت این دو مجموعه، میتونه نشونه ای از ترکیب این دو مبنع بزرگ با همدیگه در آینده ای نزدیک باشند.

امیدوارم که از این نوشته راضی بوده باشید، اگر سوالی در مورد این مجموعه داشتید امیدوارم بتونم بهتون کمک کنم.

من، طاها حامی فر، از شما بابت زمانی که به این نوشته اختصاص دادید، سپاسگزارم.

طراح تجربه کاربر | دیوار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید