همیشه حفظ کردن محض اسامی و مفاهیم دانش آموزان را آزار می دهد در حالی که می توان با اضافه کردن جزییات و افزایش شناخت آنها از ویژگی های آن موضوع درسی، فهم مطلب را شیرین و روش حفظ محفوظیات را از میان برداشت. اینجا از تغییر و اجرای بازی رومیزی spyfall در کلاس درس حرف زدم.
هدف: لذت از یادگیری، رشد تفکر خلاقانه و یادگیری شناختی
رده سنی: مناسب برای همه مقاطع از دوره دوم دبستان به بعد
ابزار: ۱۰ سری کارت که هر سری به تعداد دانش آموزان منهای یک باشد و روی هر سری نام یک سلسله تاریخی نوشته شده است
و یک کارت که روی آن "جاسوس" نوشتهشده است
مدت: حدود ۱۰ دقیقه
فضای اجرا: کلاس درس (اگر تعداد بچه ها زیاد است، ترجیحا بازی در دو گروه تقریبا ۱۰ نفر به صورت موازی برگزار شود)
داستان بازی: ماشین زمان در اختیار ماست! می خواهیم دسته جمعی در دوره ای از تاریخ قرار بگذاریم و یکدیگر را ملاقات کنیم. جاسوسی به دنبال ماست و اگر بفهمد در کدام دوران قرار است گرد هم بیاییم، کار ما ساخته است! باید دوستانمان را پیدا کنیم و به جاسوس اجازه ندهیم از محل ملاقات آگاه شود
روش اجرا: ۱-ابتدا نام تمام ۱۰ سلسله تاریخی را روی تابلو کلاس می نویسیم طوری که همه به آسانی آن را ببینند.
۲-معلم یکی از دسته کارت ها را که روی همهآنها نام یک سلسله است به صورت شانسی و طوری که نام نوشته شده روی آن دیده نشود برمی دارد، کارت جاسوس را به آن دسته اضافه می کند، دسته را بر می زند و کارت ها را بین بچه ها پخش می کند. حالا همه کارت یک سلسله تاریخی را دارند و یک نفر کارت جاسوس را در اختیار دارد.
۳-کسی که از دیگران بزرگ تر است باید بازی را شروع کند. او باید از یکی از بچه ها به انتخاب خود سوالی درباره آنسلسله تاریخی بپرسد و طرف مقابل طوری به آن سوال پاسخ دهد که پاسخ او نشان دهنده اینباشد که او جاسوس نیست و از سلسله تاریخی کارت خبر دارد و از طرفی پاسخ او نباید آنقدر معلوم باشد که جاسوس که در میان بچه هاست بتواند سلسله مدنظر را حدس بزند.
۴- فردی که به سوال پاسخ داده حالا باید از نفری به غیر از کسی که از او تازه سوال کرده، سوال کند و این روند سوال کردن ادامهپیدا می کند تا ۸ دقیقه به اتمام برسد.مثال: احمد از علی می پرسد:"داری چه کار می کنی؟" سلسله نوشته شده روی کارت قاجاریه است. علی می گوید:"تفنگم را تمیز می کنم!" یعنی علی در دوره ای از تاریخ است که تفنگ وجود دارد اما در عین حال سلسله مدنظر را به جاسوس لو نداده است.
۵- پس از ۸ دقیقه بازی نگه داشته می شود. معلم سه شماره می شمارد و پس از آنهر کسی باید به فردی که به عنوان جاسوس به او مظنون است اشاره کند. کسی که بیشترین اشاره به سمت او باشد جاسوس در نظر گرفته می شود.
۶- از او پرسیده می شود که آیا جاسوس است؟اگر واقعا جاسوس باشد باید حدس بزند کدام سلسله مدنظر بوده و اگر درست بگوید برنده بازی استاگر سلسله را اشتباه بگوید باقی بچه ها جز او برندهانداگر هم اصلا او جاسوس نبوده است و به او اتهام اشتباه وارد شده است، پس جاسوس در پنهان کردن خود قوی بوده و باز هم او برنده است.
۷- در ضمنجاسوس اگر در میان بازی حس کند پاسخ را فهمیده می تواند بازی را نگه دارد و اعلام کند جاسوس خود اوست، سپس باید پاسخ را بگوید که اگر درست بگوید برنده و اگر نه بازنده است.
نکته: در اینجا حالتی از بازی بیان شد که مناسب برای کلاس تاریخ است. می توان از همین روش بازی برای نام شهرها و کشورها، گیاهان و جانوران و بسیاری از موضوعات درسی استفاده کرد.