ویرگول
ورودثبت نام
طاهر صدیقی
طاهر صدیقی
خواندن ۲ دقیقه·۵ سال پیش

زبیکس یا PRTG؟

مانیتورینگ به طور کلی به مشاهده کیفیت یک پروسه در بازه زمانی مشخص اطلاق میشه، که در حوزه آی‌تی می‌تونه برای کنترل کیفیت شبکه، سلامت فیزیکی سرورها، سرویس‌هایی مانند وویپ، اکتیودایکتوری، دیتابیس و … استفاده بشه.

با توجه به اینکه ابزاز زیادی برای مانیتورینگ وجود داره، تو این پست تصمیم دارم برحسب تجربه خودم تنها دو ابزار مشهور مانیتورینگ رو با هم مقایسه کنم. اول از همه باید تاکید کنم که جدای از مجموعه وعوامل و شرایط یک سازمان که نقش تعیین‌کننده در خصوص انتخاب یک محصول داره، هر متخصص آی‌تی برحسب تجربه کاری بیشتر با یک محصول، سلیقه و یا تسلط روی یک محصول خاص تصمیم می‌گیره که از کدوم محصول استفاده کنه. من این مقایسه رو از دیدگاه خودم می‌نویسم، ممکنه نظر شما با من متفاوت باشه و حتما به نوشته من هم نقد وارده

باید بگم در شرایط ایده‌آل من زبیکس رو انتخاب می‌کنم، اما عوامل مهم دیگه‌ای تاثیرگذارن، چه فنی و چه خواست کارفرما.

چرا زبیکس؟

مهمترین امتیاز زبیکس به اعتقاد من متن‌باز بودنش هست. جدای از اینکه این سیستم کاملا رایگان هست که البته در ایران با توجه به استفاده از نسخه‌های کرک شده شاید در نگاه اول رایگان بودن مزیت محسوب نشه، اما باید توجه داشت این یعنی امکان دسترسی سرور به اینترنت، آپدیت‌ها و یا نصب ماژول‌های جدید رو آسونترو با ریسک کمتری امکانپذیر میکنه. البته PRTG( در صورتی که از نسخه کرک‌شده استفاده نمی‌کنید) بعد از اتمام دوره آزمایشیش (trial) که به رایگان می‌تونین از کلیه سرویس‌هاش استفاده کنید، امکان استفاده از صد سنسور رو باز میذار که به نظر من شاید فقط به درد سازمان‌های کوچک بخوره.

از طرف دیگه سیستم متن باز دست متخصصین رو برای بسیاری از تغییرات (سفارشی‌سازی) و یا به عبارتی customization باز میذاره. اگر با زبیکس کار کرده باشید می‌دونید تمپلیت‌های زیادی رو از سایت اصلی می‌تونین بگیرید یا اینکه از قبل با نسخه نصب شده موجوده. اما علاوه بر اون تمپلیت‌های زیادی هم که توسط دیگر افراد نوشته شده در جاهایی مثل گیت‌هاب موجوده که تا حد بالا و بسیار قابل قبولی پاسخگوی نیاز سازمان‌ها با شرایط متفاوت هست.

چرا PRTG؟

به نظر بسیاری از کاربرها محیط PRTG کاربرپسندتر از زبیکسه. ابزار جستوجوی خودکار PRTG تا حد زیادی کار متخصصان رو راحتتر و در زمان صرفه‌جویی میکنه. امکان تهیه نقشه شبکه و تحلیل(آنالیز) پهنای باد و netflow، از دیگر امکانات خوب PRTG هست. و البته اگر در خارج از ایران هستین و قصد خرید این محصول رو دارین می‌تونین با پرداخت هزینه از طرح‌های مختلف پشتیبانی 24 ساعتش استفاده کنید. همچنین PRTG سرویس کلود هم ارائه میده، البته زبیکس هم در حال راه‌اندازی نسخه کلود محصولش هست که تا این تاریخی که این مطلب نوشته شده هنوز نسخه اصلی ارائه نشده.




zabbixprtgmonitoring
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید