ویرگول
ورودثبت نام
خدیجه جمشیدی
خدیجه جمشیدی
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

حدیث کسا

بسم الله الرحمن الرحیم

حدیث کسا

مانیفیست اخلاق خانوادگی

نمیدانم شما چقدر با حدیث کسا آشنا هستید. ایا داستان آن را میدانید که چیست و چه خواصی دارد و اینکه اگر در جمع خانوادگی و یا در محفلی خوانده شود باعث براورده شدن حاجات جمع و رفع هم و غم از آن مجموعه میشود .ولی من امروز میخواهم از جنبه دیگری این حدیث را برای شما شرح بدهم.چرا که شاید دهها درس اخلاقی و دینی و گره گشایی داشته باشد که من فقط از این بعد به آن نگاه کرده ام و درکم را با شما به اشتراک میگذارم.اگر مستحضر باشید ابتدای دعا این چنین شروع میشود که فاطمه زهرا (س) برای جابر بن عبدلله انصاری میفرماید که روزی پدرم به منزل ما وارد شدن و کلام من هم راجب برخورد سه نسل که شامل پدر بزرگ ,پدر و مادر و نوه ها می باشد . گذشته از این که آنها امام هستند و معصوم به هر حال انسان هستند و روابط انسانی بین آنها نیز برقرار است . من احساس میکنم تمام ادعیه و دعا ها و مناجات معصومینکه به ما رسیده صرفا به منظور کسب ثواب و برآورده شدن حاجات نیست بلکه آموزهایی اخلاقی و برنامه های زندگی نیز در آنها آمده است که با رعایت این موازین میتوانیم به زندگی ایدآل و سالم دست پیدا کنیم .مثلادر همین حدیث کسا در بدو ورود رسول الله خانم فاطمه زهرا به استقبال پدر میروند و با خوش رویی از ایشان استقبال میکنند با احترام از القاب استفاده میکنند . همچنین رسول الله در زمانی که احساس ضعف در بدن دارند وارد خانه دختر میشوند گویا آنجا مامن و پناه ایشان بوده و احساس راحتی و امنیت میکردند. از این بگذریم پس از لحظه ای یکی یکی حَسَنِین وارد منزل میشوند در آن زمان آن دو بزرگوار 6تا7سال سن دارند و وقتی وارد منزل میشوند به مادر سلام کرده ,در جواب مادر به آن ها میفرماید سلام بر تو ای روشنای دیده ی من (قره عینی)و سلام بر تو ای میوه دلم (ثمره فوادی).در عصر حاضر نه در 1400 سال قبل که فرهنگ و تمدن و اخلاق بسیار پرنگ هست در زندگی ما اما کدام یک هنگام ورود فرزندانمان در جواب سلام آنها این چنین پاسخ زیبا و دلنشینی میدهیم . شما خودتان بهتر از من میدانید چشم و قلب از مهمترین اعضا بدن هستند که ایشان (زهرا س) این دو فرزند را اینچنین خوشامد گویی میکنند و از طرف دیگر هر دو فرزند به مادر میگویند بوی خوشی را استشمام میکنیم گویی بوی پدر بزرگمان رسول الله است .(حضرت محمد مقید به استفاده از عطر بودند به طوری که از هر کجا عبور میکردند دیگران متوجه میشدند که ایشان از اینجا عبور کرده اند) لحظه ای که حَسُنِین میخواهند به دیدار پدر بزرگشان بروند بی اجازه وارد نمیشوند .ابتدا با سلام کردن نزد ایشان میروند و پیامبر انها را با القاب نیک نزد خود فرا میخواند .بعد از گذشت زمانی حضرت علی (ع) وارد میشوند ایشان به حضرت زهرا سلام میکنند و حضرت مانند پسرانشان بوی پیامبر خدا را استشمام میکنند و از حضرت زهرا سوال میکند که ایا پسرعمه من در منزل هستند و ایشان هم به کنار پیامبر میروند.

کلام آخر:

ادب حضور و روابط خانوادگی این بزرگواران درس بزرگی برای ماست تا اینگونه با اعضای خانواده خود بر خورد کنیم.

شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید