خدیجه جمشیدی
خدیجه جمشیدی
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

دین فرا مکانی وفرا زمانی

با سلام

عزیزان در رابطه با هر عملی وحکمی معمولاچهار گزینه داریم که از نگاه دین به آن به عنوان مکره مستحب مباح وحرام بیان شده است وبه این معناهست که امر مکروه یعنی انجام ندهی بهتراست چون ممکن هست متحمل ضرروخطری بشوی اما اگر انجام بدهی گناهی برای تو متصور نیست واما امر مستحب به این معنا هست اگر انجام بدهی نفعی برای تو دارد اما اگر انجام ندادی خطایی نکرده ای وباز در کارنامه اعمالت برای تو گناهی ثبت نمی شود ولی اگر رعایت کردی ثواب ثبت می کنند ودر مورد امر مباح هم که همگی مستحضر هستید به این معنی هست که انجام آن به نفع شما است وانجام آن موجب قرب ونزدیکی به پروردگار یکتا می باشد ودرمورد امور حرام هم که پر واضح است انجام دادن این امورضررحتمی دارد ودر ضمن موجب می شود در نامه اعمال برای شما امتیاز منفی ثبت شود وهمچنین دوری از پروردگار را به دنبال دارد حال با یک مثال این چهار گزینه را واضحتر بیان می نمایم مثلا درمورد غذا خوردن مستحب است که پیش از شروع به غذا خوردن با مقداری نمک شروع بفرماییدوهمچنین مستحب است قبل از غذا وبعد از غذا دستان خودتان را بشوریدوتاسیر نشده اید دست از غذا خوردن بکشید وشاید قریب به ده ها مورد مستحبی در پیرامون غذا خوردن وجود دارد که من به همین یکی دو مورد اکتفا می کنم اما در موردمکروه ات غذا خوردن هم یکی دو مورد متذکر می شوم با دهان پر صحبت نکنیم از خوردن غذای خیلی داغ وخیلی سرد پرهیز نماییم و...درمورد حرام هم که مثلا خوردن گوشت خوک وخون وگوشت حیوانات مرده یعنی بر اثر ذبح بدست نیامده باشند وخوردن شراب و...وحلال هم که حیوانات حلال گوشت وتمام میوه ها وسبزیجات وسیفی جات ودر واقع به جز موارد اندکی که در قرآن از آن به عنوان حرام نام برده شده حلال می باشد .واما منظور من از عنوان انتخابی برای این مطلب اینجا متذکر می شوم ادیان الهی عموما ودین اسلام خصوصا چون اخرین دین وکامل ترین آنهاست طوری صحبت کرده است که مطابق وهمچنین منطبق با هر زمان ومکان هست چرا که این احکام برای انسان ها آمده وانسان هم از نظر ساختاروفیزیولوژی تفاوت فاحشی نداشته است به استثنای درکش از مطالب که با گذر زمان قوه دراکه او بر اثر مشهودات ومعلومات افزایش یافته وتفسیر ودلیل این مطالب برایش آشکار شده است ودلیل وبرهان برای هر عملی می خواهد ودست یابی به علوم این کار را برای او سهل الوصول کرده است.اما در زمان رسول الله به دلیل صادق بودن وامین بودن ایشان کسی دلیل وبرهان بر اثبات گفته های ایشان نمی خواست وچشم بسته قبول می کردندولی الان تمام آن فرمایشات بر علم منطبق است مثلا شروع غذا با نمک ،باعث ترشح بیشتر بزاق شده وبه هضم غذا کمک میکندوانزیم هاییکه برای هضم وجزم غذا مفید است را فعال تر می نمایدو...خلاصه اگر بخواهم فقط پیرامون همین باید ونباید های غذا خوردن در حوضه دین که با مبانی عقلی هم قابل اثبات می باشد بحث کنیم کتابی مشتمل بر پانصد صفحه شاید بشود بقول معروف مثنوی هفتاد من کاغذ شود والسلام.

قرآنقراناسلامعقلدین
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید