ویرگول
ورودثبت نام
آموزش مبانی و پیشرفته عکاسی
آموزش مبانی و پیشرفته عکاسی
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

فیلمبرداری با دوربین عکاسی، قاتل دوربین شما ؟(استاد رضا صاد)

شما هم این جمله رو شنیدید که میگه فیلمبرداری با دوربین عکاسی بهش آسیب میزنه و هرگز نباید این کار رو انجام بدیم. با اینکه قبلا در مورد این افسانه صحبت کردم اما اینجا هم به صورت مقاله میخوام این مورد رو به صورت علمی با هم بررسی کنیم.

این افسانه چی میگه؟

طبق حرفی که خیلی بین عکاس ها و اهل فن عکاسی رد و بدل میشه:

فیلمبرداری با دوربین عکاسی نه تنها به دوربین و سنسور اون آسیب میزنه، بلکه هر ثانیه فیلم گرفتن با دوربین عکاسی به اندازه 30 تا عکس به شاتر دوربین آسیب میزنه.

به نظر ترسناک میاد! هم سنسور رو خراب میکنه و هم شاتر رو رسما نابود میکنه! البته اگر این افسانه درست باشه.

سوال مشترک دلال های دوربین

حتی اگر بخوای دوربین خودت رو بفروشی، ازت سوال میکنن که آیا با این دوربین فیلمبرداری هم کردی یا نه؟ خب ماجرا داره کمی جدی تر میشه. پس لابد داستانی داره که دلال های دوربین هم در موردش ازت سوال میکنن.

پاسخ به افسانه فیلمبرداری با دوربین عکاسی

حالا قراره به دو تا سوال جواب بدیم: اول اینکه آیا فیلمبرداری با دوربین عکاسی به سنسور دوربین آسیب میزنه؟ و دوم هم در مورد شاتر دوربین هست. اجازه بدید اول در موردش شاتر صحبت کنم و بعدش میریم سراغ سنسور.

آیا شاتر دوربین آسیب میبینه؟

ما توی دوربین ها دو مدل شاتر داریم: شاتر الکترونیکی و شاتر مکانیکی. توی دوره از صفر هم در مورد این موضوع صحبت کردم. معمولا وقتی عکاسی میکنیم دوربین از شاتر مکانیکی استفاده میکنه.

همونطور که از اسمش مشخص هست، این شاتر واقعا مکانیکی هست و دو تا پرده شاتر از جلوی سنسور دوربین میره کنار تا به سنسور نور برسه و عکس ثبت بشه.

خب اگر برای فیلمبرداری با دوربین عکاسی، از شاتر مکانیکی استفاده میشد، این افسانه درست از آب در میومد؛ اما واقعیت اینه که هنگام فیلمبرداری، دوربین از شاتر الکترونیکی خودش استفاده میکنه.

شاتر الکترونیکی به این معنی هست که هیچ قطعه مکانیکی وجود نداره که به صورت فیزیکی حرکت کنه و بخواد از جلوی سنسور بره کنار، بلکه این خود سنسور هست که با فعال کردن پیکسل های خودش، عمل نوردهی رو انجام میده.

پس فیلمبرداری با دوربین عکاسی هیچ آسیبی به شاتر دوربین نمیزنه؛ چرا که اصلا شاتر مکانیکی درگیر فرآیند فیلمبرداری نمیشه.

آیا سنسور دوربین آسیب میبینه؟

خب در مورد سنسور دوربین دو تا موضوع وجود داره. موضوع اول اینه که آیا اصلا عمل فیلمبرداری با یک دوربین عکاسی فی نفسه به سنسور آسیب میزنه؟ و دوم اینکه اگر جواب منفی هست، تحت چه شرایطی ممکنه من کاری کنم که سنسور دوربین عکاسی من هنگام فیلم گرفتن آسیب ببینه؟

در مورد مورد نکته اول؛ بیایم از خودمون سوال کنیم “آیا شرکت های دوربین سازی اینقدر کم عقل هستن که امکانی رو روی دوربین های خودشون قرار بدن که به دوربین آسیب میزنه؟”

جواب یک “نه” بزرگ هست! هیچ شرکت دوربین سازی همچین کاری رو نمیکنه؛ و اگر بر فرض فیلمبرداری با دوربین های عکاسی قرار بود به سنسور اونها آسیب بزنه پس اصلا چرا قابلیت فیلمبرداری رو روی اونها قرار دادن؟ خیلی راحت میتونستن کاری کنن که دوربین عکاسی فقط عکس بگیره.

حتی جالبه این رو هم اضافه بکنم که توی خیلی از دوربین های فیلمبرداری حرفه ای دقیقا از سنسوری استفاده شده که توی دوربین های عکاسی هم استفاده میشه.

مثلا سنسوری که توی دوربین فیلمبرداری سونی FX6 استفاده میشه دقیقا همون سنسوری هست که توی دوربین عکاسی سونی A7SIII استفاده شده. پس عملا بحث در مورد سنسور دوربین نیست و ماجرا طور دیگه ای هست.

https://virgool.io/p/iq71dzggwhkc/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%AA%D9%87%D9%88%DB%8C%D9%87%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%A8%D9%87%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84%D8%AF%D8%A7%D8%BA%D9%86%D9%85%DB%8C%DA%A9%D9%86%D9%86

اما یه داستانی این وسط وجود داره و اون هم بالا رفتن دمای دوربین و سنسور هست. بله این موضوع ممکنه در طولانی مدت برای سنسور دوربین مشکلاتی رو ایجاد کنه.

حالا چرا با اینکه توی دوربین های فیلمبرداری حرفه ای هم دقیقا از همین سنسورها استفاده میشه، اونها مشکل داغ کردن رو ندارن؟ جواب اینه که به خاطر وجود سیستم کولینگ و خنک کننده توی دوربین های فیلمبرداری، عملا امکان بالا رفتن دما توی اونها وجود نداره.

اما دوربین های عکاسی چون برای عکاسی طراحی شدن و فیلمبرداری کردن به عنوان امکان جانبی روی اونها تعبیه شده، از سیستم کولینگ بی بهره هستن و توی فیلمبرداری های طولانی داغ میکنن.

حالا سوال اینه که آیا این داغ کردن موضوع مهمی هست؟ جواب اینه که بله مهم هست و خیلی از دوربین ها، مخصوصا بدون آینه های سونی به شما ارور دمای بالا رو میدن و اجازه فیلمبرداری رو از شما سلب میکنن. البته میشه این ارور رو غیر فعال کردن و به فیلمبرداری ادامه داد؛ اما اصلا این کار رو توصیه نمیکنم.

پس فیلمبرداری با دوربین عکاسی به خودی خود به سنسور آسیب نمیزنه؛ اما به خاطر عدم وجود سیستم خنک کننده توی دوربین های عکاسی، بالا رفتن دمای سنسور و قطعات داخلی میتونه در طولانی مدت برای دوربین مشکلاتی ایجاد کنه؛ اما در استفاده های عادی و غیر طولانی مشکلی برای دوربین پیش نمیاد.

فیلمبرداری طولانی با دوربین عکاسی

حالا ممکنه پیش خودت بگی که ای بابا! من دوربین عکاسی دارم و فیلمبرداری طولانی مدت هم انجام میدم. من باید چکار کنم؟ این دقیقا سوالی بود که مدتی قبل خودم از خودم پرسیدم. پیش خودم گفتم الان که اکثر فعالیت های من حول محور فیلمبرداری و ویدیوگرافی میچرخه، چرا یه دوربین فیلمبرداری نخرم و خودم رو راحت نکنم؟

و این کاری بود که من کردم؛ یک دوربین فیلمبرداری خریدم و با کلی از مشکلاتی از قبلا داشتم خداحافظی کردم. مشکلاتی از قبیل:

  • داغ شدن همه جای دوربین در استفاده های طولانی!
  • محدودیت ضبط 20 دقیقه ای برای هر کلیپ
  • ارگونومی نامناسب دوربین عکاسی برای فیلم گرفتن
  • وزن سبک دوربین عکاسی و به طبع اون لرزش های ریزی که فیلم رو خراب میکرد
  • عدم وجود پورت XLR و اجبار به ضبط صدا به صورت جداگانه و سینک در هنگام تدوین

جمع بندی

این افسانه به صورتی که مطرح شد اشتباه بود و حقیقت نداشت؛ هنگام فیلمبرداری شاتر به هیچ عنوان درگیر ماجرا نمیشه پس خراب شدنش افسانه هست. برای سنسور هم در حال عادی مشکلی به وجود نمیاد مگر زمانی که به شدت از دوربین کار بکشیم و دمای اون رو بالا نگه داریم.

سوتلات متداول

آیا فیلمبرداری با دوربین عکاسی به شاتر دوربین آسیب میزنه؟

  • خیر؛ هنگام فیلمبرداری، دوربین از شاتر الکترونیکی استفاده میکنه نه شاتر مکانیکی.

آیا فیلم گرفتن با دوربین عکاسی به سنسور آسیب میزنه؟

  • به خودی خود خیر؛ چون سنسور دوربین های عکاسی و دوربین های فیلمبرداری حرفه ای گاها مشترک هستن. اما اگر در فیلمبرداری زیاده روی کنیم و دوربین مدت زمان زیادی داغ باشه، در طولانی مدت مشکلاتی برای دوربین پیش میاد.


https://rezasadeghi.net:%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9/
دوربین عکاسیفیلمبرداری دوربینرضا صاد
در این بخش قراره درکنار هم با معرفی و مقاله های استاد های به نام و حرفه ایی در کنارهم هنر عکاسی را بیشتر یاد بگیریم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید