امروز می خواهیم مسئله قانون جذب در قرآن را از زیر مجموعه های قانون جذب را برای شما تشریح کنیم
بسیاری از دانشمندان حوزه های مختلف ، از قرآن به عنوانی یکی از راز آلودترین کتاب های موجود در دنیای امروزی یاد می کنند و معتقدند که این کتاب اگر به درستی خوانده شود و اگر به درستی ادراک شود ، می تواند هزاران دروازه از علم که امروزه برای مردمان جهان باز نیست را بگشاید. از این رو یکی از راه های اعتبارسنجی هر علمی می تواند قرآن باشد . از آنجا که خود خداوند متعال نیز به این امر اشاره داشته است که انسان ها برنامه جامع زندگی خودشان را می توانند در قرآن داشته باشند و به آن برسند ، ما نیز می توانیم سیری در قرآن داشته باشیم تا به کمک آن به این درک برسیم که قانون جذب در قرآن به چه شکل به آن اشاره شده است ؟ . در واقع انگیزه ای که ما را به این سمت کشید ، ذکر این نکته بود که ما بعنوان یک ایرانی و یک مسلمان با باورهایی دینی ای که داریم نیاز به این داریم که تمامی مطالبی که در حوزه های مختلف علم وجود دارد را اعتبار سنجی کنیم. یکی از آن اعتبار سنجی ها یقینا مربوط به قانون جذب است و تنها راهی که می شود قانون جذب را اعتبار سنجی کرد ، جستجو در قرآن در باب قانون جذب در قرآن است تا آنگاه بتوان با یک سری ریشه یابی ها به این درک رسید که قانون جذب در قرآن نیز وجود دارد و به آن اشاره شده است.از سوی دیگر نیز ، اگر ما یخواهیم معیار دیگری نیز بر این راه در نظر بگیریم و ببینیم که آیا برداشت ما از قانون جذب در قرآن صحیح است یا نه می توانیم به کلام کسی رجوع کنیم که در باب او گفته اند که حق به دور او می چرخد و با اوست.ما علاوه بر قرآن برای اینکه اعتبار سنجی کنیم که برداشت ما از قرآن در زمینه ی قانون جذب در قرآن درست بوده است ، سری به نهج البلاغه که متن سخنان حضرت علی (ع) است زده ایم تا که ببینیم آیا برداشت ما از قانون جذب در قرآن صحیح بوده است یا خیر . از این رو دریافتیم که برداشت های از قانون جذب در قرآن نه تنها صحیح بوده است بلکه بسیار منطقی و به روز بوده و به جرئت می توانیم این ادعا را داشته باشیم که مطلب بیان شده در ذیل ، با توجه به آیاتی از قرآن ، منحصر بفرد ترین تحقیقات موجود در باب قانون جذب در قرآن است. روشی که ما در پیش گرفته ایم و امروز برای شما بیان می کنیم و از ان در تببین قانون جذب در قرآن بهره می گیریم روشی است که از جز به کل به نتیجه می رسد. ما برای اینکه قانون جذب در قرآن را به شما آموزش دهیم ، ابتدا به یک صورت کلی تر از قانون جذب در قرآن در سخنان حضرت علی اشاره می کنیم و سپس به قانون جذب به طور مستقیم در قرآن می پردازیم. این روش به ما کمک می کند که ابتدا یک شمای کلی از قانون جذب در قرآن داشته باشیم و سپس به طور مشخص به این امر یعنی استفاده از قانون جذب در قرآن بپردازیم.
قانون جذب در نهج البلاغه
"کسی که چیزی را طلب کند به کل آن یا به قسمتی از آن میرسد " ، نهج البلاغه _ حکمت 393
این سخن حضرت علی را می توان یکی از شاهکارترین جملات قانون جذب در قرآن و در سایر سرفصل های موجود در قانون جذب ، نظیر قانون جذب عشق ، قانون جذب برای ازدواج و سایر سرفصل ها ، صد البته متنی بر قانون جدب در قرآن دانست. بر اساس مستنداتی که ما یافت کرده ایم ، قانون جذب در قرآن نخستین متنی است که می توان به آن بعنوان یک متن الهی و همچنین یک متن بسیار منطقی یاد کرد که در باب قانون جذب صحبت کرده است. این سخن حضرت علی ، خلاصه ای از تمام آن چیزی است که قانون جذب در قرآن برای ما بهمراه دارد. قانون جذب در قرآن دارای یک سری از مراحلی است که نتیجه ی آن ، یعنی نتیجه ی قانون جذب در قرآن بطور مستقیم در این متن و در این حکمت بیان شده از حضرت علی بیان شده است. آنجه که حضرت علی ، به عنوان کسی که ببیشترین تسلط را بر قرآن داشته است ، در باب قانون جذب در قرآن می گوید ، ذکر این نکته است که بنا بر گفته ی قرآن در باب قانون جذب ، هر انسانی که چیزی بخواهد و چیزی را طلب کند. این قدرت را دارد که به آن برسد. اما بر اساس آموزه های قانون جذب در قرآن رسیدن شخص به آن چه که می خواهد نیازمند تلاش است و این تلاش است که انسان را به مرز رسیدن به خواسته ها بر اساس آموزه های قانون جذب در قرآن می رساند.
قانون جذب در قرآن
اما از هر چه بگذریم ، سخن دوست خوش تر است. ما برای اینکه به یک اعتبار سنجی درست از قانون جذب برسیم ، حتما نیاز داریم که به قانون جذب در قرآن بپردازیم . از این رو ما یک سوره از قرآن مجید را که از نظر ما کامل ترین نگاه به مقوله ی قانون جذب در قرآن ر ا بیان کرده است را انتخاب کرده ایم و آن را خدمت شما ارائه داده ایم.
1) بسم اﷲ اﻟرﺣﻣن اﻟرﺣﯾم
نخسین گام در جذب قانون های هستی و استفاده از قانون جذب که در مراحل بهره گیری از قانون جذب نیز به آن اشاره کردیم ، چه بود؟ آرامش ذهن. همه ی ما مسلمانان جهان ، حداقل برای یکبار هم که شده این تعبیر زیبا را شنیده ایم که : " یاد خداوند ، آرام کننده دلهاست. " . پس نخستین مرحله از قانون جذب در قرآن ، یعنی آرامش روح ، آرامش ذهن ، در پی یاد خدا در ما ظاهر می شود. نکته ی بسیار زیبایی که در این سوره وجود دارد ، این است که سوره ی حمد تنها سوره ای از قرآن است که عبارت " بسم الله الرحمن الرحیم " در آن یک آیه محسوب شده است و این خود نشانه ای است که باید به آن توجه کرد. و چرا باید توجه کرد؟ چون که خداوند در این آیه برای ما یک راز گذاشته است. آنچه که در قانون جذب در قرآن باید بسیار به آن توجه داشت ، انرژی کلمات است. چرا که یکی از اصل هایی که ما بسیار به آن در قانون جذب در قرآن می توانیم استناد کنیم ، مقوله ی کلمات و انرژی آن ها در قانون جذب در قرآن است. از این رو ، دو واژه ی "رحمان" و " رحیم " رازی است که خداوند در دل این آینه برای ما بیان کرده است. او به ما گفته است که : " ای بندگان من ، آرام باشید و در پناه نام من آسوده بیاندیشد ، چرا که من هر آنچه که شما بخواهید را به شما میدهم. من بخشنده ترین کسی هستم که شما در زندگی با آن روبرو خواهید شد. " . آیا این حرف خداوند متعال ، که خالق جهان هستی است ، آرامش را به ما هدیه نمی دهد؟ یقینا آرامشی در دل ما می گذارد که به هیچ وجه و با هیچ عاملی دچار آشوب نخواهد شد.پس دریافتیم که آرامش ، اولین اصلی است که خداوند بر اساس آموزه های قانون جذب در قرآن به ما هدیه می کند.
2) الحمدالله رب العالمین
در دومین مرحله از بررسی آموزه های قانون جذب در قرآن ،خداوند ، سپاس و ستایش را به انسان می آموزد.شاید از خودتان بپرسید که خداوند چرا باید چنین چیزی را به انسان بیاموزد؟ و سپاس چه تاثیری و ربطی به آموزه های قانون جذب در قرآن دارد ؟ باید بگوییم که این آیه ، یک یادآوری است. خداوند از آنجایی که به جمیع علوم آشنایی دارد ، می داند که انسان عمدتا به خاطر خوشی ها و بخاطر نکات مثبت است که خداوند را ستایش و شکرگزاری می کند. در واقع خداوند با این آیه ، بطور ضمنی ذهن انسان را به سمت انرژی های مثبت و خوشی ها و نعمت هایی که در زندگی بدست آورده است و به آن ها مالکیت دارد ، سوق می دهد و دقیقا در همین نقطه است که ارتعاشات انرژی و قانون جذب شکل می گیرد.پس ما باید به این نکته در قانون جذب در قرآن توجه داشته باشیم که خداوند جمیع صفات در رسیدن ما به خواسته هایمان را داراست و ما تنها باید به او در رسیدن به آنچه که قصد آن را داریم ،کمک بگیریم.
3) الرحمن الرحیم و مالک یوم الدین
تاکید بر بخشندگی و تاکید بر مهربانی خداوند باز هم در این آیه مشاهده می شود. خداوند به ما برای بار دوم اشاره می کند که تنها پناهگاه امن خواسته های انسانی تنها وجود اوست.
4) ایاک نعبد و ایاک نستعین
خداوند در این آیه اصل خواستن را با توجه به آموزه های قانون جذب در قرآن ،به انسان ها می آموزد. همه ی ما می دانیم که برای رسیدن به آنچه که در قانون جذب در قرآن بدان اشاره شده است ، باید در خواست کنیم و این درخواست ما باید هدفمند باشد.این درخواست هدفمند است که انسان ها را در قانون جذب به موفقیت هدایت می کند. خداوند در این آیه ، دو نکته را مد نظر قرار داده است. نخست طلب کردن و دیگری طلب کردن در عین هدفمندی. مفهوم یاری خواستن ، که در این آیه ذکر شده است ، به معنای طلب کردن است. ببینید خداوند چقدر زیبا جایگاه خود و انسان را در یک مقام عالی رتبه قرار داده است و به جای واژه ی طلب از یاری بهره برده است.این آیات دقیقا آموزه ای است که خداوند در زبان یک انسان قرار داده است و به او آموخته است که با من چنین سخن بگو تا هر آنچه که میخواهی را به تو هدیه بدهم. خداوند هرگز به انسان نمی گوید ، طلب کن ، بلکه می گوید یاری بخواه. این دقیقا نشان از یک رابطه ی عمیق و دوستانه میان انسان و خدای خودش است. خداوند از انسان میخواهد که از خداوند یاری بخواهد و سپس هدفمندی را مقدم بر این یاری خواستن می کند. خداوند به انسان اشاره می کند که قبل از اینکه یاری بخواهی ، ببین که از چه کسی یاری می خواهی؟ و برای چه چیزی یاری می خواهی. ما خداوند را عبادت می کنیم و از او یاری می خواهیم ، ولی سوالی که پشت این آیه مطرح می شود این است که برای چه از او یاری می خواهیم و برای چه از کسی که عبادت می کنیم ، یاری می خواهیم ؟ و پاسخ این است که ما می دانیم ، خداوند تنها وجودی است در عالم که ناظر بر همه ی اعمال ماست. همه ی آنچه که در قلب ماست را می بیند ، می شنود و می داند که چه چیز بهترین و برترین ثمره برای انسان را به همراه دارد و آن را در اختیار او می گذارد. هدفمند یاری جستن ، دقیقا از همین نکته برداشت می شود. هدفت را هدفمند از کسی بخواه که همه ی هدف ها به سمت او خاتمه می یابد و همه ی اهداف به دست او به ثمر می رسد.
5) اهدنا الصراط المستقیم
و اصل پایانی یعنی اعتماد به خداوند در قانون جذب ، در این آیه مطرح شده است. ما به خداوند اعتماد می کنیم ، در خواست یاری می کنیم ، هدفمند بودن در خواست خود را پیش از یاری خواستن مطرخ می کنیم و در انتها نیز به او اعتماد کرده و از او می خواهیم که با دانشی که در اختیار دارد ما را در مسیر بهترین فرکانس ها قرار دهد. صراط مستقیم ، همان بهترین فرکانس ها برای قرار گرفتن در مسیر خوشبختی است و جالب است که به فعل این آیه توجه کنید .خداوند از " هدایت کردن" صحبت می کند. خداوند نمی گوید که هنگام خواستن هدف خود به او بگویید :" راه مستقیم را به من نشان بده " و یا اینکه " راه مستقیم را برای من بساز. " ، بلکه می گوید بگویید :" مرا به راه مستقیم هدایت کن. " . ما چه زمانی کسی را به راهی هدایت می کنیم؟ وقتی که راهی وجود داشته باشد و تنها یک راهنمایی کوچک فرد را در مسیر بگذارد. برای راهنمایی و هدایت کردن نیازی به ساخت راه نیست. در قانون جذب نیز همینطور است.همه ی راه ها در جهان ساخته شده است. همه ی راه ها در جهان ایجاد شده است و همه ی این ها به لطف خداوند صورت گرفته است و تنها یک راهنمایی کوچک از جانب اوست که ما را در مسیر درست می گذارد و ما را به سمت فرکانس مورد نظر هدایت می کند.
منبع: محمدرضا تیموری