ویرگول
ورودثبت نام
متین نوروزی
متین نوروزی
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

مسیر (RoadMap) یادگیری بکند Backend


خب دوستان توی مقاله قبلی درباره فرانت اند و یادگیریش نوشتم. توی این مقاله قصد دارم درباره بکند و مسیر یادگیری بکند بنویسم.

دوستانی که میان سراغ برنامه نویسی سمت سرور احتمالا ابتدا یه اشنایی با Html css دارن که خب اگه ندارن هم اشکالی نداره :) من اینجام تا بهتون راهنمایی کنم تا روند یادگیریتون بهتر بشه.

خب زبان های زیادی برای برنامه نویسی سمت سرور وب هست که میشه به Php و Python و Js (در موردش توضیح میدم) و Ruby و ... اشاره کرد

من این پایین به نسبت بازار کار و حقوق ماهیانه ترتیب نوشته ام تا شما هم بدونین کدوم اولویت بالاتری دارن.

Node
Node


خب اون بالا من نوشتم درمورد js توی بکند توضیح میدم پس بزارین اول درمورد اون یکم حرف بزنیم. زبان js ابتدای شروعش فقط برای فرانت بود که به لطف سازنده Nodejs که رایان دال هست ما میتونیم از Js برای برنامه نویسی سمت سرور هم استفاده کنیم. خب پس گزینه اول من برای برنامه نویسی سمت سرور Node js هست که شما میتونین با یادگیری پایه js و مفاهیم برید سراغش و یادگیریش رو شروع کنین و یک فریمورک مثل Express رو انتخاب کنین و حالشو ببرین خلاصه.

زبان برنامه نویسی PHP
زبان برنامه نویسی PHP


خب گزینه بعدی میتونه PHP باشه چون PHP هنوزم توی ایران و جهان بازار کار خیلی خوبی داره. شما اگه یه برنامه نویس PHP حرفه ای باشین میتونین حقوق خیلی خوبی دریافت کنین

این PHP فریمورک های زیادی داره که شما میتونین با یادگیری اون ها یک قدم خودتون رو به برنامه نویس حرفه ای شدن نزدیک کنین. (همونطوری که گفتم خیلی از مفاهیم رو شما احتمالا توی یادگیری فریمورک ها میفهمین).

فریمورک Laravel
فریمورک Laravel

اولین فریمورکی که میخوام بهش اشاره کنم فریمورک محبوب لاراول هست. این فریمورک قوی که توسط تیلور اوتول نوشته شده خیلی امکانات به شما میده که شاید شما توی خیلی از فریمورک ها و ابزار های دیگه بصورت پیشفرض نداشته باشین‌(مثلا توی Nodejs خیلی از امکانات بصورت Third party هستن و براشون باید پکیج جداگونه استفاده کنین).

فریمورک Django
فریمورک Django

همونطوری که گفتم شما میتونین از زبان Python هم برای برنامه نویسی سمت سرور وب استفاده کنین. پایتون هم فریمورک هایی برای سمت سرور ارایه داده که میشه به Flask و Django اشاره کرد. فریمورک جانگو هم فریمورک فوق العاده قوی و خوبی برای برنامه نویسی وب هست که شما میتونین ازشون استفاده کنین.

حتما در طول راه یک دیتا بیس برای خودتون انتخاب کنین. حالا میتونه Mysql یا Mongo باشه.

خب حالا شما فریمورک هارو استفاده کردین ایا درست دارین استفاده میکنین؟ شما باید یکسری اصول رو یاد بگیرین که میشه به OOP (شی گرایی) و MVC (و یا دیگر معماری ها) اشاره کرد.

شاید بگین چرا این موارد رو اول کار نگفتی که خب باید بگم چون کسی که هنوز تجربه برنامه نویسی زیادی نداره وقتی یکدفعه بره سراغ معماری ها و اصول شی گرایی شاید فقط گیج بشه و نتونه ادامه بده.

شما در ادامه لازم دارین تا کشینگ Caching رو یاد بگیرین. در مرحله بعد تست نویسی یکی از واجباتی هست که باید یاد بگیرین و بتونین تست بنویسین برای برنامه هاتون تا بفهمید درست قراره کار کنن در شرایط مختلف.

بعد از این مواردی که گفتم میتونین درباره دیزاین پترن ها هم مطالعه ای داشته باشین. دیزاین پترن ها برای کد نویسی تمیز و خوب الزامین.

مورد بعدی که باید بهش اشاره کنم اصول Solid هستن که 5 اصل مهم در برنامه نویسی هستن و یادگیریشون ضرری نداره.

این قسمت ادامه داره و امیدوارم تا اینجاش براتون مفید بوده باشه. حتما نظراتتونو درج کنین خوشحال میشم‌:)

backendlaravelnodeطراحی سایتبرنامه نویسی
Backend Developer
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید